تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

امیکرون نگرانی جهانی یا واریانتی بی خطر؟ / ویروس کرونا همچنان جان می‌گیرد

سویه امیکرون همچنان مبهم است. میزان خطرات ناشی از ابتلا و مرگ و میر آن در سطح جهان نگرانی‌هایی را برای دانشمندان و کارشناسان بهداشت ایجاد کرده است. آیا قرار است واکسن جدیدی برای مقابله با واریانت‌های جدید ویروس کرونا ساخته شود؟

ویروس کرونا

رویداد۲۴ هنوز به طور رسمی ورود سویه امیکرون به ایران تایید نشده است، اما همانند دیگر سویه‌های ویروس کرونا در گذشته احتمالا تا به این لحظه افرادی در سطح کشور به این ویروس مبتلا شده اند. پزشکان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا افراد باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند چرا که تاثیر بالایی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری را در نتیجه افزایش سطح ایمنی بدن به دنبال خواهد داشت.

هنوز از میزان تاثیرگذاری و سطح خطر این سویه گزارش رسمی در ژورنال‌های علمی منتشر نشده است، اما همچنان گزارش‌هایی از مرگ افرادی که به این سویه مبتلا شده اند در سطح جهان از جمله آمریکا و انگلیس منتشر شده است.

وزرای بهداشت و سلامت کشور‌های گروه هفت نسبت به خطر این ویروس هشدار داده و می‌گویند امیکرون می‌تواند بزرگترین خطر موجود علیه سلامت و بهداشت عمومی در جهان باشد. آن‌ها تعاون و همکاری را لازمه غلبه بر این خطر دانسته و تاکید کردند که سویه امیکرون می‌تواند بزرگترین خطر موجود در شرایط فعلی علیه سلامت و بهداشت عمومی مردم در سراسر جهان باشد.


بیشتر بخوانید: چرا ابتلا به ویروس کرونا در افراد چاق کشنده است؟


وزرای بهداشت و سلامت کشور‌های آمریکا، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا و ژاپن در نشست مشترکی که در آمریکا و به ریاست انگلیس برگزار شده بود با صدور بیانیه‌ای در این باره از افزایش تعداد مبتلایان به سویه امیکرون ویروس کرونا در سراسر جهان ابراز نگرانی کردند.

اثر واکسن‌ها در برابر امیکرون چقدر است؟

در شرایطی که گسترش سویه جدید ویروس کرونا در برخی از نقاط دنیا نگرانی‌های جدیدی را به وجود آورده، دانشمندان معتقدند همچنان واکسینه‌شدن می‌تواند از مرگ‌ومیر و بستری‌شدن در اثر ابتلا به این سویه جلوگیری کند.

انتشار سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که هنوز جزئیات زیادی درباره آن منتشر نشده، ابهام درباره کارایی واکسن‌ها در برابر آن را افزایش داده و موجب ایجاد ترس و دلهره شده است.

متخصصان می‌گویند واکسن‌ها برای رقابت در این مسابقه چندان خوب نیستند؛ بنابراین ممکن است درست کار نکنند. اما این امر به معنی صفرشدن سطح محافظتی نیست. به یاد داشته باشید که واکسن‌ها همچنان در حفاظت از جان ما مؤثر هستند و با کاهش‌دادن خطر ابتلا به بیماری‌های سخت با گونه‌های جدید ویروس مانند دلتا، آلفا، بتا و گاما کارایی دارند.

پزشکان می‌گویند: این که مردم دوز‌های توصیه‌شده واکسن را دریافت کنند، در روند جلوگیری از ایجاد گونه‌ها و جهش‌های جدید ویروس، بسیار مؤثر و حیاتی است. در بسیاری از کشور‌ها دوز تقویتی به افراد بالای ۶۰سال، کادر درمان، سالمندان حاضر در خانه‌های سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی پیشنهاد شده که تزریق آن می‌تواند علاوه بر ایجاد محافظت و ایمنی بیشتر، از به وجود آمدن گونه‌های جدید نیز پیشگیری کند. با این که ابتلا به ویروس کرونا دوباره در بسیاری از کشور‌های اروپایی مانند انگلیس در حال اوج‌گیری است، اما شمار بستری‌ها و مرگ‌ها همچنان به نسبت موج‌های قبلی پایین است و متخصصان معتقدند که این به دلیل برنامه موفقیت‌آمیز واکسیناسیون است. مدت‌هاست محققان و دانشمندان در حال آزمایش‌های متعددی برای آزمودن کارایی واکسن‌ها در برابر واریانت‌های جدید هستند.

واکسن جدیدی برای مقابله با امیکرون ساخته می‌شود؟

آیا با به روز شدن ویروس کرونا و پیدا شدن سویه های جدید واکسن های جدیدی نیز قرار است ساخته شود؟ دانشمندان به دنبال به‌روزکردن نسخه‌های واکسن‌های تأییدشده برای مقابله با ویروس کرونا هستند. در واقع مدتی است که محققان سازنده واکسن‌های مختلف ویروس کرونا در حال سپری‌کردن دوره‌های آزمایشی هستند تا در شرایط لازم، نسخه جدیدی از واکسن را ارائه کنند. با تجربه‌ای که از ابتدای همه‌گیری کسب شده، روند کلی تأیید واکسن از طراحی تا دریافت مجوز می‌تواند بسیار زودتر از زمانی که نخستین واکسن‌های کووید تولید شدند، انجام شود.

سویه‌های ویروس کرونا چقدر خطرناک هستند؟

هنوز هیچ شواهدی درباره خطرناک بودن سویه های ویروس کرونا مخابره نشده است و همانند اصل ویروس کرونا، واریانت ها هم افراد مسن و بیماران زمینه ای را به شدت تهدید می کند. آنچه که در این باره تاکنون گفته شده این است که واریانت های جدید اما مسری تر هستند، همین امر شیوع و ابتلا به آن را افزایش و در نتیجه میزان مرگ و میر را می توانند افزایش دهند. موضوعی که نگرانی های بسیاری را به دنبال داشته است. البته این شیوع و مسری تر بودن بیماری در میان افرادی که واکسینه نشده اند خطرناک تر است.

با این وجود واکسن‌ها در برابر ابتلا به بیماری سخت، حفاظت بالایی ارائه می‌دهند و حتی ریسک ابتلا را هم کم می‌کند، اما به طور کامل خطر را از بین نمی‌برند. سازمان جهانی بهداشت همچنان توصیه می کند که دست‌ها را بشویید، فاصله اجتماعی را حفظ کنید، از ماسک مناسب برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید و در اماکن سربسته، تهویه مطبوع هوا داشته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان