تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

یک اصولگرا: تخصیص سهمیه‌بنزین به هر کدملی بازی دو سر باخت دولت است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: هنوز مسئله مرغ، تخم مرغ و لبنیات را حل نکردیم، با اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی داریم چند مشکل بزرگ برای کشور درست می کنیم.

سهمیه‌بندی بنزین

رویداد۲۴ گویا دولت در اجرای طرح اختصاص بنزین به هر کدملی جدی است اما هنوز جزئیات آن مشخص نیست. این طرح گرچه به ظاهر عدالت را در سهمیه بندی بنزین حاکم خواهد کرد اما ابهامات فراوانی دارد که ممکن است نتیجه مورد انتظار از اجرای آن را با چالش های جدی مواجه کند.

عزت الله یوسفیان ملا درباره طرح تخصیص بنزین به هر کدملی گفت: هنوز دولت وضعیت متزلزل معیشت، مرغ، تخم مرغ و نان را حل نکرده می خواهد با تغییر نحوه سهمیه بندی بنزین یک مسئله جدید در کشور ایجاد کند. هم اکنون 10 میلیون خودرو در کشور وجود دارد اما دولت می خواهد به 85 میلیون نفر ماهانه 15 لیتر سهمیه بنزین بدهد.

وی افزود: واقعا مشخص نیست بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین چه نتیجه ای رقم بخورد. هر روز بر حجم مشکلات کشور افزوده می شود. آیا واقعا موضوع هدفمندی یارانه ها و پرداخت 45 هزار تومان در ماه به مردم مشکلی را از کشور دوا کرد؟ خیر درد عظیمی بر خزانه کشور تحمیل شد.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: 45 هزار تومان یارانه نقدی عددی نیست که بتواند مشکلات معیشتی یک خانواده را حل کند و از طرف دیگر وقتی این رقم به تعداد دریافت کنندگان ضرب کنیم می بینیم هر ماه هزاران میلیارد تومان از خزانه کشور به خاطر هدفمندی یارانه ها تکانده می شود.

وی تخصیص سهمیه بنزین به هر کدملی را دو سر سوخت خواند و افزود: دولت می خواهد آزمایش این طرح را از کیش و قشم شروع کند. مهم آن است که خرید و فروش این سهمیه چگونه خواهد بود چون براساس این طرح 75 میلیون نفر فروشنده بنزین هستند و تنها 10 میلیون نفر می توانند از این سهمیه برای خودروهای شخصی خود استفاده کنند.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: اگر 75 میلیون فروشنده بنزین، سهمیه خود را نگه دارند حتی امکان دارد بنزین در بازار غیررسمی در رقم های عجیب و غریبی به فروش برسد یعنی طرف بگوید «این سهمیه را این مقدار از فروشنده می خرد»، در مقابل اگر آنها سهمیه بنزین خود را حتی به مبلغ 2 هزار تومان بفروشند تقریبا ماهی 30 هزار تومان  می شود که عددی نخواهد بود. یعنی برای یک عدد ناچیز کل کشور درگیر می شود.


بیشتر بخوانید: چرا قیمت بنزین نباید افزایش پیدا کند؟/ خرج به دلار، دخل به ریال


وی افزود: نکته دیگر درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی آن است که تنها نصف تولید بنزین کشور قرار است در این قالب سهمیه بندی شود، نیم دیگر را می خواهند با چه قیمتی بفروشند. آیا می خواهند با قیمت 3 هزار تومان عرضه کند؟ قطعا قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان نمی ماند چون بنزینی که دست مردم است معلوم نیست با چه نرخی عرضه شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی گفت: اگر دولت بگوید سهمیه های اختصاصی تنها یک ماه اعتبار دارد، همه 75 میلیون نفر فروشنده می شوند و قیمت بنزین شاید حتی به نزدیک صفر برسد اما اگر دولت بگوید «محدودیتی براین نگهداری سهمیه بنزین نیست شاید این سهمیه ها تا سالها نگهداری شوند و به فروش نرسند.» در این صورت کمبود بنزین در کشور اتفاق می افتد.

وی افزود: آیا این نوع سهمیه بندی بنزین در دنیا تجربه شده است؟ ما معتقدیم اگر قرار است به مردم کمک شود شکل و قالب آن غیرنقدی باشد مثل کارتهای اعتباری به آنها بدهند که تنها آنها بتوانند پول آب و برق و گاز خود را با آن بپردازند. در این حالت مطالبات دولت نیز وصول می شود و دیگر نمی گوید «مردم پول آب و برق و گاز نمی دهند» هم خزانه ناگهان تکان نمی خورد.

یوسفیان گفت: این طرح را می خواهند از کیش و قشم شروع کنند اما این دو جزیره ساکنان زیادی ندارند، بیشتر مردم آنجا مهمان و مسافر هستند بنابراین معلوم نیست نتیجه ای را که آنجا کسب می شود بتوان به تمام کشور تعمیم داد. در کل هنوز مسئله مرغ، تخم مرغ و لبنیات را حل نکردیم، داریم چند مشکل بزرگ برای کشور درست می کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان