تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیمان جبلی در مسیر محمد سرافراز / پشت پرده هک شدن تلویزیون ایران چه بود؟

پخش تصاویر سران سازمان مجاهدین یک موضوع قدیمی را دوباره زنده کرد: اختلاف اصولگرایانی که در صداوسیما نقش‌های کلیدی ایفا می‌کنند. در حالی که گفته می‌شد پخش تصاویر مسعود و مریم رجوی، هک رادیو تلویزیون ایران بوده، برخی اصولگرایان مدعی هستند که موضوع هک نیست و ماجرای حضور نفوذی‌هاست. شاید اولین نتیجه‌ای که بتوان از این تحلیل گرفت این باشد که تیمی که مخالف حضور سرافراز بود، در پی حذف پیمان جبلی است.

هک تلویزیون ایران

رویداد۲۴ میثم سعادت: روز پنجشنبه، بعضی شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما، برای چند ثانیه تصاویری از مشسعود رجوی و مریم رجوی سران سازمان مجاهدین را پخش کردند. تصاویر پخش شده، بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و همان لحظه گفته شد که رادیو و تلویزیون ایران هک شده است. حالا ۲ روز بعد از این اتفاق برخی می‌گویند این اتفاق الزاما ارتباطی با گروه‌های خارجی ندارد و افرادی از داخل، این پروژه را کلید زده‌اند. یکی از چهره‌های رسانه‌ای درباره این اختلاف می‌نویسد «تمام شواهد و قراین نشان می‌دهد اتفاق بی سابقه‌ی دیروز در صداوسیما ربطی به منافقین و سازمان سیا و موساد و … نداشته و در چارچوب جنگ قدرت بین دو گروه از نیرو‌های اصیل انقلاب قابل تحلیل است. پیمان جبلی درحالی ریاست سازمان صدا وسیما را در دست گرفت که موافقان چندانی در بدنه و سطوح مختلف مدیریتی این سازمان نداشت و پیش بینی‌ها بیانگر سرنوشتی مشابه سرنوشت محمد سرافراز برای او بود. سرافراز یک سال مقاومت کرده بود و گفته می‌شد کار جبلی به شش ماه هم نمی‌کشد. نوع انتصاب‌های جبلی نیز به این ذهنیت دامن می‌زد.»

چندی پیش با هک شدن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، محمد سرافراز رییس اسبق صدا و سیما در مورد «نفوذ» به این زندان هشدار داده‌ بود. او در آن زمان در صفحه شخصی خود در توییتر گفته بود که «این نوعی نفوذ است همراه هک» سرافراز بر مسئله نفوذ تاکید کرده بود که «احتمال دارد این نفوذ در سایر نهاد‌ها هم صورت گرفته باشد. مسئولان بهتر است قبل از انتشار چاره کنند و مثل سرقت اسناد سری هسته ای، انکار یا سکوت نکنند. خودشان که زودتر می‌فهمند!»

کانال تلگرامی سپاه سایبری حتی ترور سپهبد صیاد شیرازی را هم دوش سازمان مجاهدین ساقط کرد و گفت کار آنها نبوده است! این کانال در مطلبی نوشته است «خرابکاری صورت گرفته در صداوسیما را سازمان رجوی به عهده نگرفت! ‏گویا سازمان رجوی پوششی است بر فعالیت نفوذی‌ها... ‏همانطور که ترور شهید صیاد شیرازی را به منافقین نسبت دادند»

چند رسانه دیگر هم از خطر نفوذی‌ها در صدا و سیما نوشتند. در مقابل بعضی کاربران هم می‌گویند شاید این خرابکاری، پوست موز زیر پای جبلی باشد: «اتفاق شبکه یک هک بود یا پوست موزی از داخل برای خداحافظی با جبلی؟»

حالا دیگر در رسانه‌ها مختلف اساسا بحث هک صداوسیمای ایران و پیگیری قانونی برای عاملان آن به محاق رفته و فعلا بحث جدید این است که چه کسانی نفوذ کرده‌اند و به دنبال جاسوسان و نفوذی‌ها در خود سازمان می‌گردند و دیگر کسی به سازمان‌های خارج کشور هم کاری ندارد!


بیشتر بخوانید: پیمان جبلی در چه شرایطی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی شد؟


جبلی و سرافراز ؛ یک مسیر و یک سرنوشت؟

جبلی و سرافراز شباهت‌های زیادی به هم دارند. هر دو در حوزه خبر علی‌الخصوص اخبار برون‌مرزی دستی بر آتش دارند. هر دو پستشان پیش از ریاست، معاونت برون‌مرزی بوده است. هر دو دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) هستند و هر دو از ابتدا در سازمان صداوسیما و از بدنه همین سازمان بوده‌اند. محمد سرافراز طی سلسله اتفاقاتی عزل شد که در آن زمان توسط گروهی نامشخص در کانال تلگرامی به نام شهرزاد به آن دامن زده می‌شد (کنایه به شهرزاد میرقلی خان) اتفاقا زمانی که علی عسکری جای خود را به پیمان جبلی داد، سرافراز به شدت به مدیر برکنار شده انتقاد کرد و نوشت «جناب علی عسگری در دوران مدیریت پنج‌ساله در رسانه ملی نه نقشه راهی داشت و نه اغلب راهبرد‌های پیوست حکم رهبری را اجرا کرد مانند: حضور موثر در فضای مجازی، چابک سازی ساختار، افزایش بهره‌وری، مرجع شدن رسانه، خلاصه هر دستاوردی داشت حاصل اقدامات دو مرجع تصمیم‌سازی در دفتر رهبری است.»

از زمان روی کار آمدن جبلی هم برخی قصد حذف او را داشتند. در مقطعی حتی نوشتند که شورای امنیت کشور به جبلی تذکر داده است. بعد از آن نورنیوز نوشت «یک منبع نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته برخی اخبار که طی روز‌های گذشته در فضای مجازی درباره توبیخ رئیس سازمان صداوسیما در جلسه شورای عالی امنیت ملی در خصوص شیوه پوشش خبری تجمع کشاورزان در اصفهان منتشر شده، صحت ندارد. جلسات شورای عالی امنیت ملی کاملا محرمانه بوده و قطعا منابع رسانه‌ای که مدعی دسترسی به گزارش نشست‌های شورا هستند، صرفا توهمات هدف‌دار خود را به عنوان اخبار این نهاد منتشر می‌کنند.»

کسانی که فضای شورای عالی امنیت ملی را می‌شناسند، به خوبی می‌دانند این شورا به ندرت خبری را تکذیب می‌کند و بعید نیست بحث‌های جدی درباره این موضوع در شورا صورت گرفته باشد. چنانچه بعد از آن جبلی در اعتراضات مشابه (به خصوص اعتراضات فرهنگیان) دیگر اصراری به پوشش وسیع اعتراضات نداشت.

البته جبلی هم مرد تنهایی در میان اصولگرایان نیست. او بعد از اینکه با انتصاب سعید جلیلی، پای خود را میان جبهه پایداری محکم‌تر کرد، از سایر اصولگرایان نیز در سازمان صدا و سیما بهره برده است. روزنامه جوان هم یکی از رسانه‌هایی بود که جانانه از جبلی حمایت کرد. «پخش تصاویر رجوی از شبکه یک نشان می‌دهد جبلی و تیم تازه نفسش کارشان را درست انجام داده‌اند. منافقین می‌دانند مدیران جدید صداوسیما اگر قرار باشد مبتنی بر آنچه وعده داده و اراده کرده‌اند، تحولات ساختاری را به سرانجام برسانند، این مرکز پس از چند سال به طور طبیعی از یک رسانه خنثی و کم‌فروغ تبدیل به رسانه‌ای می‌شود که در شأن ایران و جمهوری اسلامی خواهد بود و برای توقف چنین هدفی از حالا باید در کار تیم مدیریتی تازه‌نفس و با انگیزه خلل ایجاد و ایشان را دچار حواشی کرد. ایجاد حساسیت در بین مقامات عالی نظام درباره عملکرد مدیران جدید می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهداف ماجراجویی اخیر باشد.»

در روزگاری که صدا و سیما از بحران مخاطب رنج می‌برد، به نظر می‌رسد بسیاری از اصولگرایان، به جای آنکه عیب‌یابی روش‌های گذشته را داشته باشند، همچنان بر سر این میراث نحیف در حال مبارزه هستند. در این میان سوالات زیادی بی‌پاسخ می‌ماند. اگر عسگری از صدا و سیما به خاطر ضعف برکنار شده، چرا در مسئولیتی غیر مرتبط و بسیار حساس دوباره به کار گرفته شده؟ و از آن مهمتر، دلیل پخش شدن تصاویر یک گروه مخالف جمهوری اسلامی چه بوده است؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صدا و سیما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
1
2
گروهک مزاحمین خلق هم لولوییست که برای بقای خودش ازش بهره میبره،مردم دیگه فریب این بازیها رو نمیخورن
پاسخ ها
هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
چقدر سانسور، واژه رژیم ج ا رو حداقل حذف نمیکردی انقدر کامنت بی معنی نشه
رضا
|
Germany
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
0
3
شرکت های اپل و سونی و اینا دارن از جدیدترین محصولاتشون پرده برداری میکنند که به هوشمندی یک انسان هستن
امروز هم تو این کشور از جدیدترین روشهای حذف رقبا رونمایی شد البته قبلا هم استفاده شده بود ولی نه به این وضع
نظرات شما
پیشخوان