تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰

احتمال بالای وقوع سیل در ۵ حوضه آبریز کشور

گرچه آخرین وضعیت بارشی مناطق مختلف کشور بیانگر آن است که از مجموع ۳۱ استان تاکنون ۲۷ استان به جمع مناطق کم‌بارش پیوسته‌اند، اما گزارش قبلی موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو بیانگر آن بود که وضعیت بارشی کشور تا آخر بهمن ماه امسال کمی بهتر خواهد شد.

سیلابرویداد۲۴ پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حکایت از آن دارد که وضعیت بارشی در هفته منتهی به سوم دی‌ماه بهتر خواهد شد به گونه‌ای که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

گرچه آخرین وضعیت بارشی مناطق مختلف کشور بیانگر آن است که از مجموع ۳۱ استان تاکنون ۲۷ استان به جمع مناطق کم‌بارش پیوسته‌اند اما گزارش قبلی موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو بیانگر آن بود که وضعیت بارشی کشور تا آخر بهمن ماه امسال کمی بهتر خواهد شد.

اکنون تازه ترین گزارشی که از سوی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو منتشر شده نشان می‌دهد وضعیت بارش‌های کشور از این هفته تا هفته منتهی به سوم دی ماه نسبت به هفته‌های قبل روند بهتری در پیش خواهد گرفت.

بر این اساس برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در غرب، شمال غرب و برخی از مناطق واقع در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم انداز بارش پیش بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی تا مرکز کشور و همچنین وقوع بارش‌های قابل توجه در مناطق واقع در غرب و جنوب غرب کشور مورد انتظار است به‌طوری که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

این گزارش موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو نشان از آن دارد که در هفته منتهی به سوم آذرماه حوضه اصلی آبریز خلیج فارس و دریای عمان بالاترین میزان بارش‌ها را خواهد داشت.

متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر ۶.۱ میلیمتر و بیشینه آن ۴۲.۳ میلیمتر خواهد بود. وضعیت متوسط بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۰.۷ میلیمتر و با بیشینه ۷۷.۲ میلیمتر است.

میزان بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی با متوسط چهاردهم و بیشینه ۲۳.۱ میلیمتر و برای حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش چهاردهم میلیمتر و بیشینه آن ۲.۵ میلیمتر خواهد بود.

حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۶ آذر متوسط بارش صفر میلیمتری را شاهد خواهد بود که بیشینه آن به ۱.۴ میلیمتر خواهد رسید.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم متوسط بارش پیش‌بینی شده ۴.۵ میلیمتر با بیشینه ۷۰ میلیمتر است.

همان گونه که این گزارش نشان می‌دهد در هفته جاری بالاترین میزان بارش درحوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه و نیز خلیج فارس و دریای عمان رخ خواهد داد.

در هفته منتهی به سوم دی ماه متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر ۱۰.۶ میلیمتر و بیشینه آن ۸۸.۲ میلیمتر خواهد بود که با افزایش بارش همراه است.

وضعیت متوسط بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۲.۵ میلیمتر و با بیشینه ۸۹.۸ میلیمتر است که این حوضه آبریز هم افزایش بارش دارد.

میزان بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی با متوسط ۱۲.۳و بیشینه ۲۳۶.۱ میلیمتر و برای حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش ۸.۶ و بیشینه آن ۸۷ میلیمتر خواهد بود که افزایش خوب بارش خواهدداشت.

حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۳ دی متوسط بارش ۲.۸ میلیمتری را شاهد خواهد بود که بیشینه آن به ۵۴.۷ میلیمتر خواهد رسید.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم متوسط بارش پیش‌بینی شده ۳۵.۹ میلیمتر با بیشینه ۴۱۲.۵ میلیمتر است که شاهد افزایش چشمگیر بارش است.

گزارش قبلی منتشر شده موسسه تحقیقات وزارت نیرو نشان می‌دهد که وضعیت بارشی پیش‌بینی شده برای بازه زمانی تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در حد طبیعی خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان