تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

نکات مهم حقوقی در تنظیم قرارداد

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اولین شرط ایجاد یک رابطه‌ حقوقی امن بین دو طرف «تنظیم قرارداد» است. برای تنظیم یک قرارداد نیز نکات حقوقی زیادی وجود دارد.

نکات مهم حقوقی در تنظیم قرارداد

رویداد۲۴ نکات حقوقی، اساسی‌ترین موضوع در تنظیم و انعقاد هر نوع قرارداد، پیمان، توافق، معاهده، عقد، مقاطعه، عهدنامه، معامله و غیره است.

بررسی نکات حقوقی قراردادها که باید رعایت شود

قرارداد را طرفین معامله تعیین می‌کنند پس می‌توان آن را به هر شکلی تنظیم کرد

درست است که قرارداد را طرفین می‌نویسند اما باید توجه داشته باشید که طوری نوشته شود که بعدها در متن قرارداد سوتفاهمی ایجاد نشود. لازم است حتی در ظاهر قرارداد هم دقت کنید تا ظاهری روشن داشته باشد به گونه‌ای که تنها منبع ما از قراردادی که بیان شده است همین مفاد قرارداد باشد و نه مذاکرات شفاهی که قبلا انجام شده است.

در به کاربردن الفاظ دقت بسیار زیادی کنید

از جمله نکات حقوقی قراردادها همین الفاظ به کار رفته است. الفاظ حقوقی معانی خاص خود را دارند. پس باید در به کار بردن آن‌ها بسیار دقت کنیم تا بعدها دچار مشکلات حقوقی در این زمینه نشویم.

استفاده از عبارت و کلماتی که معنی آن‌ها مبهم است ممنوع

از جمله نکات حقوقی در قراردادها این است که نباید در آن‌ها عبارت مبهم آورده شود. زیرا آن‌گاه هریک از طرفین از این عبارات مبهم تفسیرهای خاص خود را دارند که باعث می‌شود حتی بعدها در صورت اقامه دعوی در دادگاه‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورد.

قواعد آمره حقوقی فراموش نشود

قواعد آمره در نکات حقوقی قراردادها آن دسته قواعدی است که هدف از آن‌ها ایجاد کردن نظم در جامعه است. طرفین قرارداد به هیچ عنوان نمی‌توانند از آن‌ها سرپیچی کنند. برای مثال فرض کنید عده‌ای باهم توافق کرده‌اند که کالایی را به صورت قاچاق وارد کشور کنند. این قرارداد باطل است چون قواعد آمره در آن‌ها رعایت نشده است.

قیمت قرارداد

از جمله نکات حقوقی قراردادها که اهمیت آن بسیار زیاد هم است قیمت قراردادها است. قبل از این که با طرف مقابل در مورد قیمت قرارداد صحبت کنید درمورد نحوه پرداخت آن و جزئیاتش در معامله بحث کنید. تمامی موارد را درمورد قیمت قرارداد بیان کنید تا بعدها از این موضوع سواستفاده نشود.

ضامنتی برای ایجاد کردن تعهدات

قراردادهایی که می‌خواهند اجرا شوند باید ضمانتی را برای اجرا کردن قراردادها بیان شود. این ضمانت‌ها می‌تواند در شرایط فسخ قرارداد، دریافت کردن خسارات بیان کرد.

سعی کنید پیش‌نویس قرارداد را خودتان بنویسید

اگر بتوانید پیش‌نویس قرارداد را خودتان تهیه کنید دیگر از هر آن چه قرار است در قرارداد بیاید آشنا هستید و مشکلات کم‌تری را در آینده خواهید داشت.

امضا کردن قرارداد

توجه کنید طرفین قرارداد باید همه صفحه‌های یک قرارداد را امضا کنند. همچنین اگر قرارداد پیوست‌هایی دارد باید آن‌ها هم توسط طرفین به امضا برسد.

فاصله‌ای که بین کلمات وجود دارد را کم کنید

توجه داشته باشید که فاصله‌ای که بین کلمات وجود دارد را کم کنید. زیرا این باعث می‌شود تا امکان جعل کردن سند نیز کم‌تر شود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان