تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

سرانجام رسیدگی به سوالات جنجالی کنکور ۱۴۰۰

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره سرانجام رسیدگی به سوالات جنجالی کنکور ۱۴۰۰ توضیح داد.

کنکور ۱۴۰۰

رویداد۲۴ ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره سرانجام رسیدگی به سوالاتی که در کنکور سال ۱۴۰۰ اشتباه بود و موجب اعتراض داوطلبان شد، گفت: موضوعی که در این زمینه وجود داشت، مساله سختی سوالات ریاضی بوده است. روز سه‌شنبه ۲۵ آبان که جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد، گزارش مبسوطی در رابطه با سوالات امتحانات ارائه شد و تقریبا به غیر از درس ریاضی، سایر دروس یا ساده‌تر شدند یا نسبت دشواری آن‌ها متناسب با سال گذشته بوده است.

او ادامه داد: درس ریاضی در رشته ریاضی با توجه به اینکه یک سری سوالات سخت بوده و یک سری هم گفته شده بود در کتاب نیست، تقریبا حدود دو یا سه سوال حذفی داشتیم و مابقی هم تاثیر مثبت بودند که به نفع داوطلب در این زمینه تصمیم گرفته شد و نسبت به آن تصمیم عمل کردیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سختی سوالات کنکور هم برای همه وجود دارد، اما این سختی سوالات با تراز کردن برطرف خواهد شد. به عنوان مثال اگر در سال گذشته یک شخص با نمره ۲۵ توانسته نمره تراز ۷ هزار بگیرد، اما امسال در عین حال که نمره ۲۵ را کسب کرده، تراز او ۷۵۰۰ شده است.

خدایی گفت: ما تلاش کردیم این سختی سوالات کنکور را با تراز کردن برطرف کنیم، کما اینکه بعد از برطرف شدن این موضوع دیگر مساله اعتراض داوطلب را نداریم. این موارد هر ساله به لحاظ ماهیت متفاوت طرح سوال سازمان از نظر اهداف آموزشی و سیستم حفاظت آزمون اتفاق می‌افتد و سازمان با کمک گرفتن از تجربه و روش‌های علمی بهترین روش را برای داوطلبان به کار می‌برد.

سهمیه‌ها و بومی‌گزینی‌ها در کنکور ۱۴۰۲
رئیس سازمان سنجش درباره سهمیه‌ها و بومی‌گزینی‌ها در کنکور ۱۴۰۲ توضیح داد: این سهمیه‌ها تغییر نکرده است و مصوبه‌ای در این زمینه نداشتیم. سهمیه‌های کنکور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مصوب مجلس شورای اسلامی است.

او افزود: در حال حاضر در رابطه با سهمیه‌ها و قوانین آن هیچ تغییری در کنکور ۱۴۰۲ نداشته‌ایم و ۲ ماه دیگر نیز ثبت‌نام‌ها آغاز خواهد شد و قطعا همان رویه سابق خواهد بود. بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ تغییری در سهمیه‌ها داشته باشیم و مصوبه‌ای در این خصوص نیست.


بیشتر بخوانید: برگزاری کنکور ۲ بار در سال/ حذف کنکور سراسری لغو شد؟


استان‌هایی که در کنکور امسال بیشترین میزان قبولی را داشتند 
خدایی در واکنش به بیشترین میزان قبولی استان‌ها در کنکور امسال بیان کرد: وضعیت قبولی داوطلبان کنکور در استان تهران به لحاظ جمعیت بالا نیست. در عین حال بیشترین میزان قبولی مربوط به استان یزد، کرمان، اصفهان، سمنان و مازندران است. به عنوان مثال بالاترین رتبه در رشته پزشکی روزانه با آزمون به ترتیب مربوط به استان یزد، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: همچنین در رشته داروسازی روزانه با آزمون بالاترین قبولی به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان و تهران اختصاص دارد. در رشته دکتری عمومی دامپزشکی- روزانه دانشجویان خارج از کشور بالاترین رتبه و سپس گیلان، مازندان رتبه دوم و سوم را کسب کردند. لازم به ذکر است که خارج از کشور داوطلبانی هستند که حوزه برگزاری آن‌ها نیز خارج از کشور بوده است.

او درباره بیشترین آمار قبولی در رشته دندانپزشکی گفت: در رشته دندان پزشکی بالاترین رتبه از یک تا پنج به استان‌های یزد، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و سمنان اختصاص دارد. علاوه بر این در رشته حقوق مجددا استان یزد رتبه اول و استان‌های مازندران، ایلام و خراسان شمالی رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

خدایی درباره استان‌های برتر در قبولی رشته‌های مهندسی بیان کرد: در رشته مهندسی برق استان‌های کرمان، یزد، خوزستان، مرکزی و هرمزگان به ترتیب رتبه‌های یک تا پنج را دارند و در رشته مهندسی کامپیوتر استان خراسان جنوبی، یزد، قم، خراسان شمالی و همدان برترین رتبه را داشته‌اند. همچنین در رشته مهندسی عمران_ روزانه خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، مرکزی و یزد رتبه‌های برتر از یک تا پنج را کسب کرده‌اند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کنکور سراسری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان