تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
مکی در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

پوتین تا چه زمانی جنگ روسیه و اوکراین را ادامه خواهد داد؟

روس‌ها تاکنون به خواسته‌ها و اهداف خود در اوکراین دست پیدا نکرده‌اند؛ در این شرایط بدیهی است نباید در کوتاه‌مدت شاهد خاتمه این تجاوز و جنگ باشیم. این جنگ معادلات سیاسی جهان را تغییر داده و اروپا و آمریکا به سادگی حاضر به لغو تحریم‌های روسیه نخواهند بود و روسیه با غرب تا سال‌ها درگیری خواهند داشت.

جنگ روسیه و اوکراین

رویداد۲۴ زینب غیشاوی: جنگ روسیه علیه اوکراین در آستانه دو ماهگی است و هیچ چشم‌اندازی از پایان جنگ وجود ندارد. اینکه آیا تا کنون به اهداف خود در اوکراین رسیده و جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، سوالاتی است که از مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا پرسیده‌ایم. مکی به رویداد۲۴ می‌گوید: جنگ روسیه به اوکراین تبعات متفاوتی داشته و پیامد‌های این حمله چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت، هم در مسائل داخلی روسیه و هم برای مسائل منطقه‌ای و بین المللی این کشور، مشکل‌آفرین بوده و خواهد بود. حمله روسیه به اوکراین برخلاف تصورات دو کشور بوده و با توجه به مقاومت اوکراین و وحدت و انسجامی که اوکراین، آمریکا و اروپا در برابر روسیه داشته، بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی را برهم زده و در ماه‌ها و سال‌های آتی تبعات بیشتر و جزئی‌تر این اتفاق، روشن‌تر و آشکارا‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی از تحلیلگران حمله روسیه به اوکراین را نقطه عطفی در صحنه بین‌الملل می‌دانند و معتقدند که این جنگ صف‌بندی‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. البته ابهام‌هایی هم در این خصوص وجود دارد که این تجاوز تا چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید و اگر بیش از این طول بکشد، طبیعتا تبعات آن بسیار بیشتر خواهد بود. تصور می‌شود دولت روسیه تصمیمی برای اشغال کامل اوکراین ندارد و تمایل دارد کشوری سوخته‌ای از اوکراین باقی بگذارد تا بازسازی این کشور سال‌ها زمان ببرد؛ شاید از این طریق بتواند ناتو را از مرز‌های خود دور نگاه دارد.

مکی با بیان اینکه روسیه نمی‌خواهد با توجه به هزینه‌های بسیار سنگینی که تا کنون انجام داده است، در کوتاه‌مدت از اوکراین عقب‌نشینی کند، یادآور شد: احتمال دارد سناریو‌های متفاوتی را برای باقی ماندن در اوکراین داشته باشد و بتواند اوکراین را به دو بخش تقسیم کند. با توجه به مقاومتی که اوکراینی‌ها انجام داده‌اند، برای بررسی آینده این کشور و روابط آن با روسیه، منتظر ماه‌ها و سال‌های آتی بود.


بیشتر بخوانید: شاهد طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین خواهیم بود/ منویات روسیه و چین روی مساله مذاکرات هسته‌ای ایران سایه انداخته است


این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: اگر بنا به مذاکره دو رئیس جمهور یعنی زلنسکی و پوتین انجام شود، باید ابتدا کمی انعطاف صورت گرفته باشد تا بتوانند در قالب یک مذاکره به این جنگ خاتمه بدهند. البته پوتین چنین شخصیتی ندارد و هرگونه مذاکره در شرایط فعلی به منزله پذیرفتن شکست است و هرگونه مذاکره فعلا دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه روس‌ها تاکنون به خواسته‌ها و اهداف خود در اوکراین دست پیدا نکرده‌اند، گفت: در این شرایط بدیهی است نباید در کوتاه‌مدت شاهد خاتمه این تجاوز و جنگ باشیم. آغاز یک جنگ آسان است، اما پایان آن چشم‌اندازی ندارد. همین حمله تا حد زیادی برخی از معادلات سیاسی جهان را تغییر داده است و اروپا و آمریکا به سادگی حاضر به لغو تحریم‌های روسیه نخواهند بود و روسیه با غرب تا سال‌ها درگیری خواهند داشت. هدف روسیه از حمله به اوکراین این بود که بتواند به راحتی به اوکراین حمله و کی‌یف را اشغال کند و دولت نزدیک به روسیه را مستقر کند و درس عبرتی به اوکراین و کشور‌های شوروی سابق بدهد که دیگر خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو نشوند اما روسیه تا این لحظه به هیچ یک از این خواسته‌ها دست پیدا نکرده است و هزینه بسیار سنگینی را هم پرداخت کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
0
0
تا زمانی که توانایی آدم کشتن داشته باشند.
ایرانی
|
United States of America
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
0
0
بله هدف روسیه تبدیل نمودن اوکراین به زمین سوخته هست.، ولی خودش هم به زمین سوخته ای تبدیل خواهد شد،با اقدامات روز افزون نظامی و اقتصادی سازمان ناتو و ایالات متحده آمریکا ..
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان