تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بودجه ۱۴۰۱ با شعار‌های رئیسی مبنی بر عدالت به شدت ناسازگار است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ با شعار‌های رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و قوی و عدالت به شدت ناسازگار است.

بودجه ۱۴۰۱

رویداد۲۴ روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: امروز یوم الحساب دولت است و مهمترین تصمیم سالانه مجلس گرفته می‌شود. امروز مجلس است که مطالبه گر است نه دولت و ما آمده ایم که شعار‌ها و صحبت‌هایی که رئیس جمهور قبلا اینجا گفتند در این لایحه ارزیابی کنیم. اگر ارزیابی در کار نباشد، با حرف و حدیث نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه ۵ ایراد اصلی به کلیات این بودجه دارم، عنوان کرد: منکر تغییرات جزئی خوب آن نیستم. اما لایحه پنج ایراد اصلی دارد که معتقدم ما نمی‌توانیم در مجلس اصلاح کنیم و باید به دولت برگردد و دولت شاکله بودجه را دوباره بنویسد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اولین ایراد به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: بودجه به شدت دلاریزه خواهد شد و دیگر ما نمی‌توانیم ادعای تقویت پول ملی را داشته باشیم. چگونه است که سال گذشته نرخ محاسبه دلار ۱۱.۵۰۰ بود، اما امسال آقایان در بودجه ۲۳ هزار تومان اعلام کرده اند. آیا این به معنای بالا بردن کف قیمت دلار جامعه است. دولت با چه تدبیر و استدلالی این کار را کرده است؟ نسبت بودجه با دلار بسیار منفعلانه است. ضمنا واردات هم قرار است با BTS محاسبه شود که به معنای این است که شاهد تورم ۵ برابری کالا‌های وارداتی خواهیم بود.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: هم کالا‌های اساسی و هم کالا‌های وارداتی را گران می‌کنیم. با تجدید دارایی در بانک‌ها و بورس تورمی نیز در آن‌ها خواهیم داشت که این تورم‌های چندگانه به دشمن پیام می‌دهد که تورم تحریمی را بر این‌ها بیفزاید و شاهد تورم پول داغ باشیم و پول نقدینگی به جریان خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم ملاک است، گفت: یارانه نقدی جبران کننده نبوده و نیست. مهم قدرت خرید است و این مبلغ یارانه نقدی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌کنیم دل خوش کنک است و قدرت خرید را جبران نمی‌کند. یک مفروض نانوشته در بودجه است. ما در کمیسیون تلفیق سوال کردیم که نرخ دلار در سال آینده قرار است چند باشد؟ که دولت در بودجه جوابی به آن نداده است.


بیشتر بخوانید: خضریان: افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق، باعث کاهش شکاف طبقاتی می‌شود


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: ما امروز صحبت از کالا‌های اساسی می‌کنیم. ارز ترجیحی با ارز جهانگیری بسیار متفاوت است و به هفت قلم کالای اساسی این یارانه را می‌دهیم که اگر آن را حذف کنیم ممکن است اتفاقاتی از جنس قزاقستان بیفتد. آقایان دولت امضا دهند که چه کسی مسئول حذف ارز و تبعات آن خواهد بود؟ هنوز مجلس بودجه را تصویب نکرده برخی آقایان اظهار نظر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بودجه عدالت محور نیست، گفت: امروز طبق آمار ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند، آقایان بگویند که از اجرای این بودجه چقدر این تعداد کاهش پیدا می‌کند و در این رابطه عدد بدهند. اینکه بگویند هر طرحی شما دارید ما خریداریم، بودجه برای همین است. مسئولان سازمان برنامه و بودجه بفرمایند که این بودجه قرار است چند نفر از این خانوار‌های زیر خط فقر را نجات دهد؟

وی با بیان اینکه اسمی از اقتصاد مقاومتی در بودجه ۱۴۰۱ نیامده است، گفت: همچنین اسمی از جهش تولید نیامده و عقبه فکری بودجه به شدت می‌لنگد. این آدرس غلطی که یکی از نسخه نویسان دولت‌های سابق داد که ما ابر تورم در پیش داریم، همچنان بر این بودجه سایه می‌اندازد. دولت فقط کسری بودجه خود را دیده است و مسائل تبعیض طبقاتی، قدرت خرید و رکود حاکم بر تولید را ندیده است.

ایزدخواه تصریح کرد: به خاطر ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی داریم بودجه ضد مردمی و تورم زا و بودجه‌ای که به دلار اعتبار بیشتری از گذشته می‌دهد، می‌نویسیم. بعضی از افراد کم اظهاری در درآمد‌های دولت می‌کنند که باید شورای امنیت به آن رسیدگی کند. چرا در وضعیتی که دارد وضعیت فروش نفت خوب می‌شود برخی از آقایان شبهه انداخته و در مورد درآمد‌های دولت کم اظهاری می‌کنند.

ایزدخواه در پایان گفت: این بودجه با شعار‌های رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و قوی و عدالت به شدت ناسازگار است چرا که با مبانی دولت قبل نوشته شده و این بودجه را بودجه آقای روحانی و نوبخت می‌دانم و معتقدم به آقای رئیسی کمک کنیم و بودجه را برگشت دهیم تا بودجه آقای رئیسی را دریافت کنیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان