تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۶ نظر

فساد جنسی مادر ناصرالدین شاه

در طول مدت نزدیک به یک قرن و نیم دوران حکومت قاجاریه از شخصیت‌های بسیاری نام برده شده است و در میان رجال این دوران زنی به نام ملک جهان خانم مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به چشم می‌خورد که یکی از شخصیت‌های قابل توجه و زن مقتدر و بد نام دربار ناصری است.

مهد علیا

رویداد۲۴مهدعلیا دختر محمد قاسم خان قاجار پسر سلیمان خان دائی زاده آقا محمد خان از بطن بیگم جان خاتون دختر فتحعلی شاه است و مادر او خواهر حسینعلی میرزای فرمانفرما بوده است. در سال ۱۲۲۰ ق. متولد شد، در ۱۶ سالگی به عقد محمد شاه قاجار درآمد و از او صاحب دو فرزند یکی ناصرالدین شاه و دیگری ملک زاده خانم ملقب به عزة الدوله گردید.

دخالت وی در قتل امیرکبیر باعث شد که در میان مردم، منفور جلوه کند و جنبه‌های دیگر اخلاقی او از نظر دور شود. امّا بدون تردید در زمانی که زنان بسیار محدود و بسته می‌اندیشیدند، مهدعلیا زنی دارای لیاقت و شایستگی بسیار حتی بیشتر از برخی مردان اطرافش بود. زنی هوشمند و کاردان، باسواد و در نقاشی و گلدوزی متبحر، به زبان عربی تسلط داشت، با فارسی به نظم و نثر آشنا بود و آثار منظومی از او به جا مانده است. خط درشت و ریز را با تسلط و به خوبی می‌نگاشت.


بیشتر بخوانید: داستان واقعی زندگی ملک زاده، همسر امیر کبیر


پس از مرگ محمد شاه زمام امور را به کمک سفیر انگلستان بدست می‌گیرد و پایتخت را در مدت ۴۵ روز تا زمان تاج گذاری ناصرالدین شاه آرام نگه می‌دارد. گر چه تدابیر میرزا تقی خان در این زمان تأثیر به سزایی در این آرامش داشته است، امّا نمی‌توان نادیده گرفت که حضور مهدعلیا نیز از پاشیده شده امور جلوگیری کرده است.

ارتباط وی با سفارت انگلستان به خصوص کلنل شیل وزیر مختار وقت بسیار صمیمانه بود و کلنل شیل با کمک رسانی به مهدعلیا در آن زمان برای آرام نگاه داشتن پایتخت تا رسیدن ولیعهد به تهران منت زیادی بر سر شاه و مادرش داشت.

مهدعلیا در زمان سلطنت ناصرالدین شاه دوبار با لیدی شیل همسر وزیر مختار دیدار کرد. این دیدار در زمانی انجام شد که امیر به شدت رفت و آمد‌های مهدعلیا را کنترل می‌کرد و احتمالاً هم برای کسب اخبار و مبادله اطلاعات صورت می‌گرفت. لیدی شیل این دیدار‌ها را در خاطرات خود ثبت کرده است و توصیفی که از مادر شاه می‌نماید بسیار جالب توجه است. وی در خاطرات خود نقل می‌کند که:مادر شاه زنی زیبا، متکی به نفس و با هوش است و از معدود زنان درباری در ایران است که به اقتدار خاصی دست یافته است.

می‌گویند زنی است خیلی باهوش و عاقل، دارای شم سیاسی که کار‌های مهمی انجام داده‌است. حتی در اوایل سلطنت «ناصرالدین‌شاه»، قبل از آن‌که شاه وارد تهران شود، در زمان غیبت وی، چهل روز تهران را به تنهایی و با کمال قدرت اداره کرده‌است

مهدعلیا بسیار باهوش، جاه‌طلب و تجمل‌پرست و از زیبایی بی‌بهره بود. خط و ربطی داشت و به شیوه‌ی چلیپا (خط منحنی)، خوب می‌نوشت. به‌علاوه در فن مکر زنانه، استاد بی‌بدیلی بود. منش او را قدرت‌پرستی و جنون جنسی می‌ساخت. زندگی او، پرورده‌ی آن دو عنصر بود

نسبت به سوابق اخلاقی مادر «ناصر‌الدین‌شاه» حرف‌ها می‌زنند. می‌گویند حتی این پسرش، ناصرالدین‌شاه، نتیجه‌ی معاشقاتی است که او با شاهزاده «فریدون میرزا» داشته است. می‌گویند زنی است خیلی باهوش و عاقل، دارای شم سیاسی که کار‌های مهمی انجام داده‌است. حتی در اوایل سلطنت «ناصرالدین‌شاه»، قبل از آن‌که شاه وارد تهران شود، در زمان غیبت وی، چهل روز تهران را به تنهایی و با کمال قدرت اداره کرده‌است

ملکه‌ای بی‌اندازه خوشگذران و عشرت‌طلب بوده‌است. اغلب موسیقیدان‌ها و رقاصه‌ها را به قصر خود دعوت می‌کرده و با معشوق‌های خویش مشغول معاشقه می‌شده است. اما جالب آن که همان مطرب‌ها و رقاصه‌ها خبر این خوشگذارنی‌ها را در شهر پخش می‌کرده‌اند. البته این امر بر «امیرنظام» سنگین می‌آمده و از این رو به عناوین مختلف، جلوی این کار‌های او را می‌گرفته است. در این میان، «مهدعلیا» نیز بیکار ننشسته است و با بدگویی‌ها و دسیسه‌های خود در حضور ناصرالدین شاه، باعث برکناری امیر از صدارت شده است.

او در تمام عزل و نصب‌های در بار نظارت داشت و در شیوه اداره امور کشور دخالت می‌کرد. امیر کبیر از نفوذ و سلطه گری این زن جلوگیری کرده و تلاش می‌کرد از دخالت او در امور مملکتی جلوگیری کند.

مهدعلیا امیرکبیر را سدی در راه اهداف پلید خود می‌دانست. مهد علیا رعایت آبروی خاندان سلطنت را نمی‌کرد. این موضوع توسط کارآگاهان امیر برای وی کاملا آفتابی شده بود و امیر تحمل چنین وضعی را نداشت. او موضوع را محرمانه به اطلاع شاه رساند. نهایتا پیشنهاد شد در یک برنامه شکار، مهد علیا هدف قرار گیرد و به طوری که صورت اشتباه داشته باشد با یک گلوله این ننگ از دامان سلطنت زدوده شود. شاه این طرح را پذیرفت. اما این مطلب درز کرد و به گوش میرزا آقاخان نوری رسید و او هم بلافاصله با شخص ملکه مادر در میان گذاشت و سرانجام از آن حربه‌ای کاری علیه امیر ساختند و به کار بردند.

سرانجام دسیسه‌های «مهدعلیا» و همدستانش، شاه قاجار را به یکی از ننگین‌ترین کار‌ها یعنی صدور فرمان قتل «امیر کبیر» واداشت. مأموران شاهی، در هجدهم ربیع‌الثانی سال ۱۲۶۸ در حمام «فین» کاشان، رگ‌های او را زدند و جان شریف و ارزشمندش را گرفتند. ایران در آن زمان، یکی از کارآمدترین شخصیت‌های ترقیخواه خود را از دست داد.

مهدعلیا امیرکبیر را سدی در راه اهداف پلید خود می‌دانست. مهد علیا رعایت آبروی خاندان سلطنت را نمی‌کرد. این موضوع توسط کارآگاهان امیر برای وی کاملا آفتابی شده بود و امیر تحمل چنین وضعی را نداشت.

اما برخلاف همه‌ی این دسیسه‌ها که به مرگ «امیرکبیر» منجر شد، «مهدعلیا» در تلاش بود تا با دست‌زدن به کار‌هایی از قبیل درست کردن و تعمیر بنا‌هایی مانند مسجد، کاروانسرا، مدرسه و باغ، نام نیکی از خود به یادگار بگذارد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به باغ «مهدعلیا»، مدرسه‌ی «حکیم‌باشی» در ارگ، بقعه و بارگاه «زبیده‌خاتون» در نزدیکی شهر ری، تعمیر مسجدی معروف به نام مسجد «مادر شاه» اشاره داشت.

امّا مهدعلیا نیز همانند هر انسانی دارای نقاط ضعف و قوتی بود چرا که او باوجود فساد‌های جنسی که داشت، اما در اواخر عمرش نسبت به انجام امور مذهبی متمایل گشته بود. مهدعلیا پای بند مراسم و مناسک دینی خود بود. در ماه رمضان هر شب بانوان به سفره افطار وی می‌آمدند و پس از افطار به مقابله قرآن می‌پرداختند. بار‌ها ناصرالدین شاه شب‌ها به دیدار مادر می‌رفت و در مقابل رحل وی به قرائت قرآن می‌پرداخت و در محرم و صفر هم همه روزه چند تن از روضه خوان‌های خوش صوت یکی پس از دیگری در دستگاه وی به ذکر مصیبت آل عبا می‌پرداختند. در سفر عتبات همراه شاه بود و به مکه هم مشرف گردیده بود. سرانجام مهدعلیا در سال ۱۲۹۱ ق. در حالی که مغضوب ناصرالدین شاه بود، از دنیا رفت.

فرآوری: طاهره رشیدی


منابع: ۱- ایران ناز / ۲- موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی / ۳-انجمن زنان پژهشگر تاریخ / ۴- کلام

 

منبع: تبیان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ناصرالدین شاه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
25
4
فساد جنسی اش شبیه اشرف پهلوی بوده؛اما زن کاردانی بوده مهد علیای ایران زمین مادر شاه شهید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
تف به روح خبیثش
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
میبینین ؟؟
شما پان ترکهای ناقص الخلقه طرفدار قاجاریه ای هستین که گرسنه گان بیت المال امروزی دارند باهاش در وطن فروشی رقابت میکنند ...
ناشناس
| Luxembourg |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
رضا جیره خور فرح عجوزه پول چقدر میفرسته برا تو که بیای زر بزنی و از پالان دفاع کنی.مسافری میفرسته یا صرافی
ارنست
| Germany |
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
رضا،رضا ؛حکومت قاجار هر بدی و یا خوبی داشت.خاک کشور را مثل محمدرضا  و پدر پالان دوزش حاتم بخشی نکرد؛اکثر سرزمینهای که در دوره قاجار جدا شد؛تماما یا  تحت فشار  دول خارجی بوده مثل مملکت بلوچستان  یا مملکت ترکمنستان که با تهدید تزار روس  و بوسیله عقد پیمان آخال.و جدایی هرات هم با  تهدید اشغال بوشهر توسط انگلیس بود که دولت قاجار مجبور شد دست از حاکمیت از هرات بکشد.؛ و مابقی  از طریق شکست در جنگ  مثل عهدنامه گلستان و ترکمن چای نه اینکه مثل محمدرضا پالان خانم باز؛بگویید چون بحرین نفت کمی دارد ما انرا واگذار میکنیم. و از ادعای خودمان دست میکشیم.یا بخشیدن آرارات کوچک توسط رضا پالاندوز به ترکیه؛یا دطت کشیدن از ادعای مالکیت اروند و بخشیدن آن به عراق طبق دستور اربابان انگلیسی اش.
حاکمان قاجار همیشه در طول یکصد سی سال سلطنت شان همیشه سعی کرده اند خود را از زیر  نفوذ روس و انگلیس خارج کنند که بطور مثال میتوان به عقد قرارداد آموزش و تجهیز ارتش توسط فرانسوی ها در دوره ناپلئون و یا قرارداد با دول دیگر اروپایی همچون سوئد برای تشکیل و آموزش ژاندارمها در سال1290 و مواردی بسیار این‌چنینی اشاره کرد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
لطفا ساکت باش ....فقط ...شاه شهید هم خودتی و بس ....فردی که فقط به فکر زن بازی هستش نباید اسم شاه روش بزارن
اشكان عبدالهى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
15
8
به مملكت ومردم ايران خدمت كرده باشدروحش شاد.
خيانت كرده باشدلعنت باد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
نقشه قتل امیر رو کشید و انجامش دادند حالا قضاوت با خودت
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
خاک عالم بهدیر افراد بی سواذبی غیرت که اسم ایرانی روی خودشون میزارن والا معلوم نیست پس مانده تخم ترکه کدوم دولت فخیمه روس انگلیس هستندکه ازاین تاریخدسراسرننگ دفاع میکنن.برو حداقل الفباروازازاول شروع کن که به عیاشی مثل ناصرالدین شاه هوس باز نگی شاه شهید شک ندارم هنوزمثل توکثافاتی هست که روزگاراین مملکت به این روزافتاده....تف به اینهمه رذالت وکثافت نباش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
2
12
قاتل امیرکبیر چه لیاقتی داشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
11
1
اگر قاجاری نبود،ایرانی هم نبود که شما دهانتان را پر از خزعبلات کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
اتفاقا بخاطر قاجار نزدیک بود دیگه ایرانی نباشه برو ببین شروع جنگهای دوم ایران و روس با فتحعلیشاه زنباره قاجار بود که روسها از رود ارس گذشتن و شهر به شهر آذرباییجان و گرفتن و تا زنجان موندن و ترک نمیکردن زنجان و تا تهران قول عملی بده دیگه حمله نکنه ، نهایتش قرارداد ترکمنچای بسته شد و ۱۷ منطقه از ایران جدا شد و امروز هم شما و هم علی اف ادعا میکنید ایران و روسیه آذرباییجان و بین خودشون تقسیم کردن جالبه اسم اونجا اصلا آذرباییجان نبود و حتی اگر بود خود ترکان قاجار تقسیمش کردن اما الان دشمن فارسها و روسها و کردها شدید و عاشق قاجار
ارنست
| Romania |
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
اینم یکی از کارشناسان همه چیزدان جبهه پالانشهری هست.نه احمق کتاب تاریخ رو وارونه خوندی؛منابع معتبری تاریخی؛آذربایجان را هم‌ مرز گرجستان به حساب آورده اند و اون نام آران مربوط به منطقه گرمسیری و قشلاقی بوده ربطی به جعلیات که گردن تو مخ پوک شما نداره.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
خیلی پالان دوز پالان دوز میکنی پان ترکهای نادان و خیالاتی دل خوشی از پهلوی ندارن معلوم هم نیس چرا ولی عاشق قاجاریه وطن فروشن شما با تاریخ دانی مزخرفتون که به درد خودتونم نمیخوره در مقابل همه ایستادین حتی منکر شخصیت والای امیر کبیر هستین و پاره پاره شدن اون زمان ایران که حاصل بی عرضه گی قاجاریه بود علتشو فلان ها بهمان ها میدونین فرح خیلی زن با عرضه و شرافتمند و دانایی بود جالبه که هم زبان شما و بنده هم بود ولی توئه متوهم برداشت دیگه ای ازش دارین فرح بنیانگذار بنیادهای موازی هستش که الان تشکیل دهنده ساختار سازمانی اداراته پان ترکها برای ایران چیکار کردند؟؟؟؟ جز یاوه گویی و آب دادن به تخم دشمنی کاشته شده انگلیس و فرانسه کار دیگه ای تو سوابقتون دیده میشه بی عرضه ها؟؟؟؟؟؟؟
هر کی از رژیم قبلی تعریف میکنه بسان گرسنه گان بیت المال شما پان ترکهای مزخرف هم بدجور دچار سوختگی از ناحیه ... میشین پماد دستتون باشه عذاب زیادی متحمل نشین
ارنست
| Romania |
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
حیف که رسانه سانسور طلب نظر قبلی رو تایید نکرد؛فقط یک چیز فرح بنیان گذار نهادهای موازی در مدح ستایش فرح ننوشته در انتقاد از او نوشته.فرق این دو تا متوجه شما.
یک فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
2
4
زنده ها را رها کردید و به مردگان حمله می کنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
4
5
هر کاری کرده یک صدم مسئولان الان فساد نکرده اونزمان ایران کشوری گدا بود مثل افغانستان الان
پاسخ ها
ارنست
| Netherlands |
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
لابد حالا ثروتمنده مثل سوسیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
5
حالا دیگه همه چی سر جای خودشه مونده زندگی یک زن درباری از ۲۰۰ سال پیشو بررسی کنیم ولش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
4
1
نوش جونش
ملکه بود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
4
زنک پتیاره.....
قضاوت ممنوع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
4
2
شما جای اونا نبودید که هر چی دوست داری میگی . الان مردای ما نه که زن باز نیستند آخه فقط شاه های گذشته زن باز بودند. خجالت بکشید هر کسی یک وظیفه ای داشته و و قسمتی که انجام شده و تمام . بهتر بجای بی احترامی به ارواح گذشته به درس گرفتن از تجربیات آنها ادامه بدیم . شاید اگر ما جای اونا بودیم بدتر میکردیم .تمام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
5
زنی که دخالتش درسیاست وکشتن یک انسان بزرگ دوراندیش، وروشن فکر واصلاح طلب که خوب متوجه دردهاوعلت عقب ماندگیهای ملت مظلوم ایران شده بود بنام امیر کبیر که مرگش باعث استعمار وغارت بیشتر ایران توسط انگلیس شد وعقب ماندگی امروز ما ناشی از همان جنایت بزرگ در حق ملت ایران است که نمیشود به سادگی از ان گذشت فساد جنسی این زن همه بدذاتی اونبود او ملت ایران را با کشتن امیر کبیر( لِه) کرد وآرمانهای این ملت را فروریخت او باید در اخرت جوابگوی نسلهای ایرانی باشد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
1
2
سلام دوستان ما فقط باید ازتاریخ درس بگیریم ودرحال وآینده ازش استفاده کنیم زندگینامه مادر ناصرالدین شاه نیز سراسر درس و عبرته حیف این همه هوش و ذکاوت و استعداد که در جهات منفی و فساد و قتل امیر کبیر. بکار برد. اگر این هوش و ذکاوت و نفوذ بر شاه رو در جهت ساخت ایران و آینده ایران بکار برده بود و با امیر کبیر همکاری میکرد شاید الان ما وضعیت بهتری داشتیم
هوشنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
1
هوشنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
2
2
امیرکبیر هم کم ادم نکشته بود در واقع نقشه قتل مهدعلیا هم اول توسط اون طراحی شد و مهدعلیا خبردار شد و پیشدستی کرد کلا سیاه و سفید دیدن تاریخ اشتباه است.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
2
1
چهار تا جمله را چند بار تکرار کردید که متن طولانیشه فقط
اسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
1
1
آخ جون دعوا چک اول ۱ملیون تروخدادعوابشه توروخدا
ماهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
0
چرا بدنام میگین
محمد شاه مرده لود اونم زندگی دلخواه خودشو میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
1
0
خدا صبر بده به ایران و ایرانی جماعت که هیچ با اون زمان و این زمان حکومت ها هیچ فرقی نکرده بهتر نشه بعد تر هم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
1
0
ناصر جان هم راه امام پیامبران را ادامه داده است .ویک شیعه تعصبی بوده .نخواسته دل کسی رو بشکنه .هرکی داده اینم کرده .شما بودید نمی‌کردید.. وجدانن
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
1
بچه‌ها، قاجاری ها، پهلوی ها،و...دست کم اگه هرزه ،دزد،وطن فروش یا هر آشغال دیگه ای بودن تکلیف آدما باشون روشن بود ،بدبختی کسانی هستند که نمیدونم یادتون رفته اول انقلاب خودشونو نماینده تام الاختیار خدا رو زمین میدونستند و حالا هم فقط مدرنیزه نیابت خدا رو میکنن، بنظرتون فرق زیادی هست بین مهدعلیا،فرح و مثلأ
فائزه؟
زهرا
|
Japan
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
0
0
لعنت بر قاحار
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
0
1
تاریخ قاجار نه سیاه بوده و نه سفید، بهر حال حاکمان هر دوره رو باید با وضعیت دوران خودشان قضاوت کرد، و تا زمانیکه تمام وقایع آن دوران رو ندانیم، نمیشه نظر درستی داد، ننگ و افتخار شامل همه حاکمان بوده، گاهی برای شروع یک جنگ افتخار می‌کنیم مثل حمله نادر به هند و گاهی هم احساس ننگ میکنیم مثل چالدران و... در صورتیکه نتایج واقعی جنگ فقط جابجایی مرزها نبوده و هزاران جان از بین رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
0
3
زمان قاجار انگار تخم دخترای خوشگل ایران و ملخ خورده بوده مهد علیا اگه اون زمان میرفت امریکا فیلم ترسناک بازی میکرد اصلا گریم نمیخواست صاف میومد جلو دوربین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان