تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

مورا: در دور هفتم مذاکرات وین به مبنای مشترکی رسیدیم

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: اکنون یک مبنای مشترک داریم که در فصل رفع تحریم‌ها منطق داخلی کمی تفاوت دارد بنابراین خیلی هم مسئله مهمی نیست. امیدوارم روشن شده باشد که چرا دور بعدی، دور هشتم است.

مورا: در دور هفتم مذاکرات وین به مبنای مشترکی رسیدیم
رویداد۲۴ نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اعلام کرد دور هفتم گفتگو‌ها منطق و هدف خاص خود را دنبال کرد و به مبنای مشترکی دست یافتیم.

 «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با انتشار چند توییت در خصوص دور هفتم مذاکرات وین توضیحاتی ارائه داد.

وی نوشت: «دور هفتم منطق و هدف خاص خود را در سه مرحله داشت: ورود هیأت جدید ایران در مذاکرات جاری و نسبتاً کامل از نظر رویه؛ گفتگو درباره ایده‌های جدید بالقوه یک دولت جدید (در ایران)؛ دیدن این که آیا هیأت‌های دیگر تمایل دارند هر یک از این ایده‌ها را در متن اصلی، مبنای پذیرفته‌شده برای نتیجه نهایی گفتگو‌های وین بگنجانند یا خیر.»

مورا افزود: «دور ۷.۵ (اشاره به وفقه‌ای که در دور هفتم ایجاد شد) درباره وظیفه سوم بود که سخت‌ترین هم بود. در غیر این صورت دور هفتم ناقص می‌ماند.»

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در ادامه گفت: «اکنون یک مبنای مشترک داریم که در فصل رفع تحریم‌ها منطق داخلی کمی تفاوت دارد بنابراین خیلی هم مسئله مهمی نیست. امیدوارم روشن شده باشد که چرا دور بعدی، دور هشتم است.»

مورا شامگاه جمعه ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با ایران طی سال ۲۰۲۱ (۱۳ روز آینده) از سرگرفته شود، زیرا به گفته وی برای دور هشتم، کار بسیار زیادی و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش است و تصمیمات سیاسی سختی باید اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید: باقری: توقف مذاکرات خواست ما نبود/ سرعت دستیابی به توافق به طرف مقابل بستگی دارد


«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز دیروز (جمعه) در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «دور هفتم مذاکرات وین موفقیت‌آمیز بود به این معنا که زمینه مناسبی برای مذاکرات فشرده‌تر فراهم کرد. کاملا تایید شده است که کار بیشتر بر اساس نتایج دوره‌های قبلی انجام خواهد شد. اکنون مذاکره‌کنندگان بهتر یکدیگر را درک می‌کنند.»

جلسه کمیسیون مشترک برجام عصر دیروز برگزار و هیئت‌های حاضر در مذاکرات وین اعلام کردند که دور هفتم مذاکرات به پایان رسیده است و احتمالا دور بعدی قبل از پایان سال جاری میلادی در ۶ دی آغاز به کار خواهد کرد.

کشور‌های انگلیس، آلمان و فرانسه نیز بعد از جلسه با منتشر کردن بیانیه‌ای ادعا کردند که برای سری جدید گفتگو‌ها با ایران با شرکای آمریکایی، روسی و چینی خود آماده هستند، اما ایران در این زمان نباید در صنعت هسته‌ای خود هیچ پیشرفتی داشته باشد.

دور هفتم مذاکرات در تاریخ هشتم آذرماه مطابق با ۲۹ نوامبر در وین آغاز شده بود و بعد از نزدیک به ۲۰ روز به پایان رسید. در این میان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق خوبی دست یافته است و از سوی دیگر «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این توافق را تایید و اعلام کرد تهران اجازه داده است دوربین‌های جدیدی در نیروگاه «تسا» کرج گذاشته شود.

با وجود اینکه ایران با جدیت در حال مذاکره است، اما آمریکا که به صورت غیرمستقیم در حال تاثیرگذاری بر مذاکرات است در حین مذاکرات تحریم‌هایی را علیه چندین نهاد و فرد ایرانی اعمال کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان