تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

لاریجانی: ریشه‌کن‌ کردن تروریسم در منطقه در کوتاه‌مدت ممکن نیست

واسیلیوس سیلوریس رئیس مجلس نمایندگان قبرس با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رویداد۲۴-واسیلیوس سیلوریس رئیس مجلس نمایندگان قبرس با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه مثبت روابط ایران و قبرس گفت: با توجه به سابقه خوب روابط دوستانه دو کشور، در سال‌های اخیر گفت‌وگوهای دیپلماتیک نسبتا خوبی میان ایران و قبرس انجام شده است و روابط نمایندگان دو ملت نیز می‌تواند مکمل و تسهیل کننده این همکاری‌ها باشد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از ارتقاء سطح روابط دوستانه خود با مجلس نمایندگان قبرس استقبال می‌کند و در این راستا گروه دوستی پارلمانی با قبرس نیز در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

اهم سخنان لاریجانی به نقل از خانه ملت شرح زیر است:

*{ با اشاره به موافقتنامه‌هایی که میان دو کشور در زمینه‌های مختلف امضا شده است} نباید این موافقتنامه‌ها فقط روی کاغذ باقی بمانند و مجالس دو کشور باید زمینه‌های اجرایی شدن این توافقنامه‌ها را فراهم سازند.

* ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصادی وجود دارد که باید از آن‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد.

* همکاری‌های بانکی پیش نیاز توسعه روابط اقتصادی است که باید در گفت‌وگوهای میان دو طرف مشکلات احتمالی بر سر راه این نوع همکاری‌ها رفع شود.

*{با اشاره به بحران منطقه از جمله بحران سوریه} سیاست اصولی ما در منطقه حفظ تمامیت ارضی کشورها، اعتقاد به حل مسئله از طریق سیاسی و عدم دخالت کشورهای بیگانه در تعیین سرنوشت سایر ملت‌ها است.

*{با اشاره به اهداف متفاوت قدرت‌های جهانی و هم پیمانان منطقه‌ای آن‌ها از وارد کردن سوریه به بحران گروه‌های تروریستی} در سوریه برخی از کشورهای منطقه با اهدافی دیگر و به بهانه عدم وجود دموکراسی ورود کردند در حالیکه خودشان سابقه برگزاری حتی یک انتخابات را هم نداشتند.

* اکنون اوضاع لیبی بسیار آشفته است و اگر در سوریه نیز دولت سقوط کند شاهد اوضاعی به مراتب بدتر از لیبی در سوریه خواهیم بود و این کشور تبدیل به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی خواهد شد.

* ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه به علت گستردگی دامنه فعالیت گروه‌های تروریستی در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست. اکنون مشکل جریان‌های تروریستی مختص کشورهای منطقه نیست و دامنگیر بسیاری از کشورها است لذا مبارزه با آن نیازمند عزم جدی و همگانی است.

همچنین واسیلیوس سیلوریس رئیس مجلس نمایندگان قبرس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: مجلس قبرس از توسعه همکاری‌های قبرس و ایران در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، صنعتی، سیاسی و اقتصادی حمایت می‌کند.

اهم سخنان سیلوریس به شرح زیر است

* جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ در منطقه است و قبرس نیز با وجود کوچک بودن از نظر ژئوپولیتیک و ژنواستراتژیک وضعیت بی‌بدیلی دارد و این ویژگی‌ها می‌تواند به توسعه همکاری‌های فیمابین کمک قابل توجهی نماید.

* بازرگانان قبرسی علاقه زیادی به تجارت و کار اقتصادی با همتاهای ایرانی خود دارند و این وظیفه مقامات دو کشور است که زمینه‌های لازم برای توسعه این همکاری‌ها را فراهم کنند.

*{با اشاره به نقش همکاری‌های بانکی در توسعه همکاری‌های اقتصادی فیمابین } مجلس قبرس از هرگونه گفتگو و رایزنی برای حل مشکلات بانکی احتمالی میان بانک‌های دو کشور حمایت می‌کند.

*{با اشاره به بحران‌های منطقه} قبرس معتقد به توسعه صلح و آرامش در منطقه بوده و با دخالت در امور داخلی سایر کشورها و نظامی‌گری مخالف است.


منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان