تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

پناهگاه حیات وحش یخاب

پناهگاه حیات وحش یخاب، در فاصله نسبتاً دوری از مرکز استان اصفهان و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این منطقه محیط زیستی از سال ۱۳۹۷ مورد حفاظت اداره کل محیط زیست استان قرار گرفته و تا پیش از این منطقه شکار ممنوع بوده است.

پناهگاه حیات وحش یخاب

رویداد۲۴ وجود مستثنیات در دل پناهگاه حیات وحش یخاب منجر به ترددهای مشکوک به این پناهگاه شده و شکار غیرقانونی در سایه این رفت و آمدها و در شرایط ناکافی حفاظتی، یک مشکل همیشگی بوده است.

این پناهگاه در حال حاضر فاقد پاسگاه محیط بانی است و تنها ۲ محیط بان در منطقه حضور دارند، این در حالی است که ورود گردشگران و تورهای آفرود به بخش‌های مختلف این پناهگاه نظارت بیشتر بر این منطقه را می‌طلبد.

علاوه بر شکارهای غیرقانونی، ظهور پی در پی معادنِ سنگ لاشه، سنگ آهن، خاک فرآوری شده و سیلیستین، به عامل دیگر تخریب این منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.

پناهگاه حیات وحش یخاب، تنها مسیر ارتباطی حیات وحش استان سمنان به اصفهان است. باتوجه به دارا بودن تنوع گونه‌های جانوری و زبانزدی در انواع اقلیم‌های کوهستانی، بیابانی و تپه ماهوری، باید هرچه زودتر از تخریب زیستگاه‌های این منطقه محیط زیستی توسط معادن جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان