تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تندرو‌های مجلس نمی‌گذارند دیگر نمایندگان طرح صیانت را بررسی کنند/ به اسم ساماندهی دنبال محدودیت اینترنت هستند

نماینده شیراز گفته تندرو‌های مجلس حاضر نیستند دیگر نمایندگان بند بند طرح صیانت را بررسی کنند. این افراد در حال داد و بیداد کردن هستند، اما بیش از ۱۵۰ نماینده خواستار این شدند که طرح دوباره به رای گذاشته شود تا در صحن بررسی‌ها دنبال شود.

علیرضا پاک فطرت

رویداد۲۴ محمد آیتی: «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» فعلا به مهمترین خبر در سیاست ایران تبدیل شده است؛ نمایندگان مجلس یازدهم در صدد هستند با هر روشی که می‌توانند محدودیت فضای مجازی را به نام «صیانت» تصویب کنند و برخی دیگر مخالف چنین کاری هستند. اوایل مردادماه، با رای اکثریت مجلس، بررسی طرح صیانت، اصل هشتاد و پنجی شد، یعنی کمیسیون مشترک و ویژه‌ای تشکیل شود و با تصویب اعضای آن و بدون رای در صحن به شورای نگهبان ارجاع شود که این موضوع، مردم را بیش از پیش نگران کرد. در ادامه، برخی نمایندگان تلاش کردند تا با رای مجدد، بررسی طرح را از اصل هشتاد و پنجی خارج کنند که تنها با یک رای کمتر ناکام ماندند.

از این‌رو، روز سه‌شنبه و در ایامی که همه فکر و ذکر مجلس معطوف به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود، اعضای کمیسیون صیانت تشکیل جلسه دادند و در کمتر از ۲۰ دقیقه کلیات طرح را تصویب کردند. هرچند پس از اعتراض عده زیادی از نمایندگان و با غیرقانونی بودن رای‌گیری توسط معاونت قوانین مجلس، خبر رسیده است که تصویب کلیات طرح صیانت ابطال شده است، اما همچنان نگرانی جامعه به قوت خود باقی است.

به اسم طرح ساماندهی دنبال محدودیت اینترنت هستند

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز یکی از مخالفان تصویب کلیات طرح صیانت بود و می‌گوید از این اقدام یکباره در زمان بررسی لایحه بودجه «سورپرایز» شدم. او به رویداد۲۴ گفته نمی‌دانم چرا اعضای این کمیسیون، در عرض چند دقیقه روی به چنین تصمیمی آوردند. روز اول که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در مجلس مطرح شد، فکر کردیم این همان «طرح ساماندهی فضای مجازی» است و استقبال کردیم، چون فضای مجازی در ایران ول هست و همه سنین درگیر آن هستند و خیلی از مطالب در حوزه‌های مختلف بدون پشتوانه توزیع می‌شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: هدف ما این بود که مثل کشور‌های پیشرفته این دغدغه‌ها بررسی و برای آن راهی پیدا شود. اسم طرح خیلی قشنگ است و برخی فکر کردند اگر طرح اصل هشتاد و پنجی شود به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما بعداً متوجه شدیم که اصلا ماجرا محدودسازی اینترنت است و گفتیم این کاری نیست که در شأن مردم باشد و دنبال شود.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: در همه مجالس پس از انقلاب، تندرو‌هایی بودند و در این مجلس انقلابی هم شاهد حضور این افراد هستیم. متاسفانه اکنون بررسی این طرح در دست افرادی است که باید آن‌ها را تندرو نامید. حقیقتاً این چیزی که در حال اتفاق است با آن چیزی که در ذهن ما بود، خیلی متفاوت است.

پاک فطرت اظهار داشت: در قرن ۲۱ که قرن پیشرفت الکترونیک است و فضای مجازی رشد داشته، نبایستی چنین رویکرد‌هایی اعمال شود. در ایران، قدرت علمی البته در بخش تئوری بسیار پیشرفت کرده است و افراد به لطف اینترنت و فضای مجازی، مقاله می‌نویسند، مقاله می‌خوانند و اطلاعات رد و بدل می‌کنند. از طرفی، در حدود دو میلیون نفر، شغل‌شان به فضای مجازی وابسته است و این استقبال روز به روز بیشتر هم می‌شود. در کنار این مسائل، چون ایران به گفته آمارها، کشوری غمناک است، فضای مجازی مرهم خوبی بر زخم مردم بوده و تا حدی، روحیه جامعه را افزایش داده است. از این‌رو، شایسته نیست این امکان را از مردم بگیریم.

تندرو‌های مجلس حاضر نیستند دیگر نمایندگان طرح صیانت را بررسی کنند

وی با اشاره به اینکه، تندرو‌های مجلس حاضر نیستند دیگر نمایندگان بند بند این طرح را بررسی کنند، گفت: این افراد در حال داد و بیداد کردن هستند، ولی باید بدانند که مسائل علمی داد و بیداد ندارد. هیچ نماینده‌ای از نماینده دیگر، برتر نیست. بیش از ۱۵۰ نماینده خواستار این شدند که طرح دوباره به رای گذاشته شود تا در صحن بررسی‌ها دنبال شود. باید طرح از اصل هشتاد و پنجی خارج شود، چون ما تفکر حاکم بر آنجا را قبول نداریم.

نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: مردم خواستار اینترنت پرسرعت و استفاده از فضای مجازی هستند. رهبری متعدداً از جوانان و نخبگان حمایت کردند و باید دانست که موفقیت این قشر در دارا بودن از سرعت و امکانات اینترنت است. وزارت ارتباطات باید این خط را دنبال کند و همچنین فکر بومی‌سازی، رقابت و البته وضع قوانین سفت و سخت برای کاربران باشد تا از مردم سوءاستفاده نشود.

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: هیات رییسه باید به امضا‌ها احترام بگذارد و دوباره رای‌گیری کند تا اگر شد، طرح از اصل هشتاد و پنج خارج شود. اگر هیات رییسه این کار را نکند، برخی نماینده‌ها از جمله خودم، اعتراض خواهیم کرد و طرحی خواهیم نوشت که این طرح هوا شود. چون خواست مردم در این طرح مستتر نیست ما آن را قبول نداریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
2
مجلس بی اختیار ،تحت فشار، دیکتاتوری واستبداد مگر شاخ دارد زیر عناوین موجه می خواهند راه تبادل اطلاعات وازادی بیان محدود در فضای مجازی را هم ببندد تا پشت صحنه خورد وبردها ورسواییها وخیانتها،ذروغها وخباثتها معلوم تشود اما این عقده گشاییها نشان ان است که دیکتاتور هایبیچاره ها به اخر خط نزدیک شده اند
نظرات شما
پیشخوان