تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ

تاکنون زلزله‌های مرگبار زیادی در این کره خاکی رخ داده و جان بسیاری از مردم را گرفته است. زلزله‌هایی که حتی تا ۱۰ دقیقه هم زمین را لرزانده و زندگی‌ها را نابود کرده است. امروز سالگرد زلزله بزرگ شاآنشی است که در ۲۳ ژانویهٔ ۱۵۵۶رخ داد.

مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخزمین‌لرزه شاآنشی در ۲۳ ژانویهٔ ۱۵۵۶رخ داد که مرگ‌آورترین زلزله تاریخ است و در چین رخ داد. گفته می‌شود که در این زلزله آمار مرگ ممکن است تا ۸۳۰٬۰۰۰ نفر رسیده باشد.

رویداد۲۴ خساراتی که بواسطه وقوع زلزله رخ می‌دهد براحتی برطرف نمی‌شود. هرگاه مقدار نامشخصی انرژی از لیتوسفر آزاد شود زمین شروع به لرزیدن می‌کند.

در واقع این حرکت پوسته زمین است که باعث زمین لرزه می‌شود. این پوسته از بخش‌های صخره‌ای جداگانه‌ای به اسم صفحات تکتونیک تشکیل شده که دقیقا مثل تکه‌های پازل بر روی جبه قرار گرفته اند.

اما این قطعات پازل، متحرک هستند، صفحات تکان می‌خورند و حرکت‌های مختلفی دارند. هر وقت که این صفحه‌ها تکان‌های ناگهانی داشته باشند زمین لرزه اتفاق می‌افتد.

بر حسب قدرت زلزله زندگی‌ها، ساختمان‌ها و خانه‌های زیادی ویران می‌شوند. بیشتر نسل‌هایی که زلزله‌های مهیب را پشت سر گذاشته‌اند هیچ نقطه نظری در مورد خرابی‌های که یک زمین لرزه ممکن است داشته باشد ندارند.

تا به امروز زلزله‌های مرگباری در نقاط مختلف جهان رخ د اده است. امروز سالگرد زلزله بزرگ شاآنشی است که در ۲۳ ژانویهٔ ۱۵۵۶رخ داد. به این مناسبت عکس‌هایی از مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ را ببینید.

مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه تانگشان در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۱۹۷۶ میلادی، برابر با ‎۵ مرداد ۱۳۵۵ رخ داد. تلفات جانی این زلزله ۲۴۲۴۱۹ نفر بوده است
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زلزله ۱۱ اکتبر ۱۱۳۸ حلب در سوریه یکی از بزرگترین زلزله‌های تاریخ است
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه و سونامی ۲۰۰۴ اقیانوس هند در۲۶ دسامبر با ۶ دی ۱۳۸۳ به بزرگی ۹/۱ ریشتر در عمق ۳۰ کیلومتری زمین و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب سواحل سوماترای اندونزی درون اقیانوس هند اتفاق افتاد. این زلزله به مدت 8 تا ده دقیقه مناطق را لرزاند
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ هائیتی با قدرت ۷ ریشتر ۲۰۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین لرزه سال ۲۳۵ (هجری) دامغان ششمین زمین لرزه مرگبار در طول تاریخ ثبت شده جهان است. این زمین لرزه ۲۰۰۰۰۰ هزار کشته به جای گذاشت. مرکز زمین لرزه در نزدیکی دامغان بود که در ان زمان مرکز استان قومس بود ( نام یکی از ایالت‌های کهن ایران است که امروزه، استان سمنان محدودهٔ آن سرزمین باستانی را دربرگرفته است.) این زمین لرزه شهر قومس پایتخت سابق اشکانیان را به‌طور کامل ویران کرد.
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه های‌یوان در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۲۰ میلادی، برابر با ‎۲۵ آذر ۱۲۹۹ رخ داد. این زلزله ۲۳۵۵۰۲ کشته بر جای گذاشت
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه ۲۷۲ اردبیل زمین‌لرزه‌ای است که در تاریخ ۴ فروردین ۲۷۲ خورشیدی (۱ محرم ۲۸۰ هجری قمری) در شهر اردبیل، ایران رخ داده‌است. این زلزله که شدت آن معلوم نیست، با ۱۵۰٬۰۰۰ نفر کشته در رتبه نهم پرتلفات‌ترین زلزله‌ها در طول تاریخ بشر قرار گرفته‌است.
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمین‌لرزه بزرگ ۷٫۹ ریشتر کانتو در ساعت ۱۱ و ۵۸ دقیقه صبح اول سپتامبر سال ۱۹۲۳ رخ داده‌ است.
مرگ‌آورترین زلزله‌های تاریخ
زمینلرزه ۵ اکتبر ۱۹۴۸ برابر با ۱۳ مهر ۱۳۲۷ عشق آباد ترکمنستان به بزرگی ۷٫۳ بود. این زلزله با ۱۷۶ هزار کشته با ویرانی شهر عشق آباد همراه شد.

منبع: ultimatetopics

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان