تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

حمایت رسمی جمهوری اسلامی از حمید نوری

​دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از دادگاه سیاسی، نمایشی و ناعادلانه حمید نوری، گفت: این دادگاه مغایر با اصول حقوق بشر و نقض عدالت قضائی است.

کاظم غریب آبادی

رویداد۲۴در پی ادامه بازداشت سیاسی حمید نوری توسط سوئد و ارائه کیفرخواست دادستان و تقاضای حبس ابد برای وی، کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفته «این دادگاه غیرقانونی، نمایشی و ناعادلانه و مغایر با اصول حقوق بشر و نقض عدالت قضائی است.»

غریب آبادی گفته «برخورد خشن حین دستگیری و عدم رعایت کرامت انسانی، نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و بی اطلاع نگه داشتن سفارت ایران و خانواده‌اش از محل نگهداری وی جهت اعمال فشار روانی و جلوگیری از ملاقات با خانواده، تنها بخشی از اقدامات ضد بشری علیه فردی است که به صورت ساختگی و با ادعا‌های واهی دستگیر شده است.»


بیشتر بخوانید: حمید نوری به کرونا مبتلا شد


دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اظهارات خانواده حمید نوری، بیان کرد: دولت سوئد وقتی خانواده آقای نوری متوجه بازداشت وی شده‌اند، تا بیش از دو سال اجازه ملاقات را از آن‌ها سلب کرد و حتی چندین مرتبه که خانواده وی مراجعه حضوری به سوئد داشتند، اجازه ملاقات به آن‌ها داده نشد و نزدیک به دو سال در سلول انفرادی نگه داشته شد که خود مصداق بارز نقض فاحش حقوق بشر است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین گفته است: «عدم انجام تحقیقات جامع و مستقل از سوی دادستان سوئدی و صدور کیفرخواست بر مبنای اظهارات مغرضانه و بی اساس برخی افراد وابسته به گروهک تروریستی منافقین، عدم دسترسی به وکیل و عدم اجازه حق دفاع از وی در دادگاه، سند دیگری بر نمایشی بودن این دادگاه است که با اهداف مغرضانه سیاسی برپا شده و اصول اولیه عدالت قضائی نیز در آن رعایت نشده است.»

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: «دولت سوئد در خصوص منع دسترسی وی به پزشک و بی‌توجهی مقامات زندان به سلامت جسمی و روانی وی، حبس انفرادی طولانی مدت و ضرب و شتم و شکنجه توسط ماموران زندان که همگی نقض حقوق اولیه محسوب می‌شوند، باید پاسخگو باشد.»

غریب آبادی تصریح کرد: «سوئد به محل امنی برای میزبانی از تروریست‌ها تبدیل شده است؛ وقت آن رسیده که استهکلم تکلیف خود را مشخص کند که می‌خواهد در کنار تروریست‌ها باشد یا به تعهدات بین المللی خود برای مقابله با گروه‌های تروریستی عمل کند.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دادستان باید به نمایندگی از جامعه و در راستای امنیت و نظم عمومی، با اعضای گروهک‌های تروریستی مقابله کند و آن‌ها را به پیشگاه عدالت معرفی کند، گفت: متاسفانه با قرار گرفتن در کنار منافقین که دست آن‌ها به خون بیش از ۱۲۰۰۰ انسان بی گناه آلوده است، به عنوان ابزاری در دست این گروهک تروریستی عمل کرد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خاتمه از مراجع ذیصلاح قضائی خواست تا در دفاع از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، عدالت را درخصوص عواملی که دست به اقدامات تروریستی و خلاف امنیت ملی ایران می‌زنند و از سوی سوئد حمایت می‌شوند، اجرا کند.

به گزارش رویداد۲۴ حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی، کارمند سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است که در سوئد دستگیر شده است. او متهم است که عضو «هیئت مرگ» در زندان گوهردشت کرج بوده‌است.

حمید نوری در شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به سوئد در فرودگاه استکهلم-آرلاندا با حکم دادسرای سوئد بازداشت موقت شد. ایرج مصداقی که یکی از برنامه‌ریزان دستگیری حمید نوری معرفی شده، گفته «منشأ قضیه از دخترخوانده حمید نوری شروع می‌شد. در حقیقت ارتباطی که ایشان با من داشتند. ما طبق یک برنامه‌ریزی پیش رفتیم و به نحوی حمید نوری را به تله انداختیم؛ بلیت سفر و رزرو هتل را برای حمید نوری انجام دادیم و هزینه‌های آن هم از طرف ما پرداخت شده‌است و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر شد. دستگاه قضایی سوئد کاملاً و با جزئیات این مسائل را می‌داند. ما حتی یک روز پیش از آنکه حمید نوری به سوئد بیاید می‌دانستیم که او دستگیر خواهد شد.»

در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ اعدام‌های دسته جمعی چند هزار نفر در زندان‌های ایران انجام شد که عمدتا از اعضای سازمان مجاهدین خلق، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) و اقلیت و حزب توده بودند.

نهادهای حقوق بشری بین المللی درباره آن گفته‌اند که کاملا غیرقانونی بوده است زیرا به صورت دسته جمعی رخ داده است و در برخی موارد افرادی که اعدام شدند، به حبس محکوم شده بودند اما ناگهان اعدام شدند. با این حال مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند این افراد منافق بوده‌اند و بر اساس قوانین حقوقی اعدام شده‌اند.

آیت الله منتظری از مخالفان اعدام‌ها بود که به تازگی فایلی صوتی متعلق به او منتشر شده که مربوط به مرداد ۱۳۶۷ و در دیدار حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) است. آیت الله منتظری در این دیدار با انتقاد از اعدام‌ها به آنها می‌گوید که «شما را در آینده جزء جنایتکاران درتاریخ می‌نویسند.»

حمید نوری در این دوره در زندان گوهردشت کرج بوده و اکنون به مشارکت در جنایت جنگی، مشارکت در جنایات علیه بشریت، مشارکت در شکنجه زندانیان سیاسی و مشارکت در جرم مستمر دزدیدن پیکر اعدام‌شدگان و بازنگرداندن اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان متهم شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حمید نوری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
2
کسی که زمانی بی رحم ترین در باره همنوع خود بود حالا خود اسیر چنگال دیگران قرار گرفته
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
1
حق شه باید ابد بکشه
قدرشناس
|
Canada
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
1
این هم یک گزارش خوب که در حد مقدورات نوشته و منتشر شده . دست شما درد نکنه . ممنون .
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
1
شکنجه توسط ماموران زندان در سوئد؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان