تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

خطر بزرگ؛ پوتین به اوکراین حمله می‌کند؟

یک رسانه عربی با اشاره به درخواست واشنگتن از اتباع خود در اوکراین برای ترک فوری این کشور به تحولات بحران موجود میان مسکو و کی‌یف پرداخت.

خطر بزرگ؛ پوتین به اوکراین حمله می‌کند؟

رویداد۲۴ العربی الجدید در تحلیلی نوشت: طی ۲۴ ساعت گذشته فضای واشنگتن در خصوص بحران اوکراین به سرعت تغییر یافت و آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری احتمال اقدام نظامی روسیه را می‌دهند.

در این تحلیل آمده است: اظهارات مسؤولان حاکی از آن است که امید‌ها نسبت به پاسخ ولادیمیر پوتین به پیشنهاد‌های مطرح شده کاهش یافته است و چه بسا به ناامیدی رسیده‌اند؛ بنابراین دولت آمریکا برای اولین بار از اتباع خود در اوکراین خواست که فورا این کشور را ترک کنند و در صورت نیاز به کمک برای انجام سفر خود با سفارت واشنگتن در کی‌یف تماس بگیرند.

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا از کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی موجود در سفارت این کشور در اوکراین خبر داد و این گام‌ها معمولا زمانی اتخاذ می‌شوند که قرار است جنگ و یا تحولات امنیتی مهم رخ دهد.

با این حال سالیوان می‌گوید که این اقدامات به معنای حتمی بودن حمله نیست؛ اما اطلاعات و داده‌های موجود و تجهیزات نظامی در این راستا است و نشان می‌دهد که این خطر بزرگ ممکن است در هر لحظه اتفاق بیفتد. در هفته‌های گذشته چنین تحولی تنها یک احتمال غیر قطعی بود؛ اما اکنون بعید بودن این امر نزد دولت آمریکا موضوعیت ندارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا برای اولین بار اظهاراتی در خصوص تحرکات نظامی روسیه در اوکراین قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی چین مطرح کرد، چینی که هم‌پیمان پوتین است و قاعدتا نباید خللی در این بازی‌ها ایجاد کند. به گفته سالیوان این تحرک نظامی می‌تواند حمله سریع به کی‌یف، پایتخت اوکراین و یا اشغال مناطق و شهر‌های مشخص باشد و حمله فراگیر نیز امری غیرممکن نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: این تحولات بعد از شکست نشست چهارجانبه آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه در برلین برای ایجاد یک روزنه خروج از بحران درحال روی دادن است. همچنین قبل از نشست برلین از اواخر سال گذشته دیدار‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک متعدد و مداوم انجام شد، از جمله نشست بایدن و پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه و سپس گفت‌وگوی تلفنی میان آن‌ها و گفتگو‌های ژنو، وین، بروکسل و موسکو که آمریکایی‌ها در آن‌ها مشارکت داشتند و اروپای نیز اخیرا در آن‌ها مشارکت کردند. در این گفتگو‌ها تمام طرف‌ها نسبت به ایجاد راه حل دیپلماتیک اعلام آمادگی می‌کردند؛ اما همزمان مسکو درحال تقویت نیرو‌های خود بود و واشنگتن با هشدار نسبت به هزینه‌های زیاد جنگ گام‌های ممکن در راستای بازدارندگی را اتخاذ می‌کرد.

اکنون براساس اطلاعات موجود به ویژه اطلاعات نظامی، بازی به اوج خود رسیده است و جان آلن، ژنرال بازنشسته با اشاره غیرمستقیم به محدود بودن تاثیر آمریکا و غرب در تغییر مسیر بحران بوجود آمده تاکید کرد که بحران بزرگی درحال اتفاق افتادن است.

همچنین ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجه آمریکا به ضعف ائتلاف ناتو در دو دولت قبلی اشاره کرده و گفته است که دولت کنونی نیز هنوز موفق به تصحیح این وضع نشده است.

ریچارد هاس می‌گوید که سرنوشت بحران منوط به تصمیم پوتین است و بعید نیست که اقدام نظامی اتخاذ کند. شبکه سی بی اس نیز که معمولا موثق و قابل اعتماد است، اعلام کرده است که پوتین تصمیم خود را گرفته و اقدام نظامی انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان