تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

مجلس ناچار به شخم زدن بودجه می شود؟

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از دولت خواست که مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد. در غیر این صورت، مجلس ناچار به شخم زدن بودجه است.

مجلس ناچار به شخم زدن بودجه می شود؟

رویداد۲۴ الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: بی شک آذرماه را باید ماه علم، ایثار و شهادت نامید از شهادت دکتر فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای تا هفته بسیج و روز نیروی هوایی از ۱۶ آذرماه روز دانشجو تا ۲۷ آذرماه شهادت آیت الله مفتح و شهید محراب دستغیب دانست، اما در این میان دهم آذرماه روز شهادت فقیه سیاستمدار شهید مدرس از برجستگی فوق العاده‌ای برخوردار است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مدرس نماد نمایندگی مردم است او هرگز نه برای دوره‌های بعد که حتی به پایان رساندن دوره‌ای که در آن نماینده بود، دغدغه داشت، انجام وظیفه، دفاع از منافع ملی، مبارزه با استبداد و استکبار و دفاع از حقوق مردم و استقلال کشور را بر هر امری مقدم می‌داشت و از احدی واهمه نداشت. هدف سیاستمداران معمولی حداکثرسازی رای و کسب محبوبیت بیشتر است ولو برای تحقق آن لازم به کتمان حقیقت و حتی اصول پذیرفته شده خود باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این واقعیت، چپ و راست، مجلس و دولتی نمی‌شناسد دیکتاتوری فضای مجازی در راهبری این دسته از سیاستمداران، کار را به جایی رسانده است که در اقدامی پوپولیستی و جلب رضایت اقشار مختلف، مبانی کارشناسی خود را زیرپا می‌گذارند.

نادران خاطرنشان کرد: نقل است شهید مدرس فرمود: سرباز را ۳۰ سال مواجب می‌دهند تا یک روز از کشور دفاع کنند، حال اگر خدای ناکرده مصلحت‌اندیشی باعث شود که آن یک روز هم شانه از زیر بار خالی کنیم وای به حال ما و مملکت و ملتی که به ما امید بسته‌اند.

وی اظهار کرد: مسائل اقتصادی و وضعیت اسفبار معیشتی عامه مردم، شکاف‌های درآمدی، منفی شدن رشد تولید ناخالص ملی و تورم افسار گسیخته در سال‌های اخیر و متاسفانه رها کردن امور کشور توسط دولت قبل، بورس را نابود، ارزش پول ملی را تنزل و نظامات توزیع و تولید و بانک و پول و ارز و تجارت خارجی را به شدت تخریب نمود. اصلا معلوم نبود که این‌ها آدم نظامند یا نماینده حاکمیت سلطه جهانی، نه تنها با تدبیر آقایان تحریم‌ها برداشته نشد که مختصر آب باریکه ناشی از صادرات نفت و مراودات تجارت خارجی به طور کلی از بین رفت و متاسفانه به آن‌ها که می‌توانستند کمک کنند اجازه نقش‌آفرینی داده نشد.

نادران عنوان کرد: رشد منفی بهره‌وری و سرمایه‌گذاری خارجی و حتی سرمایه‌گذاری داخلی شرایطی را رقم زد که اصلاح آن سال‌ها به طور خواهد انجامید، برای برون‌رفت از شرایط رکود تورمی راهی جز این نیست، اما در این بین، بودجه که راهبرد مالی دولت را مشخص می‌کند از موقعیت ممتازی برخوردار است.

وی افزود: درست است که سیستم‌های اقتصادی مثل ظروف مرتبطه بر هم تاثیر گذارد، ولی سهم تاثیر بودجه بر بازار‌های مختلف قابل انکار نیست، در بودجه ۱۴۰۰ گام‌های اساسی در محرومیت‌زدایی، رشد تولید و اشتغال، حذف رانت اقتصادی، حل مسائل اساسی آب و راه روستایی و عادلانه کردن توزیع اعتبارات و رفع مشکلات و مسائل ناشی از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برداشته شد که متاسفانه بعضی از احکام اساسی قانون بودجه معطل مانده است.

نادران تاکید کرد: برابر اطلاع، دولت جدید درصدد است با تنظیم آئین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها این موارد را عملیاتی نماید، ولی هم سرعت کُند است و هم در استفاده از ظرفیت‌های مجلس اهتمام جدی به خرج داده نمی‌شود. انتظار می‌رود که دولت بیش از پیش مجلس را در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد، این کار مجلس را مستغنی از تغییر و تحول اساسی در بودجه می‌نماید والا اگر قرار باشد هر که بر حدود اختیارات قانونی خود اصرار بورزد، مجلس هم ناچار از شخم زدن کل بودجه خواهد بود.

وی افزود: اصلاح ساختاری، توزیع عادلانه منابع، حداقل‌سازی کسری بودجه و کارآمدسازی مصارف کشور از مهمترین اصلاحات بودجه‌ای است، فراموش نکنیم هر واحد پولی که از منابع کشور صرف بخش دولتی می‌شود از کیسه مردم برداشته می‌شود. چه مستقیما توسط مالیات‌ها چه غیر مستقیم مثل درآمد‌های نفتی و انواع اوراق و یا مداخلات در بورس.

نادران خاطرنشان کرد: دولت راهبرد اقتصادی خود را رشد غیر تورمی اعلام نموده است، این امر هرچند بسیار پسندیده است، لیکن استلزاماتی دارد که بدون آن‌ها این هدف محقق نخواهد شد. افزایش بهره‌وری، رشد سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی از جمله این موارد است.

وی افزود: مردم امروز به حق انتظار دارند که ویرانی‌های به جا مانده از انحرافات راهبردی دولت قبل به سرعت اصلاح شود و زندگی آن‌ها سامان یابد و این امر محقق نخواهد شد مگر با همراهی سه قوه.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: جلسات کارشناسی، آسیب‌شناسی و نقد راهکار‌ها و سیاست‌ها، لازمه تحقق این امر است، امید است که مجلس و دولت در سال آینده را در کنار هم و با حل مشکلات اساسی اقتصادی و معیشتی آنان و با ناامید کردن دشمنان مردم آغاز کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای تیم مذاکره کننده آرزوی موفقیت دارم که در فرصت حداقلی برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های مذاکره کننده را متقاعد کنند و کشور، ملت و فعالان اقتصادی در بازار‌ها را از بلاتکلیفی خارج کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس یازدهم ، بودجه
نظرات شما
پیشخوان