تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
جوادی حصار در گفتگو با رویداد۲۴:

دولت رئیسی در صد روز اول نشان داد اشرافی روی مسائل ندارد/ همه چیز یکدست شده و اختلافات درون جریانی مشخص شده است

جوادی حصار می‌گوید با یکدست شدن حاکمیت، اختلافات درون جریانی نیز بروز و ظهور کرده و در سه ماه اول دولت رئیسی، نشان داده شد که این تیم اطلاع کاملی از مسائل سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ندارند.

جوادی حصار

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: بیش از سه ماه از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد، تورم همچنان روند صعودی دارد و دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار تومان رسیده است و مذاکرات نیز کماکان در بن بست قرار دارد و طرف غربی اعلام کرده که ایران در مذاکرات مواضع جدی و مشخصی ندارد. از سوی دیگر کالا‌های اساسی روزانه گران می‌شوند و اعتراضات داخلی هراز چندگاهی شعله‌ور می‌شود. با این وجود، اما تیم دولت معقتد است که عملکرد خوبی در این مدت داشته است.

ابتدای هفته جاری نیز ابراهیم رئیسی در برنامه زنده حضور پیدا کرد و به تشریح و دفاع از عملکرد خود در این مدت پرداخت. او در پایان سخنانش از مردم خواست که به عملکرد او رای بدهند. رسانه‌های مختلفی نیز این نظر سنجی را انجام دادند و بیش از ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در بخشی از این نظرسنجی‌ها به عملکرد ابراهیم رئیسی نمره بسیار پایینی دادند.

رئیسی خودش را رئیس جمهور جهادی می‌داند و در این مدت به استان‌های زیادی سفر کرده تا از نزدیک وضعیت را بررسی کند، اما به گفته برخی او در این مدت بیش از آنکه رفع اشکال کند، اشکال گرفته است. او یکی از شعارهایش برای انتخابات را مهار کرونا اعلام کرده بود و حتی واردات و تزریق واکسن که روندخرید و انتقال پول آن در دولت روحانی انجام شده بود را به نام خود تمام کرد.


بیشتر بخوانید: مهدی احمدی داماد محسن رضایی و مرد استخاره‌های بانکی


وضعیت اقتصادی کشور در حالی نابسامان‌ترین روز‌های خود را طی می‌کند که بیش از انتخابات رئیسی اعلام کرده بود که ۷۰۰۰ هزار صفحه برنامه اقتصادی دارد. کارشناسان می‌گویند چرا حتی برای یک مورد تاکنون به این برنامه استناد نشده است؟

محمدصادق جوادی حصار کارشناس مسائل سیاسی به رویداد ۲۴ می‌گوید: آنچیزی که در نگاه اول می‌توانیم به آن اشاره کنیم، نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی است که دولت دچار آن شده است. به این معنا که در مسیری که حرکت می‌کند نه می‌تواند به سادگی گذشته را نادیده بگیرد و نه می‌تواند شعارهایش را با شرایط موجود تطبیق دهد. مثلا موضوع اقتصاد موضوعی نیست که بدون توجه به زیرساخت‌ها، مناسبات بین المللی و شرایط کشور یک شبه آن را تغییر دهیم و یا ریل گذاری جدیدی درباره آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: دولت نوعی بی اطلاعی نسبت به مسائل کشور دارد. مثلا رئیس جمهور می‌گوید ما صندوق خالی را تحویل گرفتیم، از سوی دیگر می‌گوید در سه ماه گذشته برای پرداخت حقوق از بانک مرکزی استقراض نکردیم. خب اگر از قبل نداشتید و از بانک هم نگرفتید، حقوق‌ها را چگونه پرداخت کردید؟ می‌گویند از منابع بین بانکی! خب منابع بین بانکی نیز همان استقراض است. نهایتا وضعیت به نحوی می‌شود که دولت به بانک‌ها می‌گوید هیچ وامی پرداخت نکنید، در کل کشور اعلام کردند که هیچ وامی پرداخت نکنید. خب این موجب ناراضایتی مردمی می‌شود که می‌خواستند وام بگیرند.

دولت رئیسی اشراف و اطلاعاتی نسبت به مسائل کشور ندارد

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دولت رئیسی می‌گوید برجام را احیا می‌کنیم، ولی توافق‌ها و پیش نویس‌های گذشته را قبول ندارد، گفت: ما باید شرایط را به نحوی پیش ببریم که مردم تحمل و طاقت این شرایط را داشته باشند. اگر کار به جایی برسد که مردم طاقتشان طاق شد و بگویند از حقمان گذشتیم و زندگی امروز را برایمان اداره کنید، دیگر شرایط هم از نظر فشار بین المللی و هم داخلی برای دولت سخت خواهد شد. دولت باید رفتار‌های شفافی داشته باشد. از یک سو می‌گویند افزایش حقوق کارمندان را کم می‌کنیم تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم. مگر حقوق چند درصد از بودجه را در برمی‌گیرد که توانایی کنترل تورم را دارد؟ این مسائل نشان می‌دهد که رئیسی و تیم او هیچ اشراف و اطلاعاتی نسبت به مسائل کشور ندارند و نمی‌دانند در زیربنای کشور چه می‌گذرد. از همین رو با این رویکردی که وجود دارد، توقع می‌رود که تورم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته به بازار رفته است و می‌گوید ارز را تامین کردیم و مردم مشکلی از بابت ارز نخواهند داشت. شاید این برای کنترل شرایط بازار باشد، اما واقعا چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند وقتی مشکلات ارزی داریم؟ زمانی که صادرات به مرز تامین پول نرسیده است و بانک‌های بین‌المللی همکاری با ما ندارند.

جوادی حصار می‌گوید: از نظر سیاسی، همه نهادهای قدرت یک دست شده و به همین خاطر کم کم اختلافات درون جریانی به نمایش درآمده است و می‌بینیم اختلافاتی که میان دولت و مجلس وجود دارد بروز کرده است.

وی ادامه داد: از سه ماه گذشته تاکنون در مناسبات بین المللی و داخلی با مشکلات بسیار جدیی مواجه شدیم، مسائل اقتصادی وخیم است و هیچ هماهنگی میان قوا برای افزایش صادرات، تولید و درآمدها، وجود ندارد. این همه چشم اندازی است که از دولت در سه ماه گذشته تا به حال داشتیم. اما این همه آن کارنامه‌ای نیست که از دولت بخواهیم در این زمان کوتاه انتظار داشته باشیم و نمی‌توانیم قضاوت قطعی درباره آن کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان