تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

وضعیت قرمز در بخش‌‌های ICU/ چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می‌شود

گفته می شود موارد مرگ و میرهای کرونایی، دو هفته بعد از افزایش موارد ابتلا رخ می دهد. یعنی باید در روزهای آینده شاهد افزایش مرگ هایی از جنس اومیکرون باشیم.

شمار قربانیان ویروس کرونا

رویداد۲۴ آن طور که وزیر بهداشت عنوان کرده است، ظرف دو تا سه هفته آینده وارد پیک اومیکرون خواهیم شد. یعنی باید منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی باشیم. البته این بار، سویه اومیکرون جانشین دلتا شده است. سویه‌ای که همگان آن را شبیه سرماخوردگی تلقی کردیم و دیدیم که اینگونه نبود.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت، حکایت از شناسایی بیش از ۳۵ هزار بیمار جدید داشت که ۲۱۹۹ نفر آنها بستری شده‌اند. ضمن اینکه تا روز گذشته ۲۳۹۵ نفر از بیماران در بخش‌های ICU بستری بوده‌اند.

نکته قابل توجه، افزایش موارد بستری بیماران است که می‌تواند خطرناک باشد. زیرا، تعدادی از آنها روانه بخش‌های آی سی یو می‌شوند که همین مسئله منجر به افزایش مرگ و میر خواهد شد.

وضعیت قرمز در بخش‌های ICU

شبنم طهرانی معاون آموزشی بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در روزهای اخیر با مراجعه تعداد زیادی از بیماران مواجه هستیم، مراجعان سرپایی به درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها در هفته گذشته چند برابر شد و در چند روز تعداد تخت‌های اشغال شده بخش‌های بستری خیلی زیاد بود و نسبت به پیش بینی زودتر اتفاق افتاد.

وی افزود: بعضی از مردم با نگاه به اینکه اومیکرون همان سرماخوردگی است؛ عادی انگاری می‌کنند و قدرت سرایت بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سرعت انتقال اومیکرون ۳ تا ۴ برابر دلتا

به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، سرعت انتقال اومیکرون نسبت به گونه دلتا، ۳ تا ۴ برابر است. بنابراین در خانواده‌هایی که یک عضو آنها مبتلا شوند موجب درگیری تمام اعضای خانواده می‌شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بالاتر برود امکان بروز گونه‌های جدید بیشتر می‌شود بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: فکر می‌کنم تا سه هفته آینده اومیکرون در کشور به اوج می‌رسد و موارد بستری و مراجعه سرپایی خیلی بیشتر می‌شود.

مردانی خاطرنشان کرد: سویه اومیکرون علاقه خاصی به ابتلای کودکان و نوجوانان دارد و بر اساس آمار، ۲۰ درصد مبتلایان به این سویه در گروه سنی کودکان است و در حال حاضر بیشتر بخش‌های اطفال اشغال شده است.


بیشتربخوانید: آیا اومیکرون پایان همه‌گیری کروناست؟/ به شایعات توجه نکنید!

پیک اومیکرون تا ۳ هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، با اشاره به آغاز موج ششم کرونا در کشور، بر آمادگی صد درصدی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: فکر می‌کنیم طی ۲ تا ۳ هفته آینده به پیک خواهیم رسید.

وی افزود: مراجعه به مراکز درمانی در صورت مشاهده علائم خفیف ضرورت ندارد، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته و وضعیت عمومی مناسبی ندارند حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود.

وی یادآور شد: مرتب پیشنهادات را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا می‌دهیم ولی یک بخشی مصوب می‌شود و یک بخشی مصوب نمی‌شود. در زمینه قرنطینه هم ما پیشنهاد می‌دهیم و ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

افزایش مرگ‌های کرونایی تا ۲ هفته آینده

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند باید تا دو هفته بعد انتظار افزایش موارد بستری را داشته باشیم.

وی افزود: الان موارد بستری نسبت به هفته گذشته افزایش چشمگیری دارد که امکان دارد تا دو هفته آینده آمار مرگ ناشی از کرونا بیشتر شود.

در همین حال، مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که در شاخه بالا رونده پیک اومیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های بالای ۱۰۰ بیمار در روز دور از انتظار نیست، به مقایسه میزان بستری و فوتی‌ها در دو سویه دلتا و امیکرون اشاره کرد و گفت: در پیک ششم، میزان فوتی‌ها حدود ۴ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی است.

به نظر می‌رسد با شرایطی که در حال حاضر گرفتار آن هستیم و مشاهده عادی انگاری‌ها و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل‌ها و…، باید در انتظار روزهای سخت کرونایی باشیم. این روزهای سخت، می‌تواند با افزایش مرگ و میرها از جنس اومیکرون همراه باشد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان