تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

چالش پذیرش مدارک بالاتر در رتبه بندی معلمان پذیرفته می‌شود؟

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: متاسفانه در دولت گذشته، بخش‌نامه‌ای صادر شد که تنها یک مدرک پس از استخدام فرهنگیان مورد قبول واقع شود اما در سال ۱۳۹۹، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای اینکه دو مدرک پس از استخدام مورد قبول واقع شود، تلاش‌هایی داشت و پس از چندین بار رفت و آمد طرح به شورای نگهبان و مجلس به واسطه بار مالی، بالاخره این موضوع تصویب شد.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ بی‌تردید، قشر فرهنگیان یکی از زحمتکش‌ترینِ اقشار کشور است؛ افرادی که کارشان توام با تلاش و زحمت بالاست، اما حقوق‌شان به نسبت فعالیت‌شان، کم.

یکی از انگیزه‌های افرادی که وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند این است که ضمن کار، روی به تکمیل تحصیلات خود بیاورند تا هم، حقوق‌شان افزایش پیدا کند و هم بتوانند در آینده به پست‌های بالاتر برسند.

اما در این بین، قانونی وجود دارد که آن‌ها پس از استخدام، تنها حق دارند یک مدرک بالاتر را ارائه دهند. این رویکرد، هم انگیزه این افراد را برای ادامه تحصیل کم می‌کند و هم نمی‌توانند شاهد افزایش حقوق به واسطه طی کردن تحصیلات تکمیلی باشند.

حال خبر‌هایی رسیده که گویا مجلس در حال بسترسازی برای رفع این چالش معلمان و فرهنگیان است.

بهروز محبی، عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس در این رابطه به جامعه ۲۴ گفت: در گذشته، در سیستم آموزش و پرورش، کار به گونه‌ای بود که هر معلم و فرهنگی، پس از استخدام با هر مدرکی، می‌توانست تحصیلات خود را تا دوره دکتری در رشته‌های مورد تایید آموزش و پرورش ادامه و سپس مدرک خود را ارائه دهد تا از امتیازات پس از آن برخوردار شود.

وی افزود: متاسفانه در دولت گذشته، بخش‌نامه‌ای اعمال و طی آن قرار شد، تنها یک مدرک پس از استخدام توسط افراد مورد قبول واقع شود. در ادامه، در سال ۱۳۹۹، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای اینکه دو مدرک پس از استخدام مورد قبول واقع شود، تلاش‌هایی داشت و پس از چندین بار رفت و آمد طرح به شورای نگهبان و مجلس به واسطه بار مالی، بالاخره این موضوع تصویب شد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: بعد از این اتفاق، ما مواجه شدیم با اعتراض همکارانی که در گذشته، با دیپلم و فوق‌دیپلم استخدام شده بودند. از این‌رو، لازم شد تا طرح را بازنگری کنیم تا این عزیزان هم متضرر نشوند یعنی رفتیم به دنبال اینکه، دو مدرک را به سه یا چهار مدرک افزایش دهیم. استفساریه‌هایی دادیم، اما مورد قبول واقع نشد. نهایتاً قید آخرین مدرک تحصیلی را در لایحه رتبه‌بندی معلمان آوردیم، اما متاسفانه مجدداً دوستان ما در حوزه اداری آموزش و پرورش اعلام کردند ما براساس دو مدرکی که ارائه خواهد شد، اقدام می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش باید بازداشت شوند/ برای معلمان پرونده امنیتی درست کرده‌اند


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این اتفاقات باعث شد تا بنده، نامه‌ای را برای آقای پورسید، معاون قوانین مجلس بنویسم. این دغدغه را در نطق شفاهی خود در مجلس هم گفتم که باید محدودیت مدارک مورد قبول آموزش و پرورش برداشته شود. سپس آقای پورسید در جواب به نامه من اعلام کردند که فرهنگیان، مدرکی که کسب می‌کنند را ارائه دهند و تا آخرین مدرک، وزارت آموزش و پرورش موظف است آن مدرک را در سنجش و رتبه‌بندی معلمان لحاظ کند. اما در ادامه، برخی معاون‌های وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که جوابی که معاون قوانین مجلس داده است، ذکر داشته که در جدول شایستگی‌ها، مدارک بعدی لحاظ شود و امتیاز آن را بگیرند، اما اعمال مدرک و اینکه در حکم فرد منظور شود، در نامه نیامده است. از این‌رو، دوباره موضوع را پیگیری کردیم و اداره قوانین مجلس در جواب ما گفته است که اعمال در حکم هم اتفاق بیفتد و بعد از آن، امتیاز شایستگی هم درج شود. امیدوارم دیگر بهانه‌ای وجود نداشته باشد تا کار نهایی و دغدغه فرهنگیان و معلمان در این بخش هم رفع شود.

وی در پاسخ به اینکه این موضوع تنها متوجه وزارت آموزش و پرورش است یا همه وزارتخانه‌ها؟ گفت: این تصمیم تنها متوجه وزارت آموزش و پرورش است، چون وضع در این وزارتخانه متفاوت است و علم‌آموزی یک اصل اجتناب‌پذیر برای این قشر به شمار می‌آید. امیدوارم طرح در سال جاری اعمال گردد تا انگیزه این افراد بیش از پیش شود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان