تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی وحشتناک سازمان نظامی پزشکی از موج ششم کرونا/ بخاطر کودکان باید به محدودیت‌های قبلی برگشت

مدیر روابط عمومی سازمان نظامی پزشکی استان تهران: تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار بالاست، پیش بینی این است که میزان ابتلا آنچنان بالا خواهد رفت که میزان بستری و آمار های فوت ما مجددا به عدد پیک های قبلی برسد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر امیر صدری، مدیر روابط عمومی سازمان نظامی پزشکی استان تهران می گوید: چون آمار مرگ و میر و شدت بیماری در اومیکرون بالا نیست برخی کشور ها به محدودیت های نچندان شدید بر می گردند ولی در برخی کشورها سعی می شود محدودیت های بیشتری را اعمال کنند برخی کشور ها امروز پیک را رد کرده اند. تفاوت کشور ما با سایر کشورها کمبود مراکز مخصوص کودکان در سیستم بهداشت و درمان است. امکانات درمانی ما برای کودکان کم است. این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود و ما در این خصوص کمبود داریم از این رو به نظر من باید بخاطر کودکان به محدودیت های قبلی برگشت.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا زندگی با دکتر صدری را می خوانید:

مساله اومیکرون چقدر جدی است؟ ما چه زمانی به قله پیک می رسیم؟
تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار بالاست، پیش بینی این است که میزان ابتلا آنچنان بالا خواهد رفت که میزان بستری و آمار های فوت ما مجددا به عدد پیک های قبلی برسد.

احتمالا تا ۱۵ اسفند در پیک خواهیم بود

به عنوان کسی که در جریان اخبار قرار می گیرد و طبق دیده ها و شنیده هایم باید بگویم که با وجود اینکه سویه قالب در جامعه اومیکرون است اما هنوز اختلال دلتا و سرماخوردگی را داریم و آنفولانزا هم دیده می شود ولی بهتر است همه این ها را کرونا فرض کنیم. ما قطعا وارد پیک شده ایم چون تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار بالاست و نسبت به دو هفته قبل چندین برابر شده است. خوشبختانه امروز میزان بستری پایین است و این خصوصیت نوع اومیکرون است. مثلا اگر میزان مراجعات ده برابر شده باشد میزان بستری ما دوبرابر شده است. اما پیش بینی این است که میزان ابتلا آنچنان بالا خواهد رفت که میزان بستری و آمار های فوت ما مجددا به عدد پیک های قبلی برسد. در مورد زمان به اوج رسیدن پیک دو اختلاف نظر وجود دارد برخی متخصصان عقیده دارند در هفته پیش رو و هفته بعد شیب ابتلا و انتقال آنچنان بالا خواهد بود که ما به سرعت پیک را رد خواهیم کرد و نقطه اوج را خواهیم داشت. اما اکثر اپیدمیولوژیست ها عقیده دارند حداقل تا ۴ هفته آینده به نوک پیک می‌رسیم و این وضعیت تا اوایل فروردین ادامه پیدا می کند. نظر من این است که ما تا ۱۵ اسفند در پیک خواهیم بود.

چه زمانی افراد به بیمارستان و پزشک مراجعه کنند؟

اومیکرون در ایران دو گونه دارد

در کشورهایی که امروز درگیری شدید است به این نتیجه رسیده اند که در ۸۰ درصد از موارد نیاز به مراجعه به پزشک نیست و مراجعه به پزشک و مراجع درمانی با علائم خفیف می تواند فشار زیادی به سیستم ما وارد کند و شاید به صلاح نباشد. گفته می شود بهتر است افراد در صورت داشتن علائم خفیف با مراقبت و استراحت در خانه بمانند ولی اگر تب طول کشید و یا حال عمومی آنها خوب نبود و نفس تنگی و تعداد تنفس بالا و تپش قلب و سرفه های شدیدی داشتند که به درمان جواب نمی دهد بستری شوند. اومیکرون در ایران دو گونه دارد و به این شکل است که اگر یکی را بگیرید ممکن است دیگری را نیز بگیرید. البته این احتمال بسیار نادر است. با توجه به اینکه ایمنی ایجاد شده موقت است نباید فکر کرد که چون مبتلا شده ام دیگر رعایت نکنم و حتما باید بیشتر هم رعایت کرد.


بیشتر بخوانید: امیکرون؛ ویروسی که به غلط کم‌خطر معرفی شد


برخی عنوان می کنند تست های پی سی آر قادر به شناسایی اومیکرون نیست. چه اندازه این گفته می تواند صحت داشته باشد؟

درصد خطای پی سی آرهای قدیمی بالا است

ما تست اومیکرون داریم، درصد خطای پی سی آر های قدیمی بالا است باید تست اومیکرون باشد که همه مراکز ندارند. واقعیت این است که در بسیاری از موارد ممکن است تشخیص داده نشود و می گویند اگر دو تست منفی داشتی می توانی فرض کنی که مبتلا نشده ای ولی اگر علائم قالب بود باید بگویید که اومیکرون دارید. یا دو تست منفی یا تکیه بر علائم بالینی.

آیا درست است که گفته می شود اومیکرون ریه را درگیر نمی کند و بیشتر سیستم فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می کند؟

درگیری ریوی در نوع اومیکرون کم است

بله این طور است و خوشبختانه درگیری ریوی در این بیماری کم است. اما باید بدانیم که اگر با دلتا صد نفر مبتلا می شدند ده نفر بدحال می شدند در اومیکرون اگر صد نفر مبتلا شوند یک نفر درگیری شدید خواهد داشت اما میزان ابتلا هزار نفر است و در این صورت باز همان تعداد بدحال را داریم‌. میزان ابتلا در اومیکرون بسیار بالاتر از سایر گونه ها است.

کادر درمان بسیار مبتلا می شوند آیا قرار گرفتن در پیک وضعیت سیستم درمانی کشور را دچار اختلال خواهد کرد؟
به خاطر همین آمریکا با دیدن این وضعیت دوره قرنطینه ۱۴ تا ۲۱ روز را به ۵ تا ۶ روز رساندند و گفتند ۵ تا ۶ روز اوج ابتلا است و قرنطینه کامل و بعد باید با دو ماسک یا ماسک آن ۹۵ سر کار حاضر شوند. حتی می گویند وقتی در خانه هستید حتی بعد از ۵ تا ۶ روز ماسک بزنید.

برخی محدودیت های شدید از جمله تعطیلی مدارس و رستوران ها و .. را پیشنهاد می کنند و برخی می گوید محدودیت ها و تعطیلی ها تاثیری در جلوگیری از گسترش شدید اومیکرون ندارد. نظر شما چیست؟

امکانات درمانی ما برای کودکان کم است

چون آمار مرگ و میر و شدت بیماری در اومیکرون بالا نیست برخی کشور ها به محدودیت های نچندان شدید بر می گردند ولی در برخی کشورها سعی می شود محدودیت های بیشتری را اعمال کنند برخی کشور ها امروز پیک را رد کرده اند. تفاوت کشور ما با سایر کشورها کمبود مراکز مخصوص کودکان در سیستم بهداشت و درمان است. امکانات درمانی ما برای کودکان کم است. این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود و ما در این خصوص کمبود داریم از این رو به نظر من باید بخاطر کودکان به محدودیت های قبلی برگشت.

منبع: شفقنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دهه فجر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان