تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره ایران

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در آستانه برگزاری نشست شورای حکام با انتشار گزارشی تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

رویداد۲۴ در این گزارش که یک نسخه آن به رویت رویترز رسیده ادعا شده است: ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بر همین اساس نتیجه گیری کرده است که مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

ایران و آژانس اسفند ماه سال گذشته در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در جریان این سفر پرونده یکی از مکان‌های ادعایی هم بسته شد.

اما در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژیی اتمی تحرکات رژیم صهیونیستی افزایش یافته و تلاش می‌کنند تا با تحریک اعضای برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی مسیر حل و فصل این پرونده را منحرف و تحت تاثیر قرار دهند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی همان زمان تصریح کرد؛ نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان