تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

دردسر جنبش عدالتخواه دانشجویی در زمانه یکدستی قدرت!/ اصولگرایان فرزندان خود را می‌بلعند؟

پس از اتفاقات زیر و درشت همچون اعتراضات اصفهان، اعتراضات خوزستان، حوادث پس از افزایش قیمت بنزین، املاک نجومی، جان باختن مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی، بخشی از اصولگرایان به باورهای رهبران خود تردید کرده‌اند. این گروه جنبش عدالتخواه دانشجویی و در حقیقت فرزندان اصولگرایان هستند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

رویداد۲۴ اصولگرایان با مشکلی تازه مواجه شده‌اند: رشد جریان عدالتخواه در میان جوانان اصولگرا؛ جوانانی که در سال‌های گذشته علیه سیاست‌های لیبرالی روحانی مطلب نوشتند و سخنرانی کردند و مشهور شدند، پر و بال گرفتند و رشد کردند و از دوره‌ای هم از رهبران خود عبور کردند و به مرور با جریان اصولگرایان کلاسیک اختلاف نظر پیدا کردند. جالب آنکه این جوانان اکنون صفحات «فن‌پیج» دارند و مثلا در اینستاگرام صفحاتی به نام حامیان وحید اشتری و حامیان میلاد گورزی و ... راه افتاده است!

مهمترین نمود این اختلاف، نگارش نامه رهبری و دعوت از ایشان برای حضور در دانشگاه بود. نمودهای دیگری هم از این اختلاف نظر بود. مثل اینکه آنها خیلی زود حساب خود را از سردار قالیباف جدا کردند و در زمزه منتقدان او قرار گرفتند. این اختلاف نظر را می‌توان در ادبیات علی اصغر عنابستانی و نزدیکان او علیه قالیباف دید.

یکی از چهره‌های موثر اصولگرایان در توییتر می‌نویسند «از قالیباف بعد از عذرخواهی از اشتباه ... نباید تقدیر کرد.» این ادبیات تند درباره قالیباف، شمه‌ای از این اختلاف است. ابراهیم رئیسی هم کم از این جماعت نقد ندیده است. آن هم دولت صد و چند روزه رئیسی که هنوز در ابتدای کار است و طول عمر تکمیل کابینه آن به یک ماه نرسیده است.

این شکاف بین الیگارشی اصولگرایان با جریان جنبش عدالتخواه دانشجویی، بی‌شباهت به شکاف بین اصلاح‌طلبان و جریان جنبش دانشجویی (از تحکیم وحدت تا اتحادیه‌های دانشجویان متحد و تادا و ...) نیست. جوانان آرمان‌خواهی که وقتی بی‌عملی رهبران را در عمل به وعده‌ها می‌دیدند، فریاد اعتراض بر می‌آوردند و با همان شعارهای رهبران، علیه آنان شورش میکردند.

الیگارشی اصولگرایان سعی دارد طیف منتخبی از جوانان اصولگرا را به عنوان شاخص جوان انقلابی تصویر کند که البته شامل همه اصولگرایان نمی‌شود. از بذرپاش تا مالک شریعتی و از عبدالمالکی تا خاندوزی در میان این جوانان قرار دارند.

احمد زیدآبادی نیز در مطلبی همین اختلاف را معنی کرده است. او جریان عدالتخواه از نظر سرنوشت به سه دسته تقسیم کرده و پیش‌بینی کرده «گروه اول خود را درگير مسائل روزمره به‌خصوص از نوع افشاگری درباره مفاسد صاحبان قدرت به شيوه‌های پر سر و صدا و پوپوليستی خواهند كرد. اين بخش، خواهان افشاگری‌های مصداقی در مورد هر سطحی از فساد در بين صاحب‌منصبان خواهند شد و با تبلیغ پيرامون هر يک از افشاگری‌ها، وظيفه عدالت‌طلبی مخصوص خود را انجام شده و عواطف خود را ارضا خواهند كرد که برای خودشان و نظام سياسی بدون دردسر نخواهد بود.»


بیشتر بخوانید: انتقاد از بیت رهبری در بیت رهبری!/ جنبش عدالتخواه دانشجویی چگونه از دل اختلافات اصولگرایان برآمد؟


بعد از صحبت‌های زیدآبادی، اتفاقا نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار اژه‌ای، همین مسائل را مطرح کرد. محمد اسکندری در نشست دانشجویان با رئیس دستگاه قضا در روز دانشجو سال ۱۴۰۰ مطالباتی مطرح کرده که معمولا اصولگرایان درباره آن سکوت می‌کنند؛ از جمله پیگیری وضعیت املاک نجومی، هلدینگ یاس و جانباختگان مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان، وقایع آبان ۹۸ و ...

زیدآبادی درباره گروه دوم می‌نویسد «آنها در پی نظريه‌های عدالت‌طلبانه و در عين حال غرب‌ستيزانه‌ای برخواهد آمد كه علايق اقتصادی آنان را عميق‌تر از نظريه‌های سطحی رايج در بين اصولگرايان توجيه كند و آنان را در بحث و گفت‌وگو با رقيبان و مخالفان در موضع برتر بنشاند. از آنجا كه در اردوگاه اصولگرایی بنا به خاستگاه و سرشت معرفتي و بضاعت علمي آنان، تدوينِ نظريه‌هاي مدرن و به‌روز شده و مستقل در اين زمينه منتفي است، احتمال چرخش اين طيف به سمت نظريه‌هاي چپ ماركسيستي در انواع مختلف آن، خيلي دور از انتظار نيست.»

به گزارش رویداد۲۴ پیش‌بینی زیدآبادی البته دوز از ذهن نیست و در حال حاضر هم طیف‌هایی از جوانان عدالتخواه با طیف‌هایی از چپ‌گرایان همپوشانی‌هایی پیدا کرده‌اند. البته این پیش‌بینی هم چیز عجیبی نیست اما مهم آنجاست که اگرچه این دو گروه در ظاهر یک سخن را بگویند، اما موضع هر کدام متفاوت است. برای مثال هر دو مخالف آمریکا هستند، اما جریان چپ آن را از موضع اقتصادی و طبقاتی نقد می‌کند اما مخالفت جریان عدالتخواه بر اساس خوانش دینی و برتری اسلام است.

اتفاقا نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار با ابراهیم رئیسی، از مفهوم چپ و راست برای تبیین افکار اقتصادی خود استفاده کرده بود و گفته بود «بعضا اتفاق می‌افتد که آقای رئیس جمهور شب از ایده‌های راست‌گرایانه دفاع می‌کند و صبح به چپ‌گرایانه‌ترین شیوه ممکن عمل می‌کند. مثلا رئیس جمهور در جلسه با اقتصاددانان در رابطه با حجم عظیم یارانه پنهان و لزوم حذف آن صحبت می‌کند و فردا مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو می‌کند. آقای رئیسی این را بدانید که نمی‌شود همه کارهای خوب را با هم انجام داد،‌ شما مجبورید که از بین ایده‌ها و افراد موجود دست به انتخاب بزنید و سکان را به دست یک نفر بسپارید. هر روز که این تصمیم گیری به تعویق می‌افتد موجب ضرر کشور است.»

زیدآبادی می نویسد طیف سوم به سمت تجديدنظر در ديدگاه عدالت‌طلبانه خود و گرايش به آزادیخواهي به عنوان جوهر اصلی عدالت حركت خواهد كرد يا با بي‌تفاوتي، با سياست‌های جاری كشور در هر صورت و شكل آن، همراه و همسو خواهد شد.»

این پیش‌بینی اما فقط توسط زیدآبادی بیان نشده است. نشریه اصولگرای صبح صادق که توسط سپاه منتشر شده به این گسست اشاره کرده و در یکی از شماره‌های ---------ود نوشته «امروز طیفی برآنند تا با بهره‌گیری از روحیه عدالت‌خواهی و فسادستیزی دانشجویی، بستری برای بازیچه قرار گرفتن جنبش دانشجویی فراهم آورند و حتی ایشان را در برابر نظام اسلامی و امام جامعه قرار دهند و به جاده انحراف و انحطاط بکشانند! در این مسیر حتی از آنکه از عناوینی چون انقلابیگری، آتش به اختیار و… بهره بگیرند، ابائی ندارند!»

پیش از این رد شدن یکی از رهبران این جریان (سعید زیباکلام) از خطوط قرمز باعث شد چند کارت زرد به آنها نشان داده شود. بعضی از آنان نیز دادگاهی شدند و هزینه‌هایی هم پرداخت کردند اما به نظر می‌رسد در دولت رئیسی ماجرا فرق کرده است؛ از جمله اینکه راه‌اندازی یک کسب و کار در بهترین نقطه تهران توسط یکی از چهره‌های اصلی همین جریان، واکنش‌های زیادی را در پی داشت و کاربران می‌پرسیدند پول میلیاردی این کسب و کار از کجا به دست آمده است. آنها مدعی بودند اینها امتیازی است که پس از واکنش آنها به اعتراضات ۱۴۰۱نصیب‌شان شده است تا در دولت رئیسی سکوت را انتخاب کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
1
تصویری که در تمام اضلاع این مقاله نشان داده تصویر یک بن بست است نه اصلاح و تحول و تغییر
وقتی محتوا بن بست باشه اما الفاظ امیدبخش یعنی آنها راه حل نیستند
و چه حکیمانه گفت : کسانی که وانمود می‌کنند جوانان مشکل کشور اند
و گروهی که جوانان را تبدیل به مشکل کشور میکنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان