تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
میخائیل اولیانوف:

جمع شدن چادر استقرار خبرنگاران مهم نیست، ایران و آمریکا باید اختلاف خود را حل کنند

میخائیل اولیانوف به جمع شدن چادر خبرنگاران از مقابل هتل کوبورگ محل مذاکرات وین واکنش نشان داده است.

میخائیل اولیانوف

رویداد۲۴ میخاییل اولیانوف نماینده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین در توییتی نوشت که «چادر رسانه‌ای در این مرحله حیاتی نیست. اگر و هر وقت ایران و آمریکا اختلافات نهایی خود را از راه دور حل و فصل کنند، آن وقت شرکت کنندگان گفتگو‌های وین به احتمال زیاد برای یک نشست بسیار کوتاهی ملاقات خواهند کرد: برای تصمیم رسمی جهت احیای برجام.»

انتخاب نوشته اشاره اولیانوف به جمع شدن چادر خبرنگاران از مقابل هتل محل مذاکرات در وین پایتخت اتریش در روز گذشته است. مذاکرات احیای برجام از روز بیستم اسفند سال گذشته متوقف شده است. مقام‌های ایرانی و غربی بار‌ها تاکید کرده اند که مذاکرات فنی به پایان رسیده و احیای برجام نیازمند تصمیم سیاسی ایران و آمریکاست.


بیشتر بخوانید: واکنش اولیانوف به اظهارات بورل درباره مانع‌تراشی روسیه در وین


اتحادیه اروپا هم البته مدعی است روسیه در مذاکرات کارشکنی کرده است. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته «روسیه می‌خواهد مانع لغو تحریم‌های نفتی ایران شود چون اگر ایران تولیدات نفت را از سر بگیرد، بازار جهانی انرژی تامین خواهد شد و این به نفع روسیه نیست.» 

علاوه بر فضایی که علیه روسیه وجود داشت، پس از ماجرای جنگ روسیه و اوکراین، فشارهای سیاسی به روسیه بیشتر هم شده و اظهارات علیه آن تندتر شده است که اظهارات بورل از آن جمله بودند. بورل همچنین گفته بود «باعث تاسف خواهد بود وقتی به نوعی از توافق بسیار نزدیک هستیم، نتوانیم به آن دست بیابیم. اما نمی‌توانم تضمین کنم به یک توافق می‌رسیم.» به این ترتیب تمام بار مسئولیت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای بر گردن روسیه افتاد. این مواضع برای ایرانیان آنجا تلخ‌تر می‌شد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان دستیابی به توافق برجام در دولت روحانی حتی در عکس یادگاری هم حضور نداشت و گفته شد که او در اعتراض به متن توافق، حاضر نشده در جمع باشد و وین را ترک کرده است. اکنون نیز سخنان بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین در حالی مطرح شد که گفته بود توافق ممکن است «ظرف چند روز» حاصل شود.

البته بورل به مشکل اصلی هم اشاره کرده و گفته اختلاف مهم بر سر وضعیت سپاه است: «روسیه با دریافت تضمین‌های لازم از مخالفت دست کشید، اما بروز اختلاف‌های دیگری که در نهایت، بخشی از توافق نیستند، از جمله جایگاه سپاه پاسداران در ایران و درخواست ایران برای حذف نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باعث توقف در پیشرفت مذاکرات شده است.»

با این حال ظاهرا اجماع بر این است که همه تصور می‌کنند روسیه اجازه توافق را نمی‌دهد. البته میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام حمله تندی به بورل کرده و گفته او یک روز هم در جریان مذاکرات نبوده است.

اولیانوف گفته «اظهارات بورل ناشایست بود، اما هیچ توجیهی وجود ندارد. آقای بورل حتی یک روز را هم در مذاکرات وین درباره برجام حضور نداشته و مجبور نیست وضعیت واقعی را درک کند. جای توجیه ندارد.»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان