تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
ابوالفتح در گفتگو با رویداد۲۴:

ناتو اوکراین را مثل طعمه جلو انداخت تا زمینه تحریم روسیه فراهم شود/ پروژه آمریکا، زمین‌گیر کردن روسیه بود

امیرعلی ابوالفتح کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است جنگ روسیه و اوکراین پروژه‌ای از چند سال قبل بود که برای زمین‌گیر کردن روسیه کلید خورده بود. آمریکا و کشورهای اروپایی آنقدر اوکراین را تحریک کردند تا رودروی روسیه بایستد و در نهایت روسیه به اوکراین حمله کند تا از این طریق روسیه را تحریم کنند.

امیرعلی ابوالفتح

رویداد۲۴ امروز سومین روز جنگ روسیه و اوکراین است. روز پنجشنبه نیروهای روس به خاک واکراین وارد شدند و از شمال و از منطقه اوبولون وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شدند. پیش از آغاز جنگ، ولادیمیر زلنسکی به پشتوانه حضور نیروهای ناتو در مرز کشور خود، تصور می‌کرد خواهد توانست روسیه را عقب بنشاند، اما از لحظات اولیه آغاز جنگ تا کنون، هیچکدام از نیروهای ناتو اقدامی نکردند. طبیعی بود که نه کشورهای اروپایی و نه آمریکا، هیچکدام علاقه‌ای به درگیری مستقیم با روسیه نداشتند. با این حال آنها بدشان نمی‌آمد روسیه وارد جنگ با اوکراین شود.

از مدت‌ها قبل اوکراین در پی عضویت در پیمان ناتو بود و این موضوع برای روسیه موضوعی خوشایند نبود؛ چه آنکه پیمان ناتو از اساس برای مقابله با نفوذ روسیه تاسیس شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند حضور و استقرار نیروهای ناتو در مرزهای اوکراین، شرایطی بود که آمریکا و متحدانش ایجاد کردند تا با تحریک روسیه، این کشور را به جنگ بکشانند. امیرعلی ابوالفتح کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با رویداد۲۴ همین مسئله را بررسی کرده که جنگ روسیه و اوکراین چرا شکل گرفت و نقش نیروهای ناتو چه بود.


بیشتربخوانید: حمله روسیه به اوکراین، باعث رشد جدایی‌طلبان منطقه خواهد شد/ ایران باید از تمامیت ارضی اوکراین دفاع کند


ابوالفتح ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: روسیه معتقد است زمانی که بلوک شرق از هم پاشید، کشور‌های اروپایی قول شفاهی دادند که ناتو به سمت شرق حرکت نمی‌کند و کشور‌های حوزه اتحاد جماهیر شوروی نیز به عضویت ناتو در نخواهند آمد اما آمریکایی‌ها می‌گویند چنین قول و قراری با روس‌ها نگذاشته‌اند و هر چه گذشت کشور‌های شرق اروپا به عضویت ناتو درآمدند. از آن زمان به بعد روس‌ها سعی کردند کشور‌هایی که از اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده بودند به عضویت ناتو در نیایند. روس‌ها به این کشور‌ها می‌گویند «خارج نزدیک» که کشور‌هایی مانند گرجستان، اوکراین، ارمنستان و آسیای مرکزی جز آن هستند.

آمریکا از حساسیت‌های روسیه باخبر بود اما توجهی نکرد

او ادامه می‌دهد: در حالی که آمریکا به حساسیت‌های روسیه آگاه بود، در طول این سال‌ها هیچ توجهی به این نگرانی نکرد و نامزدی برخی از کشور‌ها در ناتو مانند اوکراین را پذیرفتند. در سال‌های گذشته نیز روسیه در این خصوص به گرجستان هم حمله کرد و همچنین طی حملاتی، شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا کرد و به خاک خود اضافه کرد زیرا اوکراین نیز می‌خواست به بلوک غرب بپیوندد. این در حالی است که روسیه از اینکه اوکراین به ناتو بپیوندد به شدت نگرانی دارد و این اقدام را یک تهدید امنیتی می‌داند بنابراین آغاز جنگ، پاسخی به این تهدید امنیتی بود. از سوی دیگر آمریکا و ناتو حاضر نیستند اوکراین به عضویت ناتو در نیاید و بالاخره این کشمکش و درگیری آنقدر ادامه پیدا کرد که منجر به درگیری نظامی شد. کسانی که معتقدند ناتو منجر به ایجاد جنگ نظامی شده، بر این باورند که درخواست‌هایی که روسیه برای توافق‌های امنیتی مطرح می‌کرده، شامل چند موضوع و نکته بوده است؛ یکی عدم عضویت اوکراین در ناتو، عدم افزایش نیرو‌های ناتو در پشت مرز‌های روسیه و ... که آمریکا به آن توجهی نکرده و این اتفاق رخ داده است.

غرب مانند یک طعمه اوکراین را جلوی روس‌ها انداختند تا زمینه تحریم‌ها علیه روسیه فراهم شود

این کارشناس روابط بین الملل می‌گوید آمریکا می‌دانست پیوستن اوکراین به ناتو منجر به یک فاجعه خواهد شد و به همین دلیل اوکراین ۱۴ سال پشت در‌های ناتو منتظر بود و وضعیت بلاتکلیفی ایجاد شده بود؛ از یک سو به این توافق نرسیدند که اوکراین عضو ناتو نشود و از طرف دیگر هم حاضر نشدند اوکراین را عضو ناتو کنند بنابراین دچار یک وضعیت یک بام و دوهوایی شده بود؛ مضاف بر اینکه در این فضا، دشمنی و تنش اوکراین با روسیه بیشتر و بیشتر شد. اگر اوکراین عضو ناتو شده بود، روسیه جرات حمله به آن را پیدا نمی‌کرد چراکه حمله به اوکراین به مثابه حمله کشور‌های عضو ناتو بود و هیچ وقت توان این کار را هم نداشت. به معنای دیگر اوکراین قربانی شد و غرب مانند یک طعمه آن را جلوی روس‌ها انداختند که با حمله روسیه به اوکراین، زمینه تحریم‌ها علیه روسیه فراهم شود.

اوکراین آنقدر ارزش ندارد که بخواهند برایش بخشی از مردم کره زمین را نابود کنند

ابوالفتح با اشاره به خنثی بودن ناتو و عدم حمایت از اوکراین گفت: ناتو پشت مرز‌های اوکراین است، ولی به حمایت نپرداخت چرا که می‌داند درگیری و جنگ با کشوری که سلاح هسته‌ای دارد، می‌تواند فاجعه بشری و جنگ جهانی سوم را به همراه داشته باشد و نابودی نیمی از مردم کره زمین شود. هیچ کشوری همچنین چیزی را نمی‌خواهد یعنی اوکراین آنقدر ارزش ندارد که بخواهند برایش بخشی از مردم کره زمین را نابود کنند.

جنگ روسیه و اوکراین، پروژه‌ای بود که از چند سال قبل برای زمین‌گیر کردن روسیه کلید خورده بود

وی ادامه داد: شخصا معتقدم اتفاقی که افتاد، پروژه‌ای از چند سال قبل بود که برای زمین‌گیر کردن روسیه کلید خورده بود. آنها آنقدر اوکراین را تحریک کردند تا رودروی روسیه بایستد و در نهایت روسیه به اوکراین حمله کند تا از این طریق روسیه را تحریم کنند. همین حالا هم اموال پوتین و دار و دسته‌اش را تحریم و مصادره کرده‌اند اما این دردی از مردم اوکراین دوا نمی‌کند و هیچ حمایتی از مردم اوکراین نیست. اوکراین از ابتدا باید متوجه می‌شد که نباید وارد این بازی شود. این تحریم‌ها فشار زیادی به روسیه وارد می‌کند، اما آنطور که باید و شاید این تحریم‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد. اروپا از روسیه گاز می‌خرد، تا زمانی که گاز می‌فروشد و پولش را دریافت می‌کند، فشار نمی‌تواند جوابگو باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اوکراین ، روسیه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
2
4
الان فلنالد و سویدم تهدید کرد اینم ربط به امریکا داشت ...خفه شین الکی نظر کارشناسی ندین
پاسخ ها
رضا
| France |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
کارشناسی الکی نیست
نقشه امریکا برا روسیه همین بود چون با قدرت نظامی قابل شکست نبود ولی اقتصاد چندان مقاومی نداره و متکی به منابع خام انرژی هست تولید ناخالص داخلی روسیه پایین تر از کره جنوبی در رده یازدهم هستش
اقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
1
1
جالبه کارشناس های سیاسی منتخب رویداد 24 تا چه اندازه نیت های مخفی آمریکایی هارا از حفظ هستند و بعد ازآنکه اتفاق می افتد تحلیل می کنند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
1
1
تحلیل متفاوت جالبی بود. ندیده بودم کسی از این زاویه نگاه کرده باشه!
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
0
2
اقای ابوالفتح تحلیل کرده است" کار کار امریکایی هاست " انها پوتین را به دام انداخته اند ! پرسش از ایشان این است " چرا پوتین وارد دام امریکا شد ؟"
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان