تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۲ دی ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف اصولگرایان و جنبش عدالتخواه دانشجویی بر سر سردار سلیمانی / حامیان قالیباف میدان‌داری می‌کنند!

در حالیکه در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اصولگرایان بر سر منش سیاسی سردار سلیمانی به اختلاف برخورده‌اند، حامیان قالیباف انتقادها را علیه خود دیده و در مقام پاسخ برآمده است. ماجرای این اختلاف نظر را در گزارش رویداد‌۲۴ بخوانید.

سردار سلیمانی

رویداد۲۴ در آستانه دومین سالگرد شهادت قاسم سلیمانی، تصاویر یک مناظره سیاسی بین دو چهره اصولگرا، حاشیه‌ساز شده است. در این مراسم، وحید اشتری چهره عدالتخواه، درباره سردار سلیمانی می‌گوید «دیدگاه‌های حاج قاسم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به شدت قابل نقد است و با گرایش سیاسی من نمی‌خواند. حاج قاسم گفته من دست روحانی را می‌بوسم اما من از دوره اول روحانی گفته‌ام که این‌ها تولید فساد می‌کنند و شایسته اداره کشور نیستند. مقوله عدالتخواهی با تعریف نقد حاکمیت مساله حاج قاسم نبوده است. حاج قاسم نماد مبارزه با دشمن خارجی و ایثار و فداکاری است.» اشتری همچنین نقد کرده که چرا سردار سلیمانی در ستاد‌های لاریجانی سخنرانی کرده است.

این صحبت‌ها بازتاب زیادی میان اصولگرایان داشت. نقد آنان به اشتری چهار محور داشت: ۱- آنها به خاطر جایگاه و اعتبار سردار سلیمانی نباید او را نقد کنند، چون این دیدگاه آمریکا و اسرائیل است. ۲- سردار سلیمانی معتقد بود امروز کشور در قله است لذا اگر کسی از وضعیت کشور انتقاد کند، بر خلاف مشی سردار سلیمانی صحبت کرده است ۳- حمایت سردار سلیمانی از چهره‌هایی مثل روحانی و ظریف و ... نباید مبنای قضاوت درباره سردار سلیمانی باشد. ۴- نباید از قالیباف و دیگر چهره‌های نظامی به خاطر استفاده از عکس سردار سلیمانی در پوستر‌های انتخاباتی ایرادی گرفت یا دختر سردار سلیمانی را به خاطر حضور در لیست اصولگرایان مورد انتقاد قرار داد.

روزنامه کیهان از جمله رسانه‌هایی بود که گفتار اشتری را در شماره روز چهارشنبه خود مورد انتقاد قرار داده و از مواضع سردار سلیمانی دفاع کرده است. وحید اشتری در صحبت‌های خود، افرادی را که بدون هیچ تفکری، تمام رفتار شخصت‌هایی مثل سردار سلیمانی را تایید می‌کنند، اشعری مسلک خطاب کرده است و بعدا در توضیحی نوشته اصولگرا‌ها با سوءاستفاده جناحی از برخی مفاهیم مقدس مثل جبهه و انقلاب و شهادت و فلسطین و ... کاری کرده‌اند که این مفاهیم تدافعی شود و پیش بینی کرده بود در اعتراضات بعدی، همان افرادی که به تشییع سردار سلیمانی آمده بودند، شعار می‌دهند.

به گزارش رویداد‌۲۴ شاید در نگاه اول اشعری، خطاب به تندرو‌های اصولگرا به خصوص جبهه پایداری به نظر برسد با این حال تیم رسانه‌ای قالیباف، بهتر از هر کسی درک کرده است انتقاد وحید اشتری، مستقیما به رئیس فعلی مجلس بر می‌گردد که سعی دارد با نزدیک نشان دادن خود با سردار سلیمانی، اعتبار خود را بیشتر کند.

فردا نیوز، ارگان رسانه‌ای نزدیک به قالیباف شدیدا وحید اشتری را نقد کرده و نوشته «اینکه اساسا حاج قاسم سلیمانی بر خلاف نظر اشتری نماد دفاع از مظلوم و عدالتخواهی در سراسر دنیا بود واقعا نیازی به توضیح ندارد، اما مساله مهم این است که حرف‌های او تردیدی در تفکر و اساس کار و به قول اشتری میراث حاج قاسم ایجاد نمی‌کند و فقط ثابت می‌کند که دیدگاه او و همفکرانش به عنوان نماد عدالت منهای ولایت چگونه راه به انحراف برده است.»

خبرگزاری فارس هم با ادبیات تندتری به اشتری حمله کرده و نوشته «این جریان غوغاسالار با رویکرد‌های ابزارانگارانه و یکسونگرانه خود در حالی مدعی برابری‌خواهی است که اساسا واقف نیست برابری‌خواهی نیازمند همه‌جانبه‌نگری و اشراف نظری و عملی بر تمامی جنبه‌های اجتماعی و سیاسی یک پدیده است. یکی از سردسته‌های جریان عدالت‌خواهی چندی پیش در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم با حمله به جایگاه اجتماعی و سیاسی سردار شهید سرافراز حاج‌قاسم سلیمانی، مدعی شد که او صرفا نماد مبارزه با دشمن خارجی بود و اساسا در حوزه داخلی واجدشان مکتبی نیست.»

البته اشتری در صحبت‌های خود، درباره دیدگاه‌های رهبر انقلاب صحبتی نکرده است، اما اصولگرایان نزدیک به قالیباف اصرار دارند با حذف انتقادات اشتری به رئیس مجلس، دیدگاه او را مقابل رهبری قرار دهند. صبح ما روزنامه حامیان قالیباف در شماره روز چهارشنبه خود نوشته است «اشتری چه عدالت‌خواهی است که نظام فکری ضد ظلم و عدالتخوانه امام را هم درک نکرده و به‌دنبال تشکیک در مبانی فکری انقلاب اسلامی است؟»


بیشتر بخوانید: بیشتر بخوانید: دردسر جنبش عدالتخواه دانشجویی در زمانه یکدستی قدرت!/ اصولگرایان فرزندان خود را می‌بلعند؟


این نخستین بار نیست که اصولگرایان با جنبش عدالتخواه دانشجویی به عنوان فرزند ناخواسته خود به مشکل بر می‌خورند؛ آنها در ماجرای تایید صلاحیت قالیباف، املاک نجومی شهرداری، ویلای مصادره‌ای علی اکبر ولایتی، ویلای سردار فیروزآبادی، نوشتن نامه انتقادی به رهبری و مسائلی از این دست نشان داده بودند که با خوانش محافظه‌کارانه پدران خود از سیاست مشکل دارند؛ اتفاقا همین مسئله دلیلی شد تا اصولگرایان آنها را از مقطعی به بعد غیرخودی بدانند؛ این در حالی بود که در آغاز تولد این جریان، آنها به عنوان «نسل جدید انقلابی اصولگرا» معرفی می‌شدند که در راه مبارزه با فساد تعارفی ندارند، با این حال هنگامی که نقد این جریان، دامن خود اصولگرایان را گرفت، معادلات تغییر کرد.

در سال‌های استقرار دولت روحانی، اصولگرایان به برخی جوانان عدالتخواه و آرمانخواه میدان دادند تا از وزیران و مدیریت‌های ضعیف دولت روحانی انتقاد کنند و به نام عدالت‌خواهی زندگی مجلل و روابط خانوادگی آن‌ها را به چالش بکشند اما حالا که خود اصولگرایان در صدر دولت و مجلس و شورا قرار گرفته‌اند، نمی‌دانند با آن جوانان عدالتخواه چه کنند و اتفاقا همان جوانان که به خاطر پروژه‌ها ارتباطاتی نیز با اصولگرایان گرفته‌اند، حالا هم ارتباطات خانوادگی را بهتر می‌شناسند و هم در فضای مجازی اعتبار دارند و انتقاد آن‌ها خیلی زود دست به دست می‌شود و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

نشریه اصولگرای صبح صادق که توسط سپاه منتشر می‌شود، آنها را بازیچه می‌خواند و در یکی از شماره‌های خود درباره جنبش عدالتخواه دانشجویی چنین می‌نویسد: «امروز طیفی برآنند تا با بهره‌گیری از روحیه عدالت‌خواهی و فسادستیزی دانشجویی، بستری برای بازیچه قرار گرفتن جنبش دانشجویی فراهم آورند و حتی ایشان را در برابر نظام اسلامی و امام جامعه قرار دهند و به جاده انحراف و انحطاط بکشانند! در این مسیر حتی از آنکه از عناوینی چون انقلابیگری، آتش به اختیار و… بهره بگیرند، ابائی ندارند!»

این انتقادات فقط در رسانه‌ها نبود و در هزاران اکانت توییتری نیز، حملات تندی به مخالفان سردار سلیمانی سازماندهی شده بود. ظاهرا بخشی از جریان اصولگرا قصد دارد جدی‌تر از گذشته مقابل جریان عدالتخواه قرار بگیرد. مقابله‌ای که برای طرفین بدون هزینه نخواهد بود، این در حالی است که اما بدون شک این اختلاف نظر‌ها میراث حاج قاسم نیست...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان