تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

تبعات اصرار آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس

وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی گذشته بر لزوم بازگشایی مدارس در ایام کرونا تاکید داشته است، حالا و با روی کارآمدن دولت جدید این راه به صورت جدی‌تر و بدون توجه به خیز جدید کرونا ادامه داشت تا اینکه بالاخره موفق به این کار شد. اما حالا شرابط به گونه‌ای است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در حال جدال با کرونا هستند.

بازگشایی مدارستبعات بازگشایی مدارس

رویداد۲۴ زمانی که یوسف نوری بر صندلی وزارت آموزش و پرورش نشست، خبر‌هایی مبنی بر بازگشایی مدارس از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شد موضوعی که البته با مخالفت ستاد ملی کرونا همراه بود، اما شخص وزیر و معاونانش به طور مستمر در نشست‌ها و مصاحبه‌ها بر لزوم بازگشایی مدارس تاکید داشتند.

درست در همین زمان، پیک جدید کرونا با سویه اومیکرون در کشور گسترش پیدا کرده و زنگ خطر پیک جدید کرونا در کشور به صدا درآمد به نحوی که تمام متخصصان حوزه سلامت، مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، بر این نکته که قدرت انتقال در این سویه به شدت بالاتر از دیگر گونه‌های این ویروس است تاکید کردند.

به گزارش جامعه ‌۲۴ ، وزیر آموزش و پرورش و معاونانش، اما به صورت مداوم به بهانه افت تحصیلی دانش‌آموزان بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری تاکید داشتند. این اصرار تا آنجا پیش رفت که شخص یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با وجود آمار پایین واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در ۲۲ دی ماه اعلام کرد: «از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.»

او همچنین برای جلب اعتماد والدین در تاریخ ۱۵ بهمن ماه و در واقع در اوج شیوع سویه جدید کرونا عنوان کرده بود: «سویه اومیکرون خطر جدی برای دانش آموزان ندارد و با بررسی‌هایی که انجام شد دنیا با همین سویه مواجه هستند و هیچگاه مدارس را تعطیل نکردند.»

حالا مدت زیادی از اصرار وزیر آموزش و پرورش و پاسخ مثبت ستاد ملی مبارزه با کرونا نگذشته است که آمار ابتلا کرونا در کشور در مرز ۴۰ هزار نفر قرار گرفته و آمار فوتی‌ها پس از مدت‌ها دوباره ۳ رقمی شده است. در چنین شرایطی با وجود بازگشایی نسبی مدارس طی هفته‌های اخیر، اما اغلب مدارس کشور به دلیل ابتلای دانش آموزان به کرونا بار دیگر به حالت غیر حضوری در آمده است.

فوت ۲ دانش‌آموز در اثر کرونا و واکنش آموزش و پرورش؟

در این بین، اما برخی از اخبار و شنیده‌های در فضای مجازی و گروه‌های تخصصی از جان باختن دو دانش آموز در اصفهان و همدان به علت ابتلا به کرونا خبر می‌دهند. مرسانا خزائی دانش آموز ۷ ساله مدرسه فرزانه همدان و ماهان زردخانی دانش آموز دبیرستان باقرالعلوم اصفهان دو دانش‌آموز جان باخته هستند که گفته شده بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

خبر جان باختن این دو دانش‌آموز به شدت نگران‌کننده بود تا اینکه روز گذشته عبدالله جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در واکنش به فوت مرسانا خزائی عنوان کرد: «در گزارش اولیه علت فوت این دانش‌آموز ایست قلبی عنوان شده، اما خانواده اصرار کرده‎اند که وی به کرونا مبتلا شده است. ما منتظر جواب آزمایشات پزشکی هستیم.»

وی همچنین تاکید کرده بود: «از زمانی که دانش آموز مرسانا خزائی با pcr منفی در مسابقات خارج از آموزش و پرورش شرکت کرده است تا روز فوت، حتی یک روز هم درمدرسه نبوده است.»

البته این مقام آموزش و پرورش عنوان نکرده که به چه علت یک کودک ۷ ساله باید به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست بدهد و بازگو کردن چنین سخنانی تا چه میزان می‌تواند اعتماد مردم به آموزش و پرورش را مستحکم کند آن هم در شرایطی که شهروندان به صورت مداوم درحال دریافت اخبار و اطلاعات درباره این بیماری و نشانه‌های آن هستند.


بیشتر بخوانید: پیامدهای تصمیم خطرناک وزارت آموزش و پرورش/ دکتر مردانی: وضعیت مدارس ایران را با جهان مقایسه کنید، گریه‌تان می‌گیرد


حضوری شدن مدارس به قیمت جان دانش آموزان

با وجود این انکارها، اما متخصصان تاکید می‌کنند که اومیکرون بیش از سویه‌های پیشین کرونا کودکان را در معرض خطر قرار داده است. آنچنانکه حمیدرضا عمادی رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) و عضو کمیته علمی کشوری کرونا  گفته بود: «نمی‌دانم وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بر اساس چه شواهدی اینقدر اصرار داشتند که مدارس و دانشگاه‌ها باز شود.»
او با اشاره نقش دانش‌آموزان در ابتلای خانواده‌ها به کرونا عنوان کرده بود: «این اصرار بی‌منطق وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم یکی از علل مهم شروع این پیک است.»

به گزارش جامعه ‌۲۴ به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا بهتر بود پیش از دستور به بازگشایی مدارس فکری برای بهبود شرایط مدارس می‌کردند چه آنکه اغلب مدارس فاقد سیستم تهویه، سرویس بهداشتی‌های مناسب و مواد ضد عفونی کننده بوده و متراژ کلاس‌های درس نیز برای رعایت فاصله‌گذاری مناسب نیست. از سوی دیگر این مساله تحت هر شرایطی وجود دارد که اساسا دانش‌آموزان را با توجه به ویژگی‌های سنی‌شان نمی‌توان وادار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد، به‌ویژه آنکه طی ماه‌های گذشته وزارت بهداشت بار‌ها نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس هشدار داده و همواره مدارس در صدر اماکنی قرار داشتند که این پروتکل‌ها را نقض می‌کردند.

تصمیم‌های غیر کارشناسی وزارت آموزش و پرورش در اوج کرونا

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در گفتگو با جامعه ۲۴ در خصوص بازگشایی مدارس در زمان پیک کرونا و شرایط دانش آموزان گفت: بازگشایی مدارس به اوایل مهر ماه بازمی‌گردد، در آن زمان آموزش ترکیبی انجام می‌شد به این شکل که نیمی از دانش‌آموزان به صورت حضوری در مدرسه تحت آموزش قرار می‌گرفتند و بخش دیگری از دانش آموزان نیز به صورت غیر حضوری آموزش می‌دیدند.

وی گفت: این روند آموزشی ادامه پیدا کرد تا یک ماه گذشته که سویه اومیکرون گسترش پیدا کرد و در همان ابتدا هم بسیاری از پزشکان و محققان هشدار جدی نسبت به قدرت سرایت این بیماری داده بودند، اما متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش این هشدار‌ها را جدی نگرفته و پیگیر حل مسئله هم نبوده‌اند. حتی وزیر آموزش و پروش با یک اظهارنظر عجیب و غیر کارشناسی اعلام کرد که سویه اومیکرون مشکلی برای دانش آموزان پیش نخواهد آورد و اولیا باید فرزندان خود را به حضور در مدرسه و کلاس‌های درس تشویق کنند.

حبیبی در ادامه افزود: تصمیم وزیر آموزش و پروش در چنین شرایطی نشان از عدم درک شرایط موجود داشت. اگرچه از هفته گذشته مدارس مجدد به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، اما همچنان مدارسی در مناطق دور افتاده و روستایی و عشایری به علت نبود امکانات به صورت حضوری برگزار می‌شوند و خبر‌هایی از شیوع کرونا بین این دانش‌آموزان می‌رسد.

عضو کانون صنفی معلمان یادآور شد: مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها وحدت رویه‌ای وجود ندارد و تصمیمات کارشناسی در این زمینه‌ها گرفته نمی‌شود و این تناقض در تصمیم‌گیری‌ها نقش خود را در سلامت دانش آموزان نشان داده است و آن هم شیوع کرونا در بین دانش آموزان است که در برخی شهر‌ها موجب مرگ آنان شده است و وحدت رویه آموزشی را زیر سوال می‌برد.

وزیر آموزش و پرورش متخصص سلامت نیست

وی در ادامه گفت: در یک شرایط عادی معلمان ترجیح می‌دهند که کلاس‌ها و آموزش به صورت حضوری برگزار شود به علت آنکه آموزش مجازی مشکلاتی را برای معلمان به همراه خواهد داشت از جمله اینکه کیفیت در آموزش حضوری بیشتر خواهد بود.

حبیبی در ادامه به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه در همه کشور‌ها مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: آقای وزیر نکاتی را در این خصوص در نظر نمی‌گیرند یا نمی‌خواهند در نظر بگیرند و آن تفاوت امکانات در مدارس پیشرفته‌ایست که مورد نظرشان است. در مدارس کشور ما امکانات برای تفکیک دانش‌آموزان و ایجاد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و عملا در مدارس ایران چیزی به عنوان ضد عفونی کردن برای ایمن نگه داشتن دانش‌آموزان وجود ندارد. با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان و نبود شرایط مناسب برای آن‌ها، دانش‌آموزان خود یک منبع برای انتقال ویروس حتی به خانواده‌های خود هستند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در این موضوع آن است که در هر شرایط باید به نظر کارشناسان در آن حوزه توجه و رجوع شود قاعدتا وزیر آموزش و پرورش، کارشناس بهداشتی، محقق و صاحب نظر در این زمینه نیست و اگر توجه می‌شد شاید ما الان شاهد گسترش کرونا بین دانش‌آموزان و حتی مرگ آن‌ها نبودیم. تا زمانی که زیر ساخت‌های لازم در آموزش و پرورش فراهم نشود و در کلاس‌ها امکانات لازم برای حضور دانش‌آموزان ایجاد نشود حضوری شدن کلاس‌ها باعث ابتلای دانش‌آموزان بیشتری می‌شود.

فوت ۲ دانش آموز به دنبال ابتلا به کرونا

حبیبی در ادامه و به نقل از منبع آگاه در خصوص مرگ دو دانش آموز همدانی و اصفهانی گفت: خانواده دانش‌آموز همدانی دو روز قبل از فوت فرزندانش به مدرسه مراجعه کرده بودند و گواهی درگیری کرونا دانش‌آموز را نشان داده و اجازه استراحت او را گرفته بودند، اما به دلایل مختلف تلاش می‌شود تا عنوان شود که این دانش‌آموز کرونا نداشته است.

وی اضافه می‌کند: در خصوص دانش‌آموز اصفهانی هم اطلاعاتی که معلمان داده‌اند مبنی بر فوت او به علت کرونا بوده است و کسی تاکنون این مسئله را تایید یا تکذیب نکرده است.

به گزارش جامعه ۲۴ شاید بهتر باشد که وزیر آموزش و پرورش که همچنان اعتقادی به تعطیلی مدارس ندارد نگاهی به آمار مبتلایان به کرونا داشته باشند. طبق اعلام وزیر بهداشت ۲۰ درصد مبتلایان در موج اومیکرون کودکان هستند و نمی‌شود جلوی انتشار اومیکرون را گرفت؛ بنابراین می‌توان اینگونه استنباط کرد که یکی از مسببین اصلی ابتلای بالای کودکان به کرونا و به تبع آن اعضای دیگر خانواده در موج ششم، ممکن است تصمیمات و رفتار‌های دوگانه و تناقض گویی آشکار وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر باشد، در این میان، اما همراهی ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست و تصمیم غیرعقلایی وزارت آموزش و پرورش را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
اینکه نمیشه هر که از راه رسید اسمش تو نهضت سوادآموزی ،،سوری ثبت کند و بعد ده تا شاگرد هم درس بدهد
و‌حقوق بگیرد و آخرش توقع استخدام در آموزش پرورش ..حق بچه‌های که با سختی که از طریق کنکور یا ماده ۲۸,با شرایط سخت آزمون و مصاحبه وارد میشوند ضایع میشود
جایگاه معلم باید بالا باشد
معلم بی انگیزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
بیشعورترین افراد را وزیر میکننند
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
اگرچه از هفته گذشته مدارس مجدد به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، اما همچنان مدارسی در مناطق دور افتاده و روستایی و عشایری در استان اصفهان به علت نبود امکانات به صورت حضوری برگزار می‌شوند و خبر‌هایی از شیوع کرونا بین این دانش‌آموزان می‌رسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
وزیر گفته ۱۵میلیون غرامت میدن پول یه گوسفند
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان