تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

۱۰ نکته از بازی سوپرجام امروز

هفتمین بازی سوپرجام تاریخ فوتبال ایران، امروز به میزبانی سیرجان برگزار می‌شود.

بازی سوپرجام

رویداد۲۴ پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ و فاتح 4 دوره این بازی‌ها در یک طرف و فولاد به عنوان قهرمان جام حذفی در طرف دیگر. سوپرجام در فوتبال ایران، قصه عجیب و غریبی دارد؛ از فاصله بیشتر از یک دهه‌ای بین اولین و دومین دوره تا برگزاری تنها 4 بازی در 6 دوره.

1/ اولین دوره سوپرجام فوتبال ایران سال 1384 برگزار شد. دیداری بین صباباتری و فولاد که مهمترین صحنه و یادگاری‌اش، خطای مبعلی روی دایی بود و اخراجش و یک دهه دوری از تیم ملی.

2/ تا به حال تنها 6 دوره سوپرجام برگزار شده است و البته با انجام 4 بازی. چهارمین دوره سوپرجام در سال 1397 به دلیل عدم حضور استقلال، برگزار نشد. سال 1398 هم سوپرجام برگزار نشد چون پرسپولیس هم قهرمان لیگ شده بود و هم قهرمان جام حذفی.

3/ پرسپولیس، قهرمان ابدی! سوپرجام در ایران بوده است. آنها در هر 4 دوره اخیر، این جام را فتح کرده‌اند. نکته جالب درباره پرسپولیس اینکه این 4 جام تنها با برگزاری 2 بازی رقم خورده است. قرمزها هرگز در سوپرجام، گل نخورده‌اند.

4/ این دومین حضور فولاد در سوپرجام است. آنها در حضور قبلی‌شان با 4 گل به صباباتری باختند. فولاد هنوز در سوپرجام گل نزده است.

5/ جواد نکونام برابر پرسپولیس، بازنده محض بوده. نکونام روی نیمکت فولاد و قبل‌تر، نساجی هرگز موفق به شکست دادن پرسپولیس نشده است: یک مساوی، 5 باخت و تنها 2 گل زده.

6/ سرمربیان دو تیم به عنوان بازیکن سابقه باز کردن دروازه رقیب را دارند. گل‌محمدی در دومین دوره لیگ برتر به عنوان بازیکن پرسپولیس به فولاد گل زد. جواد نکونام هم در زمان بازی و با پیراهن پاس، 3 گل به پرسپولیس زد.


بیشتربخوانید: رقم پاداش باورنکردنی برای بازیکنان پرسپولیس


7/ در 6 دوره‌ای که سوپرجام برگزار شده است، 3 بار قهرمان لیگ برتر موفق به تصاحب این جام شده و هر 3 بار هم پرسپولیس. 2 بار هم قهرمان جام حذفی موفق به قهرمانی شده است: صباباتری در 1384 و ذوب‌آهن در 1395. یک بار هم که قهرمان سوپرجام، هم قهرمان لیگ بود و هم قهرمان جام حذفی.

8/ فولاد در این چند سال اخیر هرگز برابر پرسپولیس، آمار خوبی نداشته است. آنها در تاریخ لیگ برتر بیشتر از هر تیمی به پرسپولیس باخته‌اند: 19 بار. در تاریخ رویارویی های‌شان 25 باخت به پرسپولیس دارند و تنها 10 برد. فولاد در 6 رویارویی آخرش برابر پرسپولیس، برنده نشده و تنها یک برد در 13 مصاف آخرش برابر این تیم دارد.

9/ بهترین گلزن رویارویی‌های دو تیم، بهنام سراج است. او به عنوان بازیکن پرسپولیس، 2 گل به فولاد زد و سپس راهی فولاد شد و در یک بازی برابر پرسپولیس، دبل کرد. امروز 3 بازیکن فرصت رسیدن و حتی پیشی گرفتن از او را دارند: وحید امیری، سیامک نعمتی و لوسیانو پریرا که 3 گل به رقیب زده‌اند.

10/ یحیی گل‌محمدی تا به حال 2 بار فاتح سوپرجام شده است. او روی نیمکت ذوب‌آهن با شکست دادن استقلال خوزستان به این جام رسیده و فصل قبل هم به عنوان سرمربی پرسپولیس با پیروزی برابر تراکتور به دومین سوپرجام دست یافت. تنها یک نفر تعداد قهرمانی‌های بیشتری نسبت به او دارد: برانکو ایوانکوویچ با 3 قهرمانی. جالب اینکه برانکو تنها یک بار در این بازی، حضور داشت ولی 3 بار فاتحش شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان