تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

ماجرای دعا نویسی قسطی با ارز دیجیتال!

با گسترش فضای مجازی رمالان و دعانویسان بخشی از فعالیت خود را به آنجا انتقال دادند. از سوی دیگر روش‌های جدیدی برای پول گرفتن از مشتری‌ها نیز اضافه کردند. از فروش نقد و اقساط دعانویسی گرفته تا گرفتن رمز ارز و طلا!

قیمت روز ارزهای دیجیتال

رویداد۲۴ پیش از این کارشان را در اتاق‌های مخصوص به خود یا در خیابان‌ها انجام می‌داند. حالا با گسترش شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را به سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام آورده‌اند. هزینه دعانویسی را هم نقدی و اقساط می‌گیرند، هم با ارز دیجیتال! رئیس پلیس فتا پایتخت هم می‌گوید: «در مواردی شاهد این قضیه بودیم که رمالان و دعانویسان ارز دیجیتال و طلا از مشتریان خود گرفتند.»

پایشان به همه فعالیت‌ها باز شده است. قبلا حوزه فعالیتشان محدود به بهبود روابط، ازدواج، حفظ از چشم زخم و این قبیل موضوعات بود. اما حالا هم سیگنال بورسی می‌دهند هم مشاوره برای معاملات بزرگ. به سبک رمالان عهد باستان که مشاوره جنگی هم به حاکم کشور می‌دادند! برای همه معاملات از جمله ارز دیجیتال تا زبابند اداری و قبولی در کنکور دعانویسی و سحر دارند.

    زبانبند اداری تا قبولی در کنکور!

    تنها به دعانویسی بسنده نمی‌کنند. برخی از دعانویسان و رمالان انگشتر و دیگر زیورآلات هم می‌فروشند. آنها ادعا می‌کنند با استفاده از این ابزارها می‌توان به هر گشایشی در مشکلات رسید.

    یکی از این رمالان می‌گوید گردنبندی دارد که برای مجموع فعالیت‌ها به کار می‌آید. گردنبند سلطانی برای گشایش بخت تا زبابند اداری! «با این زبانبندی هر کاری که بخواهید در محل کارتان انجام دهید و نتیجه مطلوب شما را بدهد! قیمت این گردنبند هم دو میلیون تومان است.»

    او می‌گوید این گردنبند در ارگان‌های دولتی پیروزی را نصیب مشتری‌هایش می‌کند. اگرچه کارش را تضمینی و شرطی معرفی می‌کند اما وقتی پای تضمین به میان آید زیر حرفش می‌زند.

    فروش انگشتر با خواص مختلف هم از تبلیغات دیگر آنهاست. انگشتر عبد سیاهپوست که به قیمت چهار میلیون تومان می‌فروشند. می‌گویند هم رزق و روزی را افزایش می‌دهد هم با آن می‌توانید در دعاوی حقوقی پیروز شوید.

    اما دعانویسان از کنکور هم غافل نمانده‌اند. آنها هم در کنار موسسات کنکوری، پانسیون‌های مطالعاتی و مدعیان فروشندگان سوالات کنکور از آن کسب درآمد می‌کنند. یکی از این دعانویسان برای قبولی در کنکور و رشته مورد نظر دعا می‌فروشد. او می‌گوید: «بعد از پرداخت پول دعا را تحویل می‌دهم. قیمت این دعا هم یک میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.»

    برخی از دعانویسان و رمالان به صورت قسطی به مشتریان خود دعا می‌فروشند.


    بیشتر بخوانید: آیا مراجعه به فالگیر مجازات دارد؟


    فروش قسطی دعا، سحر و جادو

    برخی برای مشتریان خود امتیاز گذاشته‌اند و آن هم خرید دعا و… به صورت اقساط است. مثلا مشتریان می‌توانند سه میلیون تومان را در دو قسط پرداخت کنند. از کانال‌های ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار عضوی تلگرام تا صفحه اینستاگرام ۱۶ هزارتایی. در سایت‌ها هم جدا برای دعانویسی و سحر تبلیغ می‌کنند.

    داوود معظمی، رئیس پلیس فتا پایتخت در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «با توجه به افزایش استفاده شهروندان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کوچ مجرمین و کلاهبرداران به این فضا و کم هزینه بودن آن شاهد این نوع از پرونده‌ها هستیم. در همین راستا اقدامات پلیس فتا نیز گسترده‌تر و در ابعاد بزرگتری در حال انجام است.»

    او با اشاره به پرونده یکی از همین دعانویسان و رمالان می‌گوید: «شخصی که خود را ارائه دهنده طلسم‌های بازگشایی بخت معرفی می‌کرد و پس از کلاهبرداری از عده زیادی از شهروندان و بلاک کردن آنها اقدام به خرید وسایل خانه می‌کرد.»

    رمالی و دعانویسی با گرفتن ارز دیجیتال و طلا!

    رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه در بین رمالان و دعانویسان کسانی بودند که با ارز دیجیتال و طلا کار کنند، می‌گوید: «بله در مواردی ما شاهد این قضیه بودیم. حتی در برخی از موارد شاکیان بیان داشتند که امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های سیار کارت‌خوان نیز برای آنها وجود داشته است.»

    اما کدام شبکه اجتماعی بیشتر مورد توجه رمالان و دعانویسان برای جذب مشتری است؟ رئیس پلیس فتا پایتخت در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر اکثر فعالیت این کلاهبرداران در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام است. معمولا از راه‌های فریبنده و ترفندهای زیرکانه و بازی با احساسات و عواطف مردم مخاطبان خود را جذب می‌کنند.»

    او می‌گوید: «افراد سودجو غالبا مسائل خرافی را به شکل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌دهند و از سادگی و زودباوری طعمه‌های خود نهایت بهره را می‌برند. از کاربران و شهروندان انتظار داریم به تبلیغات اغواکننده و دروغین که از طریق فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد اعتماد نکنند و به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند. همچنین هشدارهای پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی مراتب را از طریق تماس با مرکز فوریت های پلیسی، تلفن ۱۱۰ و یا مرکز فوریت‌های سایبری قسمت گزارشات مردمی به اطلاع همکاران ما رسانده تا اقدامات لازم انجام گردد.»

    آمار دقیقی از درآمد دعانویسان، رمالان و فالگیران در دست نیست. تاکنون نهاد و مرجع رسمی نیز در این مورد آماری نداده است. آبان ماه  سال جاری، در گزارشی نوشت: «ایرانیان سالانه بیش از ۳۸۷ میلیارد تومان برای جویا شدن نظر فالگیر، هزینه می‌کنند.»

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان