تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

اعتصاب معلمان ایران در سال ۱۳۴۰

در جریان اعتراض صنفی معلمان در ۱۲ اردیبهشت ۴۰ به «لایحه اشل حقوقی» معلمی به نام ابوالحسن خانعلی با گلولۀ رییس کلانتری بهارستان کشته می‌شود. چندسال این مناسبت گرامی داشته شد، اما به محاق رفت. بعد از پیروزی انقلاب می‌خواستند روز معلم را به یاد خانعلی احیا کنند که ترور آیت الله مطهری پیش آمد. روز معلم احیا شد، اما به مناسبتی دیگر.

اعتصاب معلمان ایران در سال ۱۳۴۰

رویداد۲۴ در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ معلمان ایران در اعتراض به اشل لایحه حقوقی دست به اعتصاب زدند. در جریان این تجمع صنفی اعتراض‌آمیز، ابوالحسن خانعلی در میدان بهارستان تهران به ضرب گلوله رییس کلانتری بهارستان به شهادت رسید.

در آن زمان معلمان به لایحه سقف حقوق فرهنگیان اعتراض داشتند. خانعلی یکی از کسانی بود که در این اعتراضات شرکت کرده بود. پس از جان باختن ابوالحسن خانعلی، صدها نفر از معلمان پیکر او را با شعار «کشتند یک معلم را» به بیمارستان بازرگان بردند اما در نهایت خانعلی جان باخت.

بدنبال این اتفاقات ناصر شهرستانی برکنار شد و جعفر شریف امامی نخست وزیر وقت از سمت خود استعفا کرد. سرانجام پس از برابر شدن حقوق معلمین با حقوق مهندسین تحصن یازده روزه معلمان پایان گرفت.

پس از واقعه ۱۲ اردیبهشت، حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد. پس از انقلاب اسلامی و ترور آیت الله مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، روز ترور وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
2
حقانیت معلم بس که
مجری روحانی شبکه یک دم افطار که دو هفته پیش به معلمان توهین کرده بود و همه معلمان را با یک چوب زده بود. دقیقا شب عید مصادف با روز معلم شود و معلم دعوت کند و از معلمان به صورت کاملا خجالت زده حلالیت طلب کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
1
2
وزیر نوری
یک حدیث داریم در روایات شیعه دروغگو دشمن خداست همین یک سال گذشته تو و وزیر صمت در مورد خودرو و رتبه بندی و فوق العاده ها دروغهای بسیاری به معلمان و ملت دادید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان