تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵
وال‌استریت ژورنال با اشاره به عملیات آزادسازی موصل مدعی شد

ایران در شرایط فعلی می‌تواند خاورمیانه را دگرگون کند

وال‌استریت ژورنال در تازه‌ترین گزارش خود از شرایط منطقه مدعی است که داعش مانند شنل قرمز ماتادور توجهات را از خطر اصلی –یک ایران هسته‌ای با شعار «مرگ بر آمریکا»- دور کرده است.
رویداد۲۴- وال‌استریت ژورنال در تازه‌ترین گزارش خود از شرایط منطقه مدعی است که داعش مانند شنل قرمز ماتادور توجهات را از خطر اصلی –یک ایران هسته‌ای با شعار «مرگ بر آمریکا»- دور کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از وال‌استریت ژورنال، با تمام ابزارها موصل را پس بگیرید و این روند را ادامه دهید تا دیگر داعشی وجود نداشته باشد.

این روزنامه آمریکایی مدعی است که داعش یا همان دولت خود خوانده اسلامی به‌اشتباه موردتوجه قرارگرفته و می‌گیرد. اگر این گروه تروریستی جماعتی را در مناطق تحت کنترلش به گروگان نگرفته بود، یک ائتلاف نظامی مستقیم و مناسب از دو یا سه قدرت غربی یا حتی خود آمریکا به‌تنهایی می‌توانست ظرف یک هفته آن را نابود کند. حتی در شرایط فعلی و علیرغم آشوب درصحنه نبرد، می‌توان داعش را ظرف یک ماه نابود کرد. کلید آن فعال‌سازی ناتو بر اساس ماده 5 منشور آن در حمایت از ترکیه به‌عنوان یک عضو این پیمان بود.

با حمایت هوایی آمریکا و فرانسه در مدیترانه، نیروی هوایی ایالات‌متحده در پایگاه هوایی اینجیرلیک و پایگاه‌های خلیج‌فارس، نیروی هوایی ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، می‌توانستند با دستور ترکیه از شمال به همراه نیروهای اعزامی سعودی، اردنی و مصری از جنوب و حمایت آمریکا و انگلیس و دیگر اعضای ناتو در صورت لزوم، سوریه را به دونیم کنند. با نزدیک شدن کردها و عراقی‌ها از شرق، داعش به‌طور همزمان محاصره می‌شد و رژیم سوریه محدود می‌شد.

البته هدف اولیه چنین اقدامی شکست دادن داعش نخواهد بود. بااین‌حال در شرایط فعلی داعش بی‌تردید ثروتمندترین و وحشی‌ترین جنبش تروریستی است. باوجودآنکه بخش عمده این ثروت به‌واسطه ارتباطات این گروه با گروه‌های تروریستی در آفریقا و دیگر نقاط شکل‌گرفته، این اتحادها تأثیر عملی چندانی ندارد. داعش سال‌ها است که به فعالیت خود ادامه داده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه مدعی می‌شود: شایسته قدرت و تاریخچه آمریکا و متحدانش این است که این پل سمی و تهدیدکننده که ایران با حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا از افغانستان تا مدیترانه زده را نابود کنند. اگر مسیر فعلی دست‌نخورده باقی بماند، در آینده‌ای نزدیک یک ایران در آستانه هسته‌ای شدن در پیوند با یک جبهه سیاسی-مذهبی-نظامی یکپارچه که شامل عراق شیعه، سوری و لبنان می‌شود، ظهور خواهد کرد.

این پدیده جمعیتی حدود نصف جمعیت آمریکا؛ ثروت بی‌اندازه نفت ایران و عراق؛ بنادر مدیترانه، خلیج‌فارس و اقیانوس هند؛ تسلیحات هسته‌ای؛ موشک‌های قاره‌پیما؛ و همکاری مخرب ولادیمیر پوتین را خواهد داشت. 

اگر این قدرت، تحت نظر ایران نگاهش را به جنوب و به سمت اردن و عربستان بچرخاند، خاورمیانه به‌طور کامل دگرگون خواهد شد. زمانی که ایران از آستانه هسته‌ای عبور کند، عربستان هم‌چنین خواهد کرد. جمعیت شیعه حوزه خلیج‌فارس جسور خواهند شد. مصر مجبور به انتخاب میان ساکت کردن یا همراهی کردن سنی‌ها خواهد شد. 

مسئله اینجا است که در طول جنگ سرد آمریکا و بریتانیا سازمان بی‌اثر و بیهوده پیمان مرکزی را راه‌اندازی کردند. این سازمان قصد داشت همان نوار شرقی-غربی را در خاورمیانه ایجاد کند که ایران در مراحل پایانی تضمین آن است. هدف آن‌ها ممانعت از گسترش شوروی به سمت جنوب و به سمت بنادر آب گرم بود. علیرغم تلاش آیزنهاور و دالس، این سازمان خیلی زود به اتحادی تبدیل شد که فقط یک نام بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درست در همان زمینه‌ای که آن‌ها ناموفق بودند، موفق شد و این سازه را –برای ایران- احداث کرد؛ برای کشوری که ظرف 10 سال یا کمتر به کلاهک هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیما مجهز خواهد شد. برای کشوری که شهروندان، دیپلمات‌ها و ملوانان ما را بازداشت و تحقیر می‌کند و در شروع کار مجلس خود شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد.

ایران نیازی ندارد به توافق هسته‌ای که حتی امضا هم نکرده، پایبند باشد. حتی اگر پایبند هم بود، از کجا معلوم که از متن فارسی چه تفسیری شود؟ 

وال‌استریت ژورنال از مطالب ادعایی خود این‌طور نتیجه می‌گیرد: حال ما به خاطر داعش چشم خود را روی ایران بسته‌ایم. ما می‌دانیم که ایران بامهارت خود در حال بهره‌وری از این پتانسیل است. سؤال اینجا است که با توجه به حمایت غیرقابل توضیح اوباما از ایران و رویکرد آهسته‌اش نسبت به داعش، از آن استفاده‌ای هم می‌کند؟

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان