تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

اُمیکرون همچنان جان کودکان را می‌گیرد/ مرگ ۳ کودک مبتلا به کرونا در اصفهان تایید شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از ابتدای شیوع امیکرون تا امروز، ۳ کودک جان خود را از دست دادند که هر ۳ بیماری زمینه‌ای داشتند.

شیوع ویروس کرونارویداد۲۴ پژمان عقدک افزود: در سویه امیکرون کودکان بیشتر به کرونا مبتلا شده‌اند، البته به معنای این نیست که بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند کودکان باشند. به‌عنوان‌مثال اگر در یک روز ۴ هزار مراجعه‌کننده داریم، حدود ۶۰۰ نفر از این مراجعه‌کنندگان کودکان و نوجوانان یعنی افراد زیر ۱۸ سال هستند. از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر به بیمارستان کودکان امام حسین(ع) مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به ۲۲ شهرستان استان اصفهان است، گفت: حدود ۵۰ بیمارستان داریم، اما بیمارستان امام حسین(ع)، بیمارستان ریفرال کودکان است. در حال حاضر میزان مراجعه به این بیمارستان نسبت به قبل چند برابر شده، اما به‌طورکلی کودکان ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل بیماران کرونایی در استان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مرگ‌ومیر کرونایی‌ها در استان در یک هفته حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر و در یک ماه حدود ۳۰۰ نفر است. درحالی‌که از ابتدای شیوع امیکرون تا امروز ۳ کودک در استان اصفهان جان خود را از دست دادند که هر ۳ بیماری زمینه‌ای داشتند.

وی از روند افزایشی بیماری در استان اصفهان خبر داد و گفت: در طول بیش از یک ماه از شیوع امیکرون در استان میزان مراجعات سرپایی، تست‌های مثبت کرونا، بستری بیماران در بیمارستان، بستری در بخش‌های آی سی یو و آمار مرگ‌ومیر افزایشی بوده است.

عقدک تصریح کرد: در ابتدای ماه حدود هزار مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشتیم که این تعداد اکنون به حدود ۴ هزار نفر رسیده است. تعداد تست‌های مثبت کرونا نیز از ۲۵۰ مورد در روز به ۲ هزار و ۸۰۰ رسیده، تعداد بیماران بستری از ۲۵۰ نفر به هزار و ۲۵۰ رسیده است. همچنین در ابتدای این ماه آمار مرگ‌ومیر کم بود و حتی چند روز به صفر رسید، اما در چند روز گذشته مرگ‌ومیرها به دو رقم هم رسید.

وی در مورد پیش‌بینی روند بیماری گفت: در این زمینه پیش‌بینی‌هایی انجام شده از جمله اینکه حداقل تا یک هفته بعد از اسفند همچنان در اوج بیماری باشیم و بعد امیدواریم بیماری به‌مرور روند کاهشی پیدا کند، اما احتمال این هم وجود دارد که این موج تا هفته‌های بعد از اسفند و تا فروردین هم ادامه پیدا کند، اگرچه همه این‌ها در حد گمانه‌زنی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل کشور کم شده و حداکثر به ۵۵ درصد رسیده است، گفت: پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی در استان اصفهان نیز حدود ۵۰ درصد است و نیمی از افراد فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند، یا از ماسک به‌درستی استفاده نمی‌کنند، تهویه محیط‌های بسته رعایت نمی‌شود و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها هم به‌شدت افت پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش روند ابتلا به بیماری می‌شود، به‌ویژه اینکه امیکرون کاملاً از راه تنفس منتقل می‌شود و راه‌های تنفس فوقانی را درگیر می‌کند، بنابراین بسیاری از افراد ممکن است علامت‌دار نباشند، اما ناقل ویروس باشند.


بیشتر بخوانید: فوت ۴ کودک مبتلا به کرونا در قم


عقدک تأکید کرد: حتی اگر این پیک را پشت سر بگذاریم و یا با پیک‌های دیگر کرونا مواجه شویم، پروتکل‌های بهداشتی که از ابتدا اعلام شد پابرجاست و مردم باید جدی بگیرند، ضمن اینکه حتماً دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۲ درصد از مردم اصفهان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: ۷۵ درصد از افراد دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و با توجه به اینکه بیشترین تزریق در مرداد، شهریور و مهر بوده و بیش از ۳ ماه از آن گذشته، انتظار داریم تزریق دوز سوم نیز به ۷۰ درصد برسد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان