تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شعارها و برنامه‌های وزارت مسکن ثمری برای مردم نداشته است/ قیمت مصالح ساختمانی مثل کالای سوپر مارکتی در حال افزایش است

پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس در انتقاد از سیاست‌های رستم قاسمی در وزارت مسکن می‌گوید: از آقای رستم قاسمی می‌پرسم که در این ۱۰ ماه، قیمت مسکن در سبد کالای مردم افزایش پیدا کرده یا کاهش؟ قیمت‌ها نشان می‌دهد هزینه مسکن در سبد خانوار افزایش پیدا کرده و این یعنی، شعار‌ها و برنامه‌های داده شده، هیچ ثمری برای مردم نداشته است.

بازار اجاره مسکن

رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ‌گویی به دغدغه برخی نمایندگان به کمیسیون عمران دعوت و در جلسه با انتقاد نمایندگان روبرو شد. یکی از این افراد علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز و عضو عضو کمیسیون عمران مجلس بود که در این گفت‌وگو از دلایل انتقادش به وزارتخانه راه و شهرسازی سخن گفته است. او معتقد است وزیر و زیرمجموعه‌اش مرتب در خصوص طرح جهش تولید مسکن آمار می‌دهند، اما در عمل خیلی خبری نیست.

پاک فطرت به رویداد۲۴ می‌گوید: اینکه گفته شود مثلاً کار ساخت دو میلیون مسکن شروع شده یا پنج میلیون نفر در طرح ثبت‌نام واحد‌های در دست ساخت، اقدام کردند، روی کاغذ است و اثرات این موضوعات باید در واقعیت به منصه ظهور برسد. اگر حرف‌های وزیر راه و شهرسازی و عواملش، واقعی بود، نباید شاهد افزایش قیمت مسکن می‌بودیم. باید ثبات قیمت به وجود می‌آمد و کمی رکود در این حوزه اتفاق می‌افتاد. این روند باعث شده مردم خیلی به صحبت‌های آقای وزیر و معاونانش توجه نکنند، چون در میدان عمل، اجرا و عملیات در جهت تحقق شعار را نمی‌بینند.

نماینده شیراز با گلایه از افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی، اظهار داشت: مصالح ساختمانی مثل اقلام سوپر مارکت در حال افزایش قیمت است. آهن خام که ابتدای سال، کیلویی ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان بود به ۲۷ هزار تومان رسیده است. دیگر مصالح مثل آجر، شن، ماسه هم افزایش داشته است. به تبع این اتفاقات، هزینه نیروی انسانی هم زیاد شده و همه این‌ها باعث شده قیمت تمام‌شده مسکن بالا برود.

پاک‌فطرت یادآور شد: عوارض شهرداری هم بالا رفته و وزیر کشور هم کار خاصی در این باره نکرده است. شورا‌های شهر هر طور می‌خواهند، تصمیم می‌گیرند. بروید و ببینید قیمت آب و برق به چه صورت محاسبه می‌شود. بعید می‌دانم با این دست‌فرمان، طرح جهش تولید مسکن عملی شود یا اساساً واحد‌ها به موقع ساخته و تحویل شوند. از طرفی، با این رویکرد در پیش گرفته شده نمی‌توان قیمت مسکن را هم ثابت نگه داشت.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه بیان کرد: از چند روز دیگر وارد ماه اجاره مسکن می‌شویم. طبیعتاً با این اتفاقات، قیمت در این بخش بالا خواهد رفت و همچنان دولت نتوانسته این بازار را کنترل یا ضابطه‌مند کند.


بیشتر بخوانید: موج جدید گرانی در بازار مسکن/ انتظار ثبات قیمت در بازار را نداشته باشید!


عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: باید از یک جایی کار را شروع و عملیاتی و به جلو حرکت کرد. برنامه روی کاغذ که خروجی نداشته باشد، دردی از مردم را دوا نمی‌کند. امروز، موضوع مسکن از آب و نان مردم کمتر نیست. برخی می‌گویند می‌شود در خوردن آب و نان صرفه‌جویی کرد، اما می‌شود شب جایی را برای گذاشتن سر به بالین نداشت؟

پاک‌فطرت در ادامه گفت: از آقای رستم قاسمی می‌پرسم که در این ۱۰ ماه، قیمت مسکن در سبد کالای مردم افزایش پیدا کرده یا کاهش؟ به باور من و بسیاری از مهندسان و انبوه‌سازان، قیمت مسکن در سبد خانوار افزایش پیدا کرده و این یعنی، شعار‌ها و برنامه‌های داده شده، هیچ ثمری برای مردم نداشته است.

نماینده شیراز تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از انبوه‌سازان ما در حال جمع و جور کردن سرمایه خود از این بخش و رفتن به کشور‌های دیگر برای فعالیت در همین عرصه هستند. این اتفاق، بسیار تاسف‌بار است. برخی کشور‌های دیگر، برای این افراد فرش قرمز پهن کردند و امکانات می‌دهند، اما ما نمی‌توانیم از ظرفیت آن‌ها بهره ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت حتی بتواند سالی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی هم بسازد، نشان خواهد داد که به طرح جهش تولید مسکن عمل کرده است، اما باید بگویم با شرایط کنونی، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی هم ساخته نخواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان