تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
دیاکو حسینی در گفتگو با رویداد۲۴:

روسیه می‌خواهد برجام احیا شود اما رابطه ایران و غرب تنش‌آلود باقی بماند/ احتمالا رفع تحریم سپاه مورد مصالحه قرار می‌گیرد

دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره وضعیتی کنونی در مذاکرات وین می‌گوید: روس‌ها تصویر بزرگ را نگاه می‌کنند و در این تصویر، ایران بخشی از تابلوی ژئوپولیتیکی روسیه است؛ این یعنی از منظر تنش میان ایران و آمریکا و هم از منظر تنش هسته‌ای به نفع روس‌ها است که برجام احیا شود. روس‌ها هم به اندازه آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که خواستار نزدیک شدن ایران به تسلیحات هسته‌ای یا غنی‌سازی تا جایی که امکان ساخت بمب اتم را به ایران بدهد، نیستند و حساسیت دارند لذا احیای برجام این مانع را برای رسیدن به بمب هسته‌ای ایجاد می‌کند.

دیاکو حسینی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: مذاکرات در وین در حالی ادامه دارد که برخی منابع از پایان متن توافق و آماده بودن آن برای امضا شدن، سخن می‌گویند و برخی منابع دیگر معتقدند در کار گرهی ایجاد شده است. علی باقری مذاکره کننده ارشد خطاب به انریکه مورا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشکل کار را در عدم واقع‌گرایی آمریکا دانشته و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز مشکل را در نگاه آمریکا به ماجرا دیده که به زعم او به خاطر وضعیتی است که برای سپاه ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی مذاکرات وین به یک نقطه سخت رسیده و امکان پیشرفت در آن کاهش یافته است. دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مشکلاتی که در راه دستیابی به توافق وین وجود دارد، صحبت کرده است. او معتقد است تمامی تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شدند، به برجام مرتبط است و اگر قرار است برجام احیا شود و شرایط به همان زمان برگردد، همه تحریم‌های وضع شده باید رفع شود؛ از جمله اینکه تحریم سپاه باید رفع شود. 

حسینی به رویداد۲۴ می‌گوید: در هفته‌های اخیر طی خبر‌هایی که منتشر می‌شود، بخش عمده‌ای از اختلافات طرفین حل و فصل شده و درخواست‌های حداقلی را روی میز گذاشته‌اند. در هر مذاکره‌ای در لحظات و روز‌های پایانی مطالباتشان را مطرح می‌کنند تا بتوانند امتیازاتی را بگیرند. برای ایران در مذاکرات وین موضوع تضمین‌ها و تحریم برخی افراد و نهاد‌ها مانند سپاه موضوعیت داشته است و آمریکا از خروج سپاه از لیست FTO جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد ایران درباره تضمین‌هایی که می‌خواسته تا حدودی به نتایجی رسیده است. با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه کشورمان، مشکل خروج سپاه از لیست تحریم می‌تواند مورد مصالحه قرار بگیرد. احتمال اینکه مطالبه ایران به طور کامل تایید شود، بعید به نظر می‌رسد. ممکن است برخی سپاه از تحریم خارج شود، اما نام برخی از افراد کماکان در لیست باقی بماند.


بیشتربخوانید: جناح مخالف برجام در ایران و آمریکا دست برتر را دارند/ هیچ راهبرد مشخصی در مذاکرات وین وجود ندارد


او می‌گوید: پایان مذاکرات نزدیک است، اما الزاما به معنای قطعی بودن توافق نیست؛ این یعنی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، توافق و احیای برجام نزدیک است. منطق گفتگو یعنی اینکه بدانیم معمولا در مذاکرات بین‌المللی امکان تحقق همه خواسته‌ها وجود ندارد چرا که اگر خواسته‌های یکسو کاملا محقق شود، به معنای محقق نشدن ایده‌آل طرف مقابل است بنابراین مذاکره نوعی چانه‌زنی برای رسیدن به یک حد میانه است، پس طبیعی است که خواسته‌های ایران و آمریکا به صورت کامل در این توافق محقق نشود. اگر ایده‌آل‌ها را کنار بگذاریم، می‌توان به یک توافق متوازن و البته غیرایده‌آل دست یافت که فقدان آن مشکلات عدیده‌ای را برای کشور به همراه خواهد داشت. باید بدانیم که این توافق یک توافق جدید نیست، بلکه احیای همان برجامی است که قبلا هم امضا شده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، آسیب‌هایی به نحوه تعهدات طرفین وارد شد؛ مثلا ایران غنی‌سازی را به ۶۰ درصد ارتقا داد که در زمان انعقاد برجام وجود نداشت. همچنین ذخایر اورانیوم ایران از حد مجاز گذشت که نحوه کنترل همین ذخایر اضافی یک بحث فنی است که در برجام پیش‌بینی نشده بود و باید مجددا در مذاکرات فعلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت. همچنین آمریکا از برجام خارج شده بود که این موضوع در آن توافق پیش‌بینی نشده بود و عدم تکرار آن برای ایران اهمیت زیادی دارد لذا وضعیتی که خروج ترامپ از برجام ایجاد کرد، پیچیدگی‌های جدیدی را هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ سیاسی به ماجرا افزود. آسیب‌های خروج آمریکا از برجام مشکلاتی را ایجاد کرد که نیازمند مذاکرات جدیدی بود تا بتوانند شرایط را به دوران پیش از خروج آمریکا از برجام برگردانند. همچنین خسارت‌های زیاد اقتصادی که به ایران وارد شد، که آن هم پیش‌بینی نشده بود و نیازمند مذاکره است، در این فضا طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که راهی به جز رسیدن و توافق در خصوص متن کامل برجام وجود ندارد.

حسینی با اشاره به نقش پررنگ روس‌ها در این دور از مذاکرات و کارشکنی‌های ایجاد شده تصریح کرد: طبیعی است که روس‌ها به دنبال تامین منافع خودشان باشند؛ بنابراین رفتار روسیه کاملا طبیعی است. آن‌ها مسائل خاص خود را با غرب و آمریکا دارند و اکنون به دلیل حمله به اوکراین، پیچیدگی‌های منافع بیشتر شده است. روشن است که روس‌ها تصویر بزرگ را نگاه می‌کنند و در این تصویر، ایران بخشی از تابلوی ژئوپولیتیکی روسیه است. معتقدم هم از منظر تنش میان ایران و آمریکا و هم از منظر تنش هسته‌ای به نفع روس‌ها است که برجام احیا شود. روس‌ها هم به اندازه آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که خواستار نزدیک شدن ایران به تسلیحات هسته‌ای یا غنی‌سازی تا جایی که امکان ساخت بمب اتم را به ایران بدهد، نیستند و حساسیت دارند لذا احیای برجام این مانع را برای رسیدن به بمب هسته‌ای ایجاد می‌کند. از بُعد دیگر روس‌ها هم می‌دانند که در صورت عدم احیای برجام، ممکن است تنش میان ایران و غرب افزایش پیدا کند تا جایی که منجر به جنگ نظامی شود و در این جنگ همکاری با هر سمت یا اعلام بی طرفی، می‌تواند مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید چون روسیه حامی احیای برجام است، پس فعلا منافع ایران و روسیه با هم همخوانی دارد اما بعد از احیای برجام، روس‌ها نگران خواهند بود که ایران بیش از اندازه به غرب نزدیک شود، چرا که این می‌تواند همانند جنگ میان ایران و غرب، برای استراتژی کلان روسیه خطرناک و نگران‌کننده باشد؛ بنابراین بهترین گزینه برای روسیه این است که رابطه ایران و غرب تنش‌آلود باقی بماند؛ نه آنقدری که منجر به جنگ نظامی شود و نه آنقدر که به همدیگر نزدیک شوند. این حالت بینابینی ایده‌آل روسیه است. بعد از احیای برجام نیز روسیه تلاش خواهد کرد به دلیل رفع تحریم‌های ایران و پیشرفتی که حاصل می‌شود، ایران نسبت به روسیه مدعی نشود. ما باید توازن را در سیاست خارجی حفظ کنیم و همانطور که نباید به آمریکا اعتماد داشته باشیم، نباید به روسیه و چین هم اعتماد کنیم.

این کارشناس روابط بین الملل معقتد است تمامی تحریم‌هایی که از زمان خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده، در راستای نابودی برجام بوده و به همین دلیل هرچند که شاید این‌ها ربطی به برجام نداشته باشد، اما در عمل به برجام مربوط می‌شود بنابراین نمی‌توانیم این سخن را درست بدانیم که چون سپاه در لیست تروریستی قرار گرفته است، ارتباطی به برجام ندارد. تمامی تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شدند، به برجام مرتبط است و اگر قرار است برجام احیا شود و شرایط به همان زمان برگردد، همه تحریم‌های وضع شده باید رفع شود. البته الزاما ممکن است این اتفاق رخ ندهد، ولی باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است تحریم‌ها رفع شود، از جمله تحریم سپاه. چرا که سپاه از لحاظ حیثیتی و اقتصادی برای ما اهمیت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
6
1
لطفا نقطه نظرات کارشناسان مثل بنده که پیرو ولی فقیه هستم و نه اصولگرا و نه اصلاح طلب .
شما فقط نظرات اصلاح طلبان را می نویسید که اکثرا تحلیل آنها آب دوغ خیاری است ،
مثلا در زمان حکومت قرون وسطی حسن روحانی ،
بجز نکبت و فلاکت و التماس و خیانت و ذلت در مقابل آمریکا ما مطلبی از اصلاح طلبان عزیز ندیدیم ،
الان که با دعای من و رفقایم ،
روسیه و ناتو در جنگ هستند و ما داریم از این موقعیت عالی پول پارو میکنیم لطفا به بربچ بگو زبان را قفل کنند و نگاه کنند که دست ما چقدر خیر دارد ، انسان مومن همیشه خیر و برکت است و در مقابل افراد حقه باز و دزد و دغل کارشان بی برکت و خرابکاری و ذلت است زیرا از موزه همان تراود که در اوست ،
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
0
0
سال ۹۷,به بهانه حمایت از تولید داخل. واردات خودرو را متوقف گردید و این دو مافیا را بیش از بیش بر مردم تسلط کردید .

...در واقع حمایت از تولید داخل دروغی بیش نبود.که تحویل مردم دادید .حمایت از تولید زمانی اتفاق نیفتد که جنس هست مشتری نیست نه زمانی که جنس نیست مشتری ه هست


چون حمایت از تولید داخل زمانی شکل میگیرد که نمایندگی ها پر از خودرو باشد پارکینگ پر از خودرو باشد و خریدار نداشته باشد و برای حمایت از تولید داخل. واردات متوقف میشود یا کم میشود ..در واقع موضوع اصلی حمایت از تولید داخل نبود .هدف خارج نشدن ارز از کشور بود حتی اینکه باز ظلم و ستم تسلط تولید داخل بر مردم بیشتر و بیشتر شود

شما راست میگید در جهت حمایت از خانواده عایی که خودرو ندارن. اقدام کنید .پراید نابود داشتیم فروختیم چهارماه پیش و قدرت خرید پراید نو یا کم کار کرده را نداریم

اگر حمایت از تولید داخل راستین بود الان نمایندگی ها و پارکینگ ها مملو از خودرو بود و خریدار نداشت و این طرح کمک به فروش میشد
اما افسوس که حمایت از تولید داخل در باطن واقعا حمایت از تولید داخل نبود و حمایت از خروج ارز بود ..چون اگر حمایت از خودرو راستین بود این طرح باید داده شود که خودروهای روی دست مانده کارخانه ها به فروش برسد ..اما وقتی خودرویی در نمایندگی با نرخ کارخانه نیست برای فروش پس حمایت از تولید داخل طرح دروغین بوده
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
6
1
ثروتمندان در تمام کشورها حتی در آفریقا همه مانند هم هستند .
پر رو و خبیث و بی خدا و که فقط به پول درآوردن فکر میکنند دیگر مطلبی برای آنها مهم نیست .یعنی مذهب آنها پول است .
و کشور ما هم توسط تعدادی ثروتمند کنترل غیر محسوس می شود . آنها قیمتها را دستکاری میکنند ، قیمت طلا و دلار و قیمت میوه ها و قیمت اجناس و قیمت آهن و فولاد و قیمت خودرو و لوازم خانگی و همه اجناس ، آنها طوری کار کردند که مردم کشور ما بر ضد حکومت مان که یک حکومت نوپا و آزادی خواه که با انتخابات اداره می شود که بالای سر این مسیولین که مردم انتخاب میکنند یک رهبر نازنین هست که ارشاد میکند و بقیه لازمه که اطاعت کنند اما خوب ما واقعا بنظرم باید بیشتر تلاش کنیم که کشورمان بهترین کشور جهان شود از نظر علم و دانش و ثروت و استقلال و قدرت نظامی .
این سختی های خودش را دارد اما بالاخره خدا هم دوست دارد کشور ایران که اول تاریخ ایران بوده و وسط تاریخ ایران بوده در آخر تاریخ هم ایران باشد اما ایران ما دارد منطقه را تصرف میکند و این واقعا حرکتی بسیار زیبا و غرور انگیز است که خیلی مردم کشورهای دیگر به کشور ما افتخار میکنند .
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
2
.
دیاکو حسینی کارشناس سیاسی گفت: امروز توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به مراتب بهتر از فرداست.

آقای حسینی،
چند ماه پیش توافق آماده بود ولی آقای پوتین که قصد تجاوز به اوکراین را داشت مجوز امضا به آیت‌الله خامنه‌ای نداد.
خیره کشی ست ما را دارد دلی چو خارا، بکشد کسش نگوید تدبیر خونبها کن.
دردی ست غیر مردن آنرا دوا نباشد، پس من چگونه گویم این درد را دوا کن.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان