تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

توضیح پلیس درباره تعویض پلاک خودرو در درب منزل

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه خرید و فروش خودروهای وکالتی برای فروشنده و خریدار مشکلاتی را به همراه دارد درباره شماره‌گذاری خودرو در درب منزل توضیحاتی ارائه کرد.

تعویض پلاک خودرو

رویداد۲۴ سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی کشور گفت: مراکز تعویض پلاک در ماه مبارک رمضان طبق روال عادی از ۷ صبح تا ساعت ۱۴ خدمات شماره‌گذاری در مراکز ارائه می‌دهند. بخش عمده‌ای از ظرفیت خالی است و شهروندان می‌توانند به روز نوبت خود را دریافت کنند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد: از ششم فروردین سامانه‌ای با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شد و براساس این سامانه هر کسی که می‌خواهد برای تعویض پلاک نوبت بگیرد در ابتدا باید مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

سرهنگ محمدی ادامه داد: مجددا کاربر به سامانه نوبت‌دهی دلالت داده می‌شود تا در آنجا برای تعویض پلاک نوبت دریافت شود و پس از دریافت نوبت به سامانه تعویض پلاک مراجعه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت مالیات و کنترل مالیات هیچ ارتباط و عایدی برای انتظامی کل و پلیس راهور ندارد و صرفا یک تکلیف قانونی داریم و آن هم کنترل مالیات است. در گذشته شخص به دفترخانه مراجعه می‌کرد و علاوه بر یک درصد مالیات بیش از یک درصد به اضافه سهم حق‌التحریر هم به دفترخانه پرداخت می‌کرد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه در گذشته با توجه به اینکه مالیات در دفترخانه تعیین می‌شد سلیقه‌ای بود، تصریح کرد: ممکن بود از یک فرد بیشتر دریافت شود و از یک شخص کمتر دریافت شود. اما در حال حاضر هیچ کسی نمی‌تواند یک ریال از مالیات خودرو را تغییر دهد یا بدون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را انجام دهد چون در سیستم شماره‌گذاری تا زمانی که کد رهیگیری از سمت سازمان مالیاتی برای شماره‌گذاری ارسال نشود و پرداخت مالیات تایید نشود سامانه شماره‌گذاری خدمات ارائه نمی‌کند.

آسیب‌های خرید و فروش وکالتی خودرو

سرهنگ محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره خرید و فروش وکالتی گفت: خرید و فروش وکالتی خودرو هم برای خریدار و هم برای فروشنده با آسیب‌های زیادی همراه است. توصیه ما این است که کسی به صورت وکالتی خرید و فروش خودرو را انجام ندهد چرا که یکی از آسیب‌های آن برای خریدار این است که وقتی خودرو از دلال خریداری می‌شود این خودرو چند دست چرخیده است و ممکن است در نهایت این خودرو در اختیار فردی قرار گرفته باشد که با خودرو تخلفاتی مانند قتل، جرائم امنیتی، سرقت و… را مرتکب شده باشد؛ مسئولیت همه این اقدامات بر عهده صاحب پلاک است و اولین نفر که در این خصوص پاسخگو می‌شود، صاحب پلاک است.

وی ادامه داد: همچنین خریداری که خودروی وکالتی را می‌خرد ممکن است خودرویی که خریده است، ممنوع‌المعامله و توقیفی باشد و به محض اینکه این فرد خودرو را برای تعویض پلاک ببرد همکاران ما مجبور هستند براساس قانون این خودرو را توقیف کنند. همچنین ممکن است اصالت خودرو مخدوش باشد و خریدار به صورت وکالتی خریده باشد و در معاینه فنی متوجه می‌شود که خودروی خریداری شده فاقد اصالت است. ما روزانه با موارد مشابه زیادی مواجه هستیم از همین رو به مردم توصیه می‌کنیم خریدار و فروشنده با هم مراجعه کنند و وکالت ندهند.


بیشتر بخوانید: صاحبان خودرو‌های لوکس چقدر مالیات دادند؟


پلاک الکترونیکی در برنامه‌ جدید پلیس

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور انتظامی کشور درباره پلاک سوم نیز گفت: پلاک سوم یک پلاک دیجیتال است که به صورت برچسب به شیشه ماشین الصاق خواهد شد پلیس به وسیله دستگاه خوانشی که دارد می‌تواند خودرو را رصد کند. این پلاک الکترونیکی است و از برنامه‌های سال جاری است.

سرهنگ محمدی همچنین درباره پلاک‌های بلااستفاده گفت: فرد هر تعداد پلاک داشته باشد به تعدادی که روی خودرو نصب است مشکل قانونی ندارد اما هر پلاکی که از خودرو فک شود ما به مدت یک سال برای فرد نگهداری می‌کنیم. اگر فرد در مدت این یک سال این پلاک را برای خودرویی استفاده نکند به صورت خودکار این پلاک با حفظ سوابق به نام مالک قبلی، برای شخص دیگری اختصاص داده می‌شود. افراد می‌توانند هر تعداد پلاک می‌خواهند داشته باشند و محدودیتی در این زمینه نداریم اما این پلاک‌ها باید به خودرو الصاق شود و حتی اگر فرد یک پلاک داشته باشد که روی خودرو نصب نشده باشد پس از یک سال به فرد دیگری داده می‌شود.

نحوه تعویض پلاک و شماره‌گذاری در درب منزل

وی درباره تعویض پلاک و شماره‌گذاری در درب منزل تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در دستور کار قرار دارد تعویض پلاک در درب منزل است. ما نقل و انتقال و شماره‌گذاری اینترنتی را در استان تهران و دو استان دیگر به صورت پایلوت انجام دادیم که ۸۵ درصد کار با تلفن همراه یا رایانه انجام می‌شود و صرفا برای بازدید اصالت خودرو و فک و نصب پلاک به مراکز مراجعه می‌کنند. تیم کارشناسی ما با خودرویی که به سیستم‌های شماره‌گذاری تجهیز شده است به درب منزل مراجعه و امورات مرتبط را انجام خواهد داد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تعویض پلاک
نظرات شما
پیشخوان