تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

تکلیف فرزندان ازدواج موقت چیست؟

ازدواج موقت از سنت‌های پیامبر اسلام است و تنها فرق ازدواج موقت با ازدواج دائم مدت‌دار بودن آن است. یعنی بعد از تمام شدن مدتی که دو نفر با هم توافق کرده‌اند، عقد خود به خود باطل می‌شود و نیاز به صیغه طلاق ندارد.

تکلیف فرزندان ازدواج موقت

رویداد۲۴ نوع اول ازدواج، دائم است که در آن اگر زوجین از یکدیگر طلاق نگیرند یا یکی از زوجین فوت نکند، همچنان بر همدیگر محرم می‌مانند و در کنار فرزندان خود زندگی می‌کنند. در چنین خانواده‌ای حقوق زوجین و فرزندان مشخص است و زندگی اعضای خانواده در کنار هم و معمولا زیر یک سقف است. نوع دیگر ازدواج، از نوع موقت است این ازدواج بر خلاف نوع دائم احکام خاص خودش را دارد. مثلا زن از شوهر ارث نمی‌برد و سهم او از ارث به همان میزانی است که در زمان عقد قید شده است.

 حقوق فرزندان حاصله از نکاح موقت

اگر به هر دلیلی زن و شوهری که با یکدیگر ازدواج موقت کرده‌اند بچه‌دار شوند این بچه از نظر حقوقی هیچ تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دائم نخواهد داشت و تمام شئونات وی را دارا خواهد بود.

در ماده ۱۱۵۸ قانون مدنی می‌خوانیم: «طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است، مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد.» همچنین وی از پدر و مادر خود ارث خواهد برد. نفقه وی نیز بر پدر واجب است.

در ازدواج موقت اگر فرزندی حاصل شود نفقه کودک بر عهده پدر است.

شاید بگویید، ازدواج موقت ممکن است یک روزه باشد و اتفاقا زوجه در اثر مباشرت با شوهر بچه‌دار شود، در این‌صورت‌که این دو فرد بعد از ۲۴ ساعت به همدیگر نامحرم خواهند شد. تکلیف کودک چه خواهد شد؟ در جواب پرسش باید بگوییم که این احتمال وجود دارد و اگر چنین اتفاقی روی داد باید در مرحله اول والدین کودک بنا به حکم اخلاق ازدواج دائم کنند یا حداقل مدت ازدواج موقت‌ خود را چند سال تمدید نمایند تا کودک از نعمت هم پدر و هم مادر بهره‌مند گردد.

منبغ: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان