تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
محمد میرشکار در گفتگو با رویداد۲۴:

تناسب اندام به قیمت جان جوانان/ هیچ نظارتی بر مربیان باشگاه‌های بدنسازی نیست

یک کارشناس ارشد تربیت بدنی می‌گوید: افرادی در نقش مربی بدون داشتن تجربه کاری و مدرک علمی معتبر در باشگاه‌های بدنسازی فعالیت می‌کنند که می‌توانند مانند بمب ساعتی فاجعه‌ بزرگی را برای سلامت جسمانی و روانی نوجوانان و جوانان رقم بزنند.

باشگاه‌های بدنسازی

رویداد۲۴ محمد میرشکار در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی رویداد24 با تأکید براینکه سطح علمی مربیان ورزش بدنسازی روز به روز درحال کاهش است با ابراز تأسف اظهار کرد: فدراسیون بدنسازی نظارت دقیقی بر مربی‌های این رشته ورزشی در باشگاه‌های کشور ندارد و بعد از شیوع ویروس کرونا آن سایه نظارت حداقلی هم از بین رفت و شرایط بدتر از گذشته شده است.

وی ادامه داد: صاحبان باشگاه‌های بدنسازی هم به جای اینکه از مربیان این حوزه مدرک علمی معتبر یا تجربه کاری موفق طلب کنند فقط به دنبال افزایش سود از طریق جذب شاگرد توسط چنین افرادی هستند تا کسب و کار باشگاه‌ دچار افت نشود.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی با بیان اینکه سطح بی‌سوادی مربیان در بسیاری از باشگاه‎های بدنسازی افزایش یافته است، افزود: افرادی که صرفاً در فضای مجازی مربی موفقی هستند بعد از ویروس کرونا به باشگاه‌های ورزشی ورود گسترده‌ای داشته‌اند تا شاید بتوانند در دنیای واقعی هم موفق ظاهر شوند و هم اینکه درآمد باشگاه‌ها افزایش و زیان آن‌ها در دو سال گذشته جبران گردد.

میرشکار هشدار داد: افرادی که بدون داشتن تجربه و مدرک علمی معتبر به عنوان مربی در باشگاه‌های بدنسازی معرفی می‌شوند می‌توانند مانند بمب ساعتی فاجعه‌ بزرگی را رقم بزنند. به این معنا که در آینده‌ای نه چندان دور نوجوانان و جوانان ایرانی سلامت جسمانی و روانی‌شان را به دلیل وجود چنین افراد مدعی و بی‌سوادی از دست خواهند داد.

داروهای مرگ‌آوری که مثل نقل و نبات مصرف می‌شوند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف داروهای بدنسازی اشاره کرد و گفت: نوجونان و جوانان که در گروه سنی 15 تا 35 قرار می‌گیرند علاقه زیادی برای فعالیت‌های ورزشی و رسیدن به تناسب اندام دارند که باتوجه به نیاز و هدفشان به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند و درصد خیلی کمی با انگیزه ورزش قهرمانی رشته بدنسازی را برمی‌گزینند.

میرشکار اضافه کرد: توصیه من به چنین افرادی این است که تا آنجایی که می‌توانند به سمت مصرف داروهای بدنسازی نروند چراکه ورزش طبیعی ماندگاری بیشتری دارد و عوارض بسیار کمتری نسبت به مصرف دارو خواهد داشت.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی تصریح کرد: متأسفانه هیچ سازمان یا نهادی بر واردات داروهای بدنسازی و مصرف آن‌ها در باشگاه‌های ورزشی نظارت ندارد و داروهای بدنسازی مانند نقل و نبات در کشورمان فراوان است. گروه سنی زیر 23 سال بدون آگاهی از عوارض و با تشویق افراد در ظاهر مربی تمایل زیادی به مصرف چنین داروهایی نشان می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان به تناسب اندام یا هدفشان برسند.

وی ادامه داد: به طور کلی داروی بدنسازی توسط افراد حرفه‌ای و برای مسابقات قهرمانی مصرف می‌شود. بنابراین به صراحت می‌گویم که پایه مسابقات قهرمانی در ایران براساس مصرف دارو و خودکشی بنا شده است؛ زیرا طوری القا می‌کنند که هرشخصی با مصرف داروی بیشتر شانس بهتری برای قهرمانی دارد.
عده‌ای یک شبه در باشگاه‌های بدنسازی مربی حرفه‌ای شدند

میرشکار با تأکید بر اینکه افراد در ظاهر مربی با تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف داروی بدنسازی به دنبال سود و کسب درآمد هستند، گفت: متأسفانه چنین اشخاصی طوری رفتار می‌کنند که انگار از همه بیشتر می‌دانند و علم نداشته خودشان را به رخ دیگران می‌کشند درحالی‌که بدنسازان حرفه‌ای آگاهند که این ادعاها چقدر توخالی و بدون پشتوانه علمی هستند.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی نقش فضای مجازی در آموزش آنلاین و تمرینات بدنسازی را موفق توصیف کرد و افزود: قطعاً کاربرد یا کارکرد مثبت شبکه‌های اجتماعی و به طورکلی فضای مجازی در دوران کرونا و پساکرونا در حوزه‌های مختلف اثبات شده است و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما نباید فراموش کرد که افرادی بدون گذراندن دوره‌های معتبر علمی و کسب تجربه در همین فضای مجازی یک شبه مربی حرفه‌ای شده‌اند و امروز در فضای واقعی باشگاه‌ها فعالیت دارند.

وی در پایان توصیه کرد: اینکه گفته می‌شود تجربه پدر علم است تعارف نیست؛ اشخاصی که برای تناسب اندام یا مربی شدن این رشته ورزشی را انتخاب می‌کنند در طول مسیر باید صبور باشند یا شتاب زده رفتار نکنند چراکه یکی از فاکتورهای مهم برای رسیدن به هدف، صبر و پشتکار است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بدنسازی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان