تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
رسول خضری، نماینده مجلس:

نمایندگان در گفتار موافق شفافیت هستند، اما خروجی دیگری دیده می‌شود

نماینده حزب اعتدال و توسعه در مجلس دهم معتقد است: تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان نشان دهنده شجاعت، صداقت و کار کارشناسی نمایندگان برای رأی در صحن علنی خواهد بود و جایگاه مجلس را ارتقا می‌دهد.

نمایندگان در گفتار موافق شفافیت هستند، اما خروجی دیگری دیده می‌شود

رویداد۲۴ رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت با اشاره به روند کند تصویب طرح شفافیت در مجلس شورای اسلامی به ثمر رسیدن این طرح را مطالبه عموم مردم دانست و اظهار کرد: طرح شفافیت از مجالس نهم و دهم هم پیگیری می‌شد، اما به دلیل ایراد‌هایی که به آن وارد شد، بدون نتیجه باقی‌ماند. وی افزود: تصویب این طرح نشان دهنده شجاعت، صداقت و کار کارشناسی نمایندگان برای رأی در صحن علنی خواهد بود و جایگاه مجلس را ارتقا خواهد داد.

به گزارش ایسکا، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رأی‌گیری مجالس کشور‌های غربی به صورت قیام و قعود انجام می‌شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی هم در ابتدا چنین روشی برای رأی دادن نمایندگان داشت، اما با افزایش تعداد حوزه‌های انتخابیه و نمایندگان همچنین الکترونیکی شدن دستگاه‌ها این روش عملاً ملغی شد.

نماینده حزب اعتدال و توسعه در مجلس دهم با خاطرنشان کردن این مسئله که اساس مجلس شورای اسلامی بر صداقت است، گفت: شفاف نبودن رأی پیرامون عملکرد نمایندگان شائبه ایجاد می‌کند و لذا هرقدر شفافیت در مجلس بالاتر باشد، وکیل مجلس در احقاق حقوق موکلان خود جسورتر و محکم‌تر خواهد بود. خضری اظهار کرد: معتقدم اگر نمایندگان عزم جدی داشته باشند، تصویب طرح شفافیت عملی است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در گفتار موافق طرح هستند، اما در رفتار خروجی دیگری دیده می‌شود، تأکید کرد: همین شفاف نبودن دلیل قاطعی برای تصویب نشدن طرح است. چون نماینده می‌گوید موافق شفافیت است، اما به آن رأی منفی می‌دهد. این خود نشان از عدم جسارت افراد و دلیلی برای منفعل ماندن طرح است. وی یادآورشد: نماینده در ابتدای ورود به مجلس سوگندنامه یاد می‌کند که در نهایت سلامت، صداقت و در چهارچوب نظام برای منافع موکلانش گام بردارد. نمایندگان باید در نظر داشته باشند که موکل ملت هستند نه وکیل دولت.

نماینده حزب اعتدال و توسعه در مجلس دهم تأکید کرد: قانون برای موکلان مجلس امتیازات فراوان و مصونیت قائل شده است و این امتیاز در اصل به خاطر جایگاه مردم است. حال باید تلاش کنند این پایگاه را قوی‌تر کنند نه اینکه با شفاف نبودن آرا جایگاه مجلس را تضعیف کنند. خضری ادامه داد: شفافیت شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی را تقویت می‌کند و اعتماد را به مردم باز می‌گرداند. در غیر این صورت مردم، مجلس و نظام همه لطمه می‌بینند.

طرح شفافیت آرا نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم مطرح شد، اما کلیات آن در صحن علنی رد و به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شد تا پیشنهادات جدید نمایندگان هم در آن طرح گنجانده شود و طرحی پخته‌تر به صحن مجلس بازگردد. اکنون حدود دو ماه است که طرح شفافیت آرا نمایندگان آماده بررسی در صحن مجلس شده و جزو دستور کار اعلامی هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اما هنوز خبری از بررسی آن در صحن علنی مجلس نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان