تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با رویداد ۲۴مطرح کردند؛

صالحی امیری، نجفی و سلطانی‎فر رای اعتماد می‌گیرند

نمایندگان مجلس دهم در رابطه با نجفی، صالحی امیری و سلطانی فر براین اعتقادند که اعضای خانه ملت با گذشته تغییر کرده‌اند، بنابراین در این دوره شانس بیشتری خواهند داشت.
رویداد۲۴گزینه‌های احتمالی دارای یک وجه مشترک هستند. هر سه در مجلس نهم به عنوان نامزد وزارتخانه معرفی شدند اما هیچ یک با موافقت اعضای خانه ملت روبرو نشدند، نمایندگان مجلس دهم اما در رابطه با نجفی، صالحی امیری و سلطانی فر براین اعتقادند که اعضای خانه ملت با گذشته تغییر کرده‌اند، بنابراین در این دوره شانس بیشتری خواهند داشت. 

استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید نشده بود که خبر استعفای وزیر ورزش و جوانان هم منتشر شد علاوه بر این علی اصغر فانی که قرار بود سه شنبه گذشته از سوی مجلسی‌ها استیضاح شود نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشت که در آن خود را مطیع تصمیم گیری‌ها، معرفی کرد. در ‌‌نهایت استعفای سه وزیرآموزش و پرورش، فرهنگ وارشاداسلامی و ورزش و جوانان در اواخر ساعت کاری روز چهارشنبه شکی باقی نگذاشت و از صبح روز پنج شنبه گمانه زنی‌ها در خصوص جایگزینی آنان شروع شد. 

محمد علی نجفی، مسعود سلطانی فر، سید رضا صالحی امیری محتمل‌ترین گزینه‌هایی هستند که رسانه‌ها نام آنان را به عنوان کاندیداهای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدراخبار قرار داده‌اند. 

محمد علی نجفی، گزینه احتمالی آموزش و پرورش به عنوان وزیرآموزش و پرورش دولت خاتمی، دبیر ستادهماهنگی اقتصادی دولت، سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یک دوره نمایندگی در شورای شهر فعال بوده است. 

مسعود سلطانی فر، گزینه احتمالی ورزش و جوانان نیز سمت‌های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سابقه نمایندگی در شورای اسلامی شهر تهران، معاون سابق سازمان تربیت بدنی را در پرونده حرفه‌ای خود دارد. 

سیدرضا صالحی امیری گزینه احتمالی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی هم ریاست سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد که در دوره‌ای به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان را اداره می‌کرد. 

گزینه‌های احتمالی دارای یک وجه مشترک هستند. هر سه در مجلس نهم به عنوان نامزد وزارتخانه معرفی شدند اما هیچ یک با موافقت اعضای خانه ملت روبرو نشدند، نمایندگان مجلس دهم اما در رابطه با نجفی، صالحی امیری و سلطانی فر براین اعتقادند که اعضای خانه ملت با گذشته تغییر کرده‌اند، بنابراین در این دوره شانس بیشتری خواهند داشت. 

نمایندگان به دنبال تعامل با دولت هستند 

میر حمایت میرزاده، نماینده گرمی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در رابطه با شانس کاندیداهای احتمالی در مجلس گفت: نظر مجلس تعامل با دولت است و نمایندگان تلاش می‌کنند تا به دولت در این رابطه کمک کنند. 

وی در ادامه اضافه کرد: البته با گمانه زنی در این رابطه موافق نیستم باید منتظر نامه معرفی رئیس جمهور در مجلس ماند زیرا چنین اظهار نظرهای فرصت کاری را از مجلس می‌گیرد اما در کل نظر درباره محمد علی نجفی مشخص است زیرا شرایط امروزمجلس با دوره گذشته متفاوت شده است. 

مجلس دهم با دوره نهم متفاوت است 

حسن لطفی، نماینده رزن و عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: وزیری که برنامه داشته باشد، موفق خواهد بود. البته برنامه نباید به گونه‌ای نوشته شود که تنها کلیات مدنظر قرار گیرد بلکه باید از جزئیات آغاز، سپس به کلیات برسد. 

وی درباره میزان شانس محمد علی نجفی بیان کرد: نجفی شانس خوبی دارد زیرا دارای تجربه مفیدی درباره آموزش و پرورش است بر همین اساس کسب آرا مورد نیازاو از سوی خانه ملت هیچ شکی برجا نمی‌گذارد. 

لطفی درادامه تاکید کرد: باید این نکته را هم در نظر گرفت که مجلس دهم با دوره نهم متفاوت است بنابراین نه تنها نجفی بلکه مسعود سلطانی هم در صحن علنی مجلس موفق خواهد شد تا آرا مورد نیاز را جذب کند. 

نماینده رزن در خصوص امیری صالحی نیز ابراز کرد: در رابطه با گزینه احتمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخت خوبی ندارم اما به نظر نمی‌رسد که خانه ملت در صدد مخالفت با گزینه‌های دولت برآید. 

دولت به ترمیم وزرا اقتصادی ورود پیدا کند

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه بیان کرد: این افرادی که نامشان در رسانه‌ها منتشر شده است شایعه است بنابراین درباره آنان نمی‌توان نظر داد اما کشور ما در حوزه فرهنگ نیاز به توجه بیشتری برای رشد عناصر فرهنگی، جلوگیری از نفوذ غربی‌ها، حمایت هنرمندان و رسانه‌ها دارد. 

وی در ادامه اضافه کرد: گزینه‌ای برای وزارتخانه باید مطرح شود که رویکردی بدون تعلقات سیاسی داشته باشد. در باره آموزش و پرورش هم دغدغه‌هایی مشابه وزارت ارشاد وجود دارد. بیش از یک میلیون فرهنگی انتطاراتی از این بزرگ‌ترین دستگاه دولتی دارند که لازم است دولت در معرفی نامزد وزارتخانه در نظر گیرد. 

کریمی در این باره بیان کرد: یکی از آفت‌های وزارتخانه‌ها سیاسی کار کردن دستگاه‌های زیربنایی است زیرا این دستگاه‌ها به خصوص آموزش و پرورش تربیت نسل آینده را در دست دارد نباید به دنبال مطالب جناحی حرکت کنند. 

این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در این باره که تا پیش از معرفی رسمی کاندیداهای وزارتخانه‌ها درباره آنان نمی‌تواندنظری بیان کرد، افزود: بهتر آن بود تا رئیس جمهور زود‌تر از این سه وزیر به حوزه‌های اقتصادی می‌پرداخت وترمیم دراین رابطه را آغاز می‌کرد. 

سه گزینه احتمالی برای وزارتخانه‌ها مناسب هستند 

مسعود گودرزی، نماینده ممسنی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی نیز درباره شانس محمد علی نجفی در صحن علنی مجلس ابراز کرد: آقای نجفی از لحاظ فردی، قابلیت و توانمندی قابل توجهی دارد و به نوعی فرهنگیان انتظار وزیری در چنین سطحی را داشتند بنابراین به طور حتم با اقبال خوبی روبرو خواهد شد. 

وی همچنین درخصوص صالحی امیری توضیح داد: وزرا احتمالی پیش از این هم به مجلس برای همین پست‌ها معرفی شده بودند. باید اشاره کرد که بخشی از دل نگرانی نماینده‌ها به قوت خود باقی است ولی نیاز است برای این باربرنامه‌ها را مشاهده کرد، سپس به قضاوت پرداخت. اما درباره آقای صالحی امیری بایدبه این نکته اشاره شود که وی علاوه بر اینکه فردی آشنا با عرصه ورزش به حساب می‌آید، کار مدیریتی هم انجام داده و بسیار توانمند است. بنابراین بدون شک با برنامه مناسبی در برابر اعضای خانه ملت حاضر خواهد شد. 

به گفته گودرزی، مسعود سلطانی فر هم در صورت معرفی به پارلمان گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در ادامه تاکید کرد: هر سه گزینه که احتمال معرفی آن‌ها وجود دارد یک بار موفق نشدند مجلس نهم را با خود همراه سازند اما فضای مجلس دهم با نهم متفاوت است بنابراین این باربرنامه‌‌هایشان موثر واقع می‌شود. 

احتمالا سه وزیر احتمالی رای موافق می‌گیرند

هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره به ترمیم کابینه اشاره کرد و اظهار داشت: ترمیم کابینه از اختیارات رئیس جمهور به حساب می‌آید و برخی مواقع مثبت محسوب می‌شود، اما نمی‌دانم سه وزیر برکناری تا چه‌اند ازه می‌توانند به بهتر شدن مشکلات کشور کمک کنند. 

خادمی اضافه کرد: اگر بنا بود آقای روحانی جان تازه‌ای به هیات دولت بدهد باید سراغ وزرا اقتصادی می‌رفت، یعنی کسانی که وظیفه‌شان ایجاد شغل است. بنابراین از این تغییرات، نتیجه خاصی بیرون نمی‌آید. 

نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه بیان کرد: فضای مجلس در روزهای آینده به سوی رای آوری یا غیر آن حرکت می‌کند بنابرای اولویت‌های مهم اقتصادی فراموش می‌شود. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: خانه ملت برای اینکه کشور تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگیرد و مانعی برای پیشرفت به وجود نیاید، به این گزینه‌ها رای مثبت خواهد داد که نباید فراموش کرد این امربه دلیل کهنه کار بودنشان نیست. 

وی با اشاره به اینکه یکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس بوده است، تاکید کرد: با وجود آنکه اشکالاتی به فانی وارد بود اما استیضاح او رای نمی‌آورد زیرا در این صورت وزارت آموزش و پرورش بی‌صاحب می‌شد و وضعیت از آنچه که هست، افت بیشتری پیدا می‌کرد. 

به گفته خادمی در چنین فضایی نمایندگان عزمی جز کمک به دولت ندارند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان