تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

تعطیلی مدارس برعهده ستاد استانی مدیریت کرونا

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش پس از بخشنامه اعلام ممنوعیت تعطیلی سراسری مدارس، گفت: ستاد استانی مدیریت کرونا درباره تعطیلی منطقه‌ای مدارس تصمیم می‌گیرد.

تعطیلی مدارس
رویداد۲۴ مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان بر اساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته‌های یادگیری تداوم یافت.

تجربه ۲۰ ماه گذشته از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانش‌آموزان نشان داد که هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسوولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری ایجاد کرده است. بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس را با اولویت حفظ سلامت دانش آموزان در دستورکار قرار داد. آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کرد که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایری فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.

همچنین بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان‌ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شده بود، اما پس از گذشت نیم سال اول تحصیلی به دلیل شیوع سویه امیکرون، عده‌ای در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر تعطیلی مدارس در نیمسال دوم را منتشر کردند، اما وزیر آموزش و پرورش این موضوع را تکذیب کرد.


بیشتر بخوانید: پیامدهای تصمیم خطرناک وزارت آموزش و پرورش/ دکتر مردانی: وضعیت مدارس ایران را با جهان مقایسه کنید، گریه‌تان می‌گیرد


نمی‌توان مدارس را به طور کلی تعطیل کرد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ۱۸ بهمن ماه در مراسم افتتاح چند طرح و برنامه انجمن اولیا و مربیان درباره بازگشایی مدارس گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مدارس باید در مکان‌های پرخطر و به صورت منطقه‌ای باشد، اما نمی‌توان به طور کلی مدرسه‌ها را تعطیل کرد، همچنین نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این خصوص سرگردان شوند.

وی افزود: طبق گزارش دریافتی از مدارس ۳۶ کشور تاکنون هیچ مدرسه ای در این کشورها به دلیل شیوع سویه امیکرون تعطیل نشده اند و این در حالی است که وضعیت ایران در زمینه میزان واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله بهتر از سایر کشورها است.

نوری با بیان این که بازگشایی مدارس باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، اظهار داشت: ۲ سال تعطیلی مدارس آسیب‌های زیانباری از نظر آموزشی، تربیتی، پژوهشی، جسمی و روانشناختی داشته است. سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که برای رفاه اجتماعی، باید مدارس باز شوند؛ بنابراین ما نیز قصد بیماری و آسیب به دانش آموزان را نداریم.

همچنین صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفته است: زمینه حضور تمام وقت دانش آموزان در سراسر کشور در اسرع وقت و آغاز نیم فصل دوم تحصیلی باید فراهم شود. با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید رییس جمهور و آسیب های آموزش مجازی، هیچ راهی جز آغاز آموزش حضوری مدارس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به واسطه دوری از مدرسه بین ۵۰ تا ۶۳ درصد با افت تحصیلی روبه رو شده اند، گفت: دوری از مدرسه باعث مشکلات روحی-روانی و انزوای اجتماعی دانش آموزان شده است.

در نهایت روز دوم اسفند ماه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه «ممنوعیت تعطیلی کلی و سراسری مدارس و مراکز آموزشی» را برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، تعطیلی کلی وسراسری مدارس ممنوع است، اما ستادهای استانی در این خصوص اختیار دارند بر اساس شدت بیماری و درگیری ابتلا به کرونا، به صورت منطقه ای و شهرستانی، مدارس و مراکز آموزشی را تعطیل و محدودیت های دیگر را برقرار کنند.

تعطیلی مدارس برعهده ستاد استانی مدیریت کرونا 

اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این زمینه افزود: ستاد استانی مدیریت کرونا در هر استان ترکیبی از نمایندگان آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها هستند که با برگزاری جلسات متعدد با توجه به وضعیت منطقه و شهرستان برای تعطیلی منطقه‌ای تصمیم گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: ستاد استانی مدیریت کرونا تعیین می کند که کلاس‌های دانش آموزان به صورت حضوری یا مجازی برگزار شود و این تصمیم در ستاد به مصوبه تبدیل شده و به سایر ادارات ابلاغ می‌شود.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس به صورت استانی و سراسری انجام نمی شود، یادآورشد: وزارت کشور عنوان کرده است که نباید تعطیلی به صورت کلی باشد و  باید به صورت منطقه‌ای در این خصوص تصمیم گیری شود.

گودرزی ادامه داد: بطور مثال عنوان می‌شود که افزایش کرونا در کدام مناطق از تهران بیشتر بوده و براین اساس مدارس مناطق اعلامی را تعطیل اعلام می‌کنند.

وی اظهار داشت: ستاد استانی مدیریت کرونا آمار ابتلا به کرونا را از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت و براین اساس میزان ابتلا را اندازه گیری می‌کند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
0
لطفاً مدارس رو تعطیل کنید ی هفته دیگه
و اینکه ترم دوم امتحانش رو هم حضوری کنید ⁦♥️⁩
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان