تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
فریدون عباسی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

موضع روسیه درباره سانتریفیوژ‌ها مطابق برجام است/ الان بهترین فرصت برای خروج از توافق هسته‌ای است/ اگر توافق شود، برجام دولت روحانی اجرا می‌شود

مذاکره کننده ارشد روسیه گفته مذاکره‌کنندگان در وین در حال بررسی چگونگی از بین بردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایرانند. فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفته اکنون بهترین زمان برای کنار گذاشتن برجام برای همیشه است.

فریدون عباسی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در حاشیه نشت مذاکرات‌هسته‌ای که در وین درجریان است با شبکه تلویزیونی روسیه‌۲۴ گفتگویی کرده و برخی گره‌های مذاکرات برجام را افشا کرده است. او برای اینکه پیچیدگی مذاکرات را شرح دهد به معضل سانتریفیوژ‌های ایران اشاره کرده و گفته: ما سه گزینه در مورد سانتریفیوژ‌های ایران پیش رو داریم. می‌توان سانتریفیوژ را به خارج منتقل کرد که یک گزینه است یا آنها را منهدم کرد و یا در داخل ایران و زیر تضمین آژانس بین‌المللی انبار و مهر و موم کرد.

این اظهارنظر مقام روسی دو جنبه دارد؛ نخست اینکه مذاکرات رو به پیشرفت است و دیگر اینکه ایران به طرف‌های مذاکرات اجازه داده همه گزینه‌های مربوط به محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند. در این باره از فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و عضو کمیسیون انرژی مجلس سوال کردیم. فریدون عباسی معتقد است اکنون بهترین زمان برای کنار گذاشتن برجام برای همیشه از سوی ایران است.


بیشتر بخوانید: خبرهای امیدوارکننده از مذاکرات موشکی ایران و عربستان / رئیسی عازم کشورهای عربی منطقه می‌شود؟


او درباره اظهار نظر میخائیل اولیانوف در خصوص وضعیت سانتریفیوژ‌های ایران گفته: ما نمی‌توانیم سرمایه کشور را نابود کنیم؛ اینکه یکی بخواهد سانتریفیوژ‌های ما را نابود کند، بی‌معنی است. ما که مجرم نیستیم که بخواهند خلع سلاح و ابزارمان کنند.

به گفته عباسی، پیش از این و در برجام هم اینطور نبود که چیزی را نابود کنند. بلکه بعضی چیز‌ها را خودمان داوطلبانه پذیرفتیم که برچینیم و ببریم انبار بگذاریم. برخی را هم قبول کردیم در حالت ساکن نگه داریم و قرار شد برخی سانتریفیوژ‌ها سرجایشان باشند، ولی گازی به آن تزریق نشود و اصلا گاز هگزافلوراید اورانیوم در آن اطراف نباشد و تحت نظر آژانس انبار شود.

عباسی تاکید کرده حفظ این دستاور‌های برای ضریب اطمینان است که اگر زمانی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ما امکان برگشت توانمندی‌هایمان را داشته باشیم. این اتفاق هم افتاد و وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، دولت بعد از مصوبه مجلس موظف شد این ابزار‌ها را دوباره به کار بگیرد.

اکنون بهترین زمان برای خروج ایران از توافق هسته‌ای است

عباسی تاکید کرد مذاکره کنندگان باید پشتوانه علمی و فنی داشته باشند و بگوید این توانمندی کشور است؛ پس قاعدتا ما نباید به سمتی برویم که ابزار و امکانات را از بین ببریم. این‌ها باید عمر مفید خود را داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر ایران سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌اش را تحت نظر آژانس انبار خواهد کرد؟ گفت: اگر به توافق برسیم و آن‌ها به تعهداتشان که همان رفع تحریم‌ها است عمل کنند و ما آنها را راستی آزمایی کنیم، قاعدتا باید همان برجامی که اجرایش متوقف شده بود با همان زمان بندی که در توافق تعیین شده، اجرایی شود. در غیر این صورت الان فرصت خوبی است که برجام را برای همیشه کنار بگذاریم، چون فایده‌ای برای کشور ما نداشته و ما نتوانستیم از محدودیت‌هایی که برای ما اعمال شده بود استفاده کتیم. یعنی ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم، ولی فایده‌ای برای شرایط اقتصادی کشورمان نداشت.

عباسی در مورد بازگشت ایران به پیش‌نویس شش دوره نخست مذاکرات در زمان محمد جواد ظریف گفت: مذاکره دارد بر مبنای اینکه طرف مقابل یعنی غرب اول به تعهداتش عمل کند پیش می‌رود. ما تا وقتی آن‌ها تعهداتشان را عملی نکرده‌اند، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
6
عمو ملت کشتید رفت به فنا رفت
شکم سیر سیر سیر از گرسته خبر ندارید

ملت مثل کودک نوپا هست که هیچی برای رشد ندارد

شما اینقدر خوردید که در این ایام عین بیماران دیابتی و فشار خونی کمی رژیم گرفته آید نه اینکه به خاطر حال گرسنگان روزه. گرفته آید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
8
بله نان امثال شما توی تحریم و سانتریفیوژه.
مردم هم به درک مگه مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
2
تلویزیون ازرصف های معلمان دعوت نمیکند بیگانگان هم دعوت میکند برای مصاحبه سرکوب میکندد
خوب چرا تو دعوت نکردی از معلمان
معلمان ده صنف دارند زیر نظر شورای هماهنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
2
4
مشکوک الحال
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
5
جناب عباسی اینرا حتما بدانید بدون اجازه روسها شما کاری نمی توانید انجام دهید دلیل بر اینکه اگر می توانستید تا حالا کرده بودید و در ضمنا در مورد بر جام این نماینده روسیه است که اظهار نظر می کند نه شما و هر وقت به بن بست می رسید عازم روسیه می شوید . اگر شما می توانستید مشکل بر جام را حل کنید نیاز به روسیه و چین نبود . من چند با ر تا حالا نوشتم روسیه و امریکا در پشت پرده با هم هستند و ما را بازیچه قرار داده اند تا روسها تا انجایی که توان دارند از ما بهره برداری کنند و تا حالا هم کرده اند توده ایها چند سال تلاش کردند تا ایران را وابسته به روسیه کنند ولی موفق نشدند و لی حالا همین کار شده است ولی با دست دیگران . اگر مسولان واقعا صادق بو.دند تا حالا گفته بودند که انرزی هسته ای چقدر هزینه داشته و و منافعش برای ما چه بوده است ولی متاسفانه ان کار را نکردند و روسیه حاضر نیست در این مورد شفاف سازی شود . ولی رجب صفر اوف در تلویزیون جمهوری اسلامی در گفتگو با یامین پور به صراحت گفت اگر نبود انرزی هسته ای ایران کارخانجات ما ورشکسته می شدند با انرزی هسته ای ایران 400 کارخانه ما رونق گرفتند الان ها روسها طبق گفته اولیانوف همان کاری که می گویند انجام خواهد داد من مرده شما زنده . چون گذشته نشان داده است در مورد دریای خزر و چاهای گاز نفت در شمال که اجازه استخراج گاز را بدون اجازه روسها نداریم رویداد 24 اگر دروغ گفتم منتشر نکن و راستش را شما توضیح دهید تا حالا چندین بار روسها گفتند اولویت اصلی ما حفظ امنیت اسرائیل است و در تمام نشریات و رسانه ها هم منتشر شده است و با سانسور شما مشکلی حل نمی شود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
2
موضوع این است که ایران به دوره قاجار و پهلوی بازگشته است، مطمئنا تنها راه استقلال و عزت ایران ، سیاست موازنه منفی در روابط خارجی و ایجاد عدالت در مسائل داخلی از طریق مبارزه با فساد های مالی کارگزاران نظام است. در این صورت می توان به عمر طولانی نظام جمهوری اسلامی امید داشت، غیر از آن نظام جمهوری اسلامی نیز همانجا خواهد رفت که قاجار و پهلوی رفتند، نگرانی بنده و امثال بنده و اکثر مردم ایران بیش از هر چیز "ایران" است. به خاطر همین پای نظام جمهوری اسلامی ایستاده ایم، اما چه باید کرد وقتی عده ای بی مایه هستند؟!!!
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
2
ناقلا انقدر تند میری نکنه خلاف سنگین داری
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
2
علی ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اگر مرغ و گوشت نیست نان و پیاز و نوشابه با نان بخورید صبح سحر که اتم را ساختیند نزدیک است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان