تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

دوستی با ایران بهترین گزینه برای عربستان

آیا جنگ اوکراین روند جدید نزدیکی عربستان-ایران را تسریع بخشید؟ رازی که به انعطاف عربستان و وقوع تغییر در موضع تهران انجامید چیست؟ اقدامات بعدی پس از دور پنجم مذاکرات علنی در بغداد کدام‌اند؟

رابطه ایران با عربستان

رویداد۲۴ ازسرگیری مذاکرات عربستان – ایران در بغداد با مشارکت هیئت های امنیتی بلندپایه به لطف تغییرات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی است که در پی بحران اوکراین رخ می‌دهد.

چهار دور قبلی مذاکرات شکست خورد؛ زیرا دو طرف در سنگرهای متضاد یعنی عربستان در سنگر آمریکا و ایران در سنگر روسیه ایستاده بودند؛ اما این تصویر تغییر کرده است و اکنون در سیاه تشدید تنش در روابط عربستان و آمریکا و مخالفت ریاض با درخواست های بایدن برای افزایش تولید نفت هر دو تقریبا در یک سنگر یعنی سنگر روسیه ایستاده اند.

اطلاعات درباره صحبت های صورت گرفته در این مذاکرات همچنان کم است؛ اما مطرح شدن جنگ یمن در آن این مسئله را القا می‌کند که چه بسا ایران از مواضع قبلی خود مبنی بر مخالفت با وورد به این مسئله عقب نشینی کرده است.  

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال حاضر و به علل مختلف در نگرانی به سر می‌برد؛ چرا که روابط کشورش با آمریکا متشنج است و برجسته ترین علت این تنش عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین از سوی او، پافشاری بر توافق اوپک پلاس، دعوت از رئیس جمهوری چین برای سفر به ریاض و ابراز آمادگی برای قیمت‌گذاری نفت با استفاده از روبل و یوان چین و انعطاف او در پرونده یمن است و تمام این عوامل ازسرگیری گفت وگو با ایران را تسهیل کرده است؛ چرا منطقی نیست با فشارهای آمریکا در سایه ادامه دشمنی با ایران و تشدید جنگ در یمن مقابله کرد.

از این رو بعد از این که آمریکا و غرب او را تنها گذاشتند و متحدان عرب تنها به حمایت لفظی اکتفا کردند رفتن به سمت ایران اگر تنها گزینه نباشد بهترین گزینه به حساب می‌آید. از این رو بعید نیست دورهای بعدی مذاکرات دو کشور موفق‌تر باشد و احتمال انتقال آن به میدان دیپلماتیک و کاهش شدت محاصره علیه یمن بیشتر شده است.

درست است که این رویکرد جدید عربستان در برخورد با بحران یمن با تاخیر صورت گرفته است؛ اما این تاخیر بهتر است از آن اصلا صورت نمی‌گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان