تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

بی‌تدبیری آموزش و پرورش و معلمانی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند!

عضو کانون صنفی معلمان با اشاره به وظیفه مجلس برای پیگیری مطالبات معلمان حق التدریس گفت: مجلس و دولت امروز یک جناح هستند و قصد ندارند دولت را زیر سؤال ببرند بر همین اساس صدای معلمان شنیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات معلمان نیستند.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴معلمان حق التدریس از جمله افرادی هستند که اگرچه نامشان معلمان است اما گویی چندان در وزارت آموزش و پرورش به رسمیت شناخته نمی‌شوند! چه آنکه هنوز در بحث استخدام با سنگلاخ‌های =فراوانی مواجهند و در عین حال کمترین حقوق را نیز دریافت می‌کنند، حقوقی بعضا به مبلغ یک میلیون تومان!

صدای اعتراضشان هم اگرچه همواره بلند است و تجمع هم برگزار می‌کنند اما آن که باید بشنود، نمی‌شنوند و پاسخگو نیست.

محمدرضا نیک‌نژاد، عضو کانون صنفی معلمان در گفتگو با جامعه ۲۴، در خصوص مشکلات معلمان حق‌التدریس و عدم توجه دولت به مطالبات آنها گفت: معلمانی که امروز به تدریس مشغول هستند، به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ نیرو‌های رسمی شاغل که حقوق معینی دارند و بنا بر یک سازوکار مشخصی حقوق می‌گیرند و نیرو‌های حق‌التدریس که شامل معلمان پیمانی، قراردادی و خرید خدمت می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از وعده‌های وزیر آموزش و پرورش طی چند هفته گذشته این بود که به جذب نیرو‌های خرید خدمت اقدام خواهند کرد و بنا بر نیاز آموزش و پرورش تعدادی را جذب می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که در این وعده‌هایی که داده می‌شود چارچوبی را برای استخدام در نظر می‌گیرند به عنوان مثال فرض کنید یک معلم حق‌التدریس باید هشت سال سابقه تدریس داشته باشد یا هشت سال، تعداد ساعت مشخصی در روز یا هفته تدریس کرده باشد. به هرحال عده‌ای از معلمان حق‌التدریس در زمان جذب، بنابر قوانین یا سلیقه‌هایی که وجود دارد، در چارچوب استخدامی قرار نمی‌گیرند.

این معلم با سابقه آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات معلمان حق‌التدریس بسیار زیاد است، افزود: دریافتی یک معلم رسمی با ۱۵ سال سابقه کار، حدود ۵ میلیون تومان است. ما به ندرت معلمی داریم که حقوق بالای ۹ میلیون تومان دریافت کند. در صورتی که خط فقر ۱۲ میلیون تومان است؛ این در حالی است که معلمان حق‌التدریس اوضاع بسیار بدتری نسبت به معلمان رسمی دارند.


بیشتر بخوانید: تاثیر مدرک تحصیلی معلمان در رتبه‌‌بندی


نیک‌نژاد گفت: معلمان حق‌التدریس با آموزش و پرورش قرارداد دارند و معلمان خرید خدمت با یک موسسه غیردولتی قرارداد می‌بندند. این معلمان عموماً به صورت ساعتی تدریس می‌کنند یعنی طبق اعلام وزارت کار، یک حداقل حقوق برای این اشخاص در نظر گرفته می‌شود و برای دریافت این حداقل حقوق باید در هفته ۲۴ ساعت تدریس کنند. اما از آنجایی که هر ساعت کاری برای معلمان ۴۵ دقیقه محاسبه می‌شود، این مابه‌التفاوت، از حقوق معلمان حق‌التدریس کسر می‌شود. علاوه بر این، تعطیلات نیز از حقوق این اشخاص کسر می‌شود؛ یعنی گاه شاهد هستیم که دریافتی معلمان حق‌التدریس حدود یک میلیون تومان است و همین یک میلیون تومان را نیز تا یک سال دریافت نمی‌کنند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات معلمان حق‌التدریس و خرید خدمت، قرارداد‌های یکجانبه است که کاملا‌ً سلیقه‌ای و یک طرفه منعقد می‌شود.

معلمان حق‌التدریس تحت ستم آموزش و پرورش

وی به معضلات بیمه معلمان حق‌التدریس اشاره و به جامعه ۲۴ گفت: حق بیمه این اشخاص نیز یک ماه کامل نیست و عموماً دولت حق بیمه ۱۵ روزه برای معلمان حق‌التدریس پرداخت می‌کند و ۱۵ روز دیگر را خودشان باید پرداخت کنند. واقعا ستم عجیبی علیه معلمان حق‌التدریس در آموزش و پرورش شاهد هستیم.

نیک‌نژاد تصریح کرد: خلف وعده دولت برای تعیین وضعیت معلمان حق‌التدریس و خرید خدمت موجب نارضایتی آن‌ها شده است، اشخاصی که بار بخش مهمی از آموزش و پرورش بر عهده آنهاست. دولت گرفتاری و بهانه‌های خاص خود، مانند کمبود بودجه را دارد و با تکیه بر همین بهانه‌ها از توجه به مطالبات معلمان حق‌التدریس سر باز می‌زند.

وی به وظیفه مجلس برای پیگیری حقوق معلمان حق‌التدریس اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت امروز یک جناح هستند و قصد ندارند دولت را زیر سؤال ببرند بر همین اساس صدای معلمان شنیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات معلمان نیستند. در مجموع تصمیمات قاطع نیاز به پیگیری از سوی نهادی متفاوت از دولت دارد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان