تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
نماینده تبریز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت را خود مجلس سر کار آورده بنابراین کاری نمی‌کند که خدشه‌ای به آن وارد شود/ هیچ زمینه‌ای برای استیضاح وزرا وجود ندارد

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز می‌گوید دولت و مجلس آنقدر هم‌نظر و همسو هستند که هر اتفاقی رخ دهد زمینه‌ای برای استیضاح و بازخواست وزرا وجود ندارد بنابراین روش مجلس بیشتر مدارا با دولت و تلاش برای اصلاح روند‌ها خواهد بود.

احمد علیرضابیگی

رویداد۲۴ محمد آیتی: بیش از ۲۱ ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و با اینکه فشار اقتصادی روی مردم روز به روز بیشتر می‌شود اما نمایندگان مجلس تمایلی به استیضاح هیچکدام از وزرا ندارند. این در حالی است که اگر چنین وضعیتی در دولت غیرهمسو رخ می‌داد، احتمال داشت کار تا استیضاح خود رئیس جمهور هم پیش برود؛ کما اینکه در دولت روحانی برخی نمایندگان به دنبال طرح موضوع عدم کفایت سیاسی روحانی بودند و اگر تذکر مقامات نظام نبود، آنها ابایی از برکناری رئیس جمهور نداشتند. با این حال چنین دقتی در نظارت مجلس بر کار دولت، در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی وجود ندارد و سوال مهم این است که چرا نمایندگان مجلس با وجود اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده و فعلا همه چیز به مذاکرات وین گره خورده، دیگر به انتقادات تند تیزی که در دولت دوازدهم داشتند، روی نمی‌آورند و از دولت رئیسی و کابینه او بازخواست نمی‌کنند. آنها در حدی دست دولت را باز گذاشتند که حتی تصمیم‌گیری درباره ارز دولتی را هم به خود کابینه تفویض کردند! احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس درباره همین مسائل با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او معتقد است «این دولت را خود مجلس سر کار آورده است و مجلس کاری نمی‌کند که خدشه‌ای به دولت وارد شود» بنابراین اینکه از مجلس یازدهم انتظار کار خاص داشته باشیم، انتظار بیهوده‌ای است.

مجلس کاری نمی‌کند که خدشه‌ای به دولت وارد شود

علیرضابیگی معتقد است، چون دولت و مجلس با هم در یک‌راستا و هم‌نظر و هم‌جهت هستند، روش مجلس بیشتر مدارا با دولت و تلاش برای اصلاح روند‌ها خواهد بود. او به رویداد۲۴ می‌گوید: احتمال اینکه وزیری مورد استیضاح قرار بگیرد، فعلاً نیست و اگر قرار باشد مطالبه‌گری و بازخواستی هم صورت بگیرد، با همین سوال و جواب‌ها پیش می‌رود. مجلس غیر از این رویکرد راهی ندارد، چون این دولت را خود مجلس سر کار آورده است و اساساً مجلس کاری نمی‌کند که خدشه‌ای به دولت وارد شود.

نماینده تبریز در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وزرا پس از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان فاصله گرفتند، گفت: ممکن است وزرا به صورت فردی بعد از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان فاصله گرفته باشند، ولی به صورت جریانی این‌طور نبوده است.

هیچ زمینه‌ای برای استیضاح وزرا در مجلس وجود ندارد

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس می‌گوید: قضاوت جدی در مورد کارآمدی و ناکارآمدی وزرا زود است و زمان می‌خواهد. به شخصه به بعضی وزرا رای عدم‌اعتماد دادم و همچنان بر نظرم باقی هستم، ولی چون مجلس به آن‌ها رای داده است، من هم احترام می‌گذارم و منتظرم تا حرکت‌های مثبت و تلاش وزرا مثل وزیر اقتصاد را ببینم. به طور کلی بازخواست و استیاح وزرا باید زمینه‌ای در مجلس داشته باشد و الان این زمینه وجود ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی درباره وزرای که بیشترین نقد در مجلس درباره آنها وجود دارد، می‌گوید: حرف‌های آقای عبدالملکی بازخوردهای بسیاری دارد؛ مثلا در مورد اظهارنظر وزیر کار و ایجاد شغل با یک میلیون تومان، یک حرف عامیانه زده بود که جایگاه کارشناسی نداشت. مثلاً دستفروشی در مترو شدنی است، ولی شغل دیگر نه. این جمله به درد محافل خانوادگی می‌خورد که مثلاً می‌خواهی به کسی بگویی اگر طرف یک جو غیرت داشته باشد با یک میلیون تومان هم می‌تواند کاسب شود. تنظیم روابط کار به عهده وزارت کار است و اشتغال، سرمایه‌گذاری و نرخ رشد تلاش جمعی است که در کابینه صورت می‌گیرد.

علیرضابیگی می‌گوید: در دولت آقای روحانی، نرخ رشد و سرمایه‌گذاری صفر یا منفی بوده است. این موضوع در یک وزارتخانه خلاصه نمی‌شود، بلکه بستگی به راهبرد‌هایی دارد که دولت اتخاذ می‌کند و وزارتخانه‌ها باید این راهبرد‌ها را عملیاتی کنند. پس نباید همه چیز را از چشم وزارت کار دید. فقط، چون وزارت کار امکان این را دارد آمار دقیقی از جهت ایجاد اشتغال بدهد، می‌تواند محل رجوع و پاسخگویی و تضمین امنیت شغلی باشد، چون ما تامین اجتماعی را در آنجا دیدیم. در کل، برای اینکه اتفاق خاصی در کشور بیفتد فعلاً زود است، چون باید خط‌کشی‌ها تغییر کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان