تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
ابوالفتح در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

جنگ روسیه و اوکراین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل با توجه به تحولات جدیدی که رخ داده، پیش بینی کرده که جنگ روسیه و اوکراین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. او معتقد است زلنسکی مذاکراتی با روس‌ها دارد که اگر این مذاکرات مورد تایید غرب نباشد، حتی حاضر به حذف فیزیکی زلنسکی خواهند بود.

جنگ روسیه و اوکراین

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: جنگ روسیه و اوکراین در حالی ادامه دارد که دو طرف تلفات و خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند. کشورهای مختلفی تلاش دارند میانجی شوند تا جنگ پایان یابد؛ با این حال هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ متصور نیست. امیرعلی ابوالفتح کارشناس روابط بین الملل بررسی کرده که وضعیت دو کشور چگونه است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: جنگ اوکراین در سال ۲۰۱۴ و زمانی که تصمیم گرفت مجددا به ناتو بپیوندد، شروع شد و کریمه را ضمیمه خودش کرد و دو منطقه لوهانسک و دونتسک اعلام استقلال کردند و جریان‌های جدایی‌طلب در شرق اوکراین فعال شد. این مناقشه از آن زمان وجود داشت تا این در نهایت در سال ۲۰۲۲ نیرو‌های روسیه از مرز‌های اوکراین عبور کردند و شاهد این جنگ هستیم.

این کارشناس ادامه داد: روسیه در این چند سال و حتی زمان حمله، مهمترین خواسته‌اش این بود که مانع از پیوستن اوکراین به ناتو شود و اوکراین الحاق کریمه به روسیه را بپذیرد. اخیرا با حمایت‌های غرب از اوکراین، اهداف روسیه از حمله نیز تغییر کرده و در پی تغییر رژیم در اوکراین هم است. همین نازی‌زدایی که مطرح می‌کنند این است که بتوانند یک رژیم‌چنج انجام دهند. از همین رو نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان این جنگ متصور شد چراکه روسیه هم خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست.


بیشتربخوانید: تحلیل استراتژیک نبرد اوکراین/ فاز‌های نظامی حمله روسیه به اوکراین چگونه طراحی شدند؟


ابوالفتح با بیان اینکه طرف روسی هم اهدافش در این جنگ تغییر کرده است، گفت: در ابتدای حمله روس‌ها به اوکراین، غربی‌ها به رهبری ایالات متحده، مطرح می‌کردند که استقلال و تمامیت ارضی اوکراین باید تضمین شود و نیرو‌های روسیه از خاک اوکراین خارج شوند. اکنون اما با توجه به طولانی شدن جنگ و هزینه‌های سنگینی که روسیه متحمل شده است، اهداف غرب هم تغییر کرده که مهمترین آن کاهش قدرت ملی روسیه است. به نحوی که روس‌ها دیگر اتفاقات اوکراین را تکرار نکنند و این تا تغییر رژیم در روسیه هم پیش خواهد رفت که پوتین از قدرت کنار رود و روسیه به حدی تضعیف شود که بعد از جنگ اوکراین، دیگر روسیه، آن روسیه سال ۲۰۲۲ نباشد که به راحتی بتواند دیگر کشور‌ها را تهدید کند. الان روسیه و آمریکا به سمت رادیکالیسم رفته‌اند و این شانس رسیدن به صلح را سخت‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: شرایطی که دو طرف دارند، بسیار دشوار است چرا که نه اوکراین حاضر است رژیم تغییر کند و به بلاروس دوم تبدیل شود و از آن سو کاهش قدرت روسیه که سلاح هسته‌ای هم دارد، بسیار مخاطره‌آمیز است. روسیه کشوری نیست که با لشکرکشی بتوان آن را تغییر داد، چرا که امکان جنگ سوم جهانی و هسته‌ای را به وجود می‌آورد. پافشاری در این شروط، چشم‌انداز تیره و تار برای جنگ روسیه و اوکراین متصور است.

ابوالفتح با بیان جنگ‌ها به راحتی آغاز می‌شوند، اما پایان آن‌ها اصلا راحت نیست و بعضا شروع‌کننده‌های جنگ، پایان دهنده آن نیستند، گفت: اگر تصمیم غرب تضعیف بیشتر قدرت روسیه باشد، این جنگ ممکن است سال‌ها به طول بینجامد، از همین رو بعید است این جنگ حداقل تا یک سال آینده تمام شود؛ مگر اینکه تغییرات بنیادینی انجام شود.

این کارشناس می‌گوید اصولا نظام بروکراتیک ایالات متحده آمریکا برای تنظیم و اعمال تحریم طراحی شده است. اما برای برداشتن تحریم‌ها کار بسیار سخت است، مثلا همان وزارت خزانه‌داری آمریکا که به راحتی تحریم اعمال می‌کند، آموزشی برای برداشتن تحریم‌ها ندیده است. مثلا تحریم‌ها علیه ایران روزانه اعمال می‌شد و همچنان هم می‌شود، اما برای برداشتن آنها، سال‌ها طول کشید چراکه سیاست‌هایی برای برداشتن آن دیده نشده است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده است به این زود‌های برداشته شود. تحریم‌ها جنگ اقتصادی و منابع محدود جهانی است. حتی ممکن است جنگ تمام شود، اما تحریم‌ها سال‌ها ادامه داشته باشد. اکنون در کوبا خبری از فیدل کاسترو نیست و چند دهه از آن می‌گذرد، اما تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و به بهانه‌های مختلف، تحریم‌ها تمدید می‌شود.

ابوالفتح با بیان اینکه روسیه ممکن است بگوید عملیات نظامی به پایان رسیده است، اما با این حجم از تسلیحاتی که غرب به اوکراین داده است، اوکراینی‌ها حاضر نیستند که خاکشان به تصرف روسیه در بیاید، گفت: روسیه حاضر است برای حفظ کریمه خون بدهد و اوکراین هم، چون شکست نخورده است، حاضر به دادن خاک خود به روسیه نیست از این رو پایان جنگ متصور نیست. البته دیگر اوکراین هم کاره‌ای در این جنگ نیست و جنگ میان قدرت‌ها است. اکنون زلنسکی مذاکراتی با روس‌ها دارد که اگر این مذاکرات مورد تایید غرب نباشد، حتی حاضر به حذف فیزیکی زلنسکی خواهند بود، چرا که اهداف بزرگتری وجود دارد که باید محقق شود از جمله کاهش قدرت روسیه به عنوان قدرت انرژی که دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
2
0
تا هنگامی که ناتو موشکهایش را از مرزهای روسیه و شرق جابجا کند؛
اقداماتی که روسیه انجام داده شاید از لحاظ حقوق بین مللی مردود باشد؛ روسیه دست به دفاع پیشگیری در مقابل سیاست توسعه طلبانه ناتو زده؛تا برای حفظ امنیت خود و شرکایش که خطر نیروهای ناتو را در آنجا احساس کرده عملیات دفاعی پیشگیرانه انجام داده؛عمل روسیه مانند کاری بود که به امریکا در عراق و افغانستان انجام داده بود؛این عمل روسها که دارای حمایت مردمی از طرف روس تباران تحت ظلم اکراینی ها در این کشور مورد حمایت قرار گرفت و یکی از دلایلی دیگر که روسیه را به این کار وا داشت همین دفاع از اتباع و هموطنان خود در اشغال اکراین بود؛
و علت دیگر این کار تنبیه دولت نژاد پرست زلنیسکی و اوباش او؛
امروزه موشکهای ناتو در مرزهای روسیه و در کشورهای همسایه روسیه مانند زمان جنگ سردکه در ترکیه در نزدیکی مرزهای شوروی قرار گرفته اند
اما امروزه روسیه نمیتوانسته مانند آن روزگار به کوبا یا کشورهای امریکای لاتین موشکهای خود را مستقر سازد یا چندین زیر دریایی حاوی کلاهک هسته ای خود را به اقیانوس اطلس شمالی ارسال کند
در موقعیت فعلی روسیه امکان مقابله به مثل با ارسال موشک را ندارد
پاسخ ها
قربون
| Austria |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
امیدوارم که ناتو موشکهایش را بر فرق سر روسیه و نوکرانش خالی کند.
آن موقعی که شوروی پلنگی بود در اوج قدرت! با تهدید امریکا موشکهاییش را از کوبا برداشت.حالا که روسیه گربه هم نیست.میخواست چه غلطی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
1
اقای قاسمی انصاف داشته باشید در ایجاد وضع موجود همه مقصرند چرا توهین می کنید آن هم با زبان روزه .بهره امثال شما از روزه گرفتن لعن و نفرین به هم کیش هم وطن و کسانی است که حداقل رای بیشتری از یاران شما دارند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان