تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

واکنش خبرگزاری دولت به گزارش جدید درباره برنامه هسته ای ایران/ تهران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند

خبرگزاری دولت نوشت: ایران همواره تاکید داشته که تعهدهای کشورهای عضو آژانس در حوزه پادمان نامحدود نیست و قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

رافائل گروسی

رویداد۲۴ ایرنا، خبرگزاری دولت نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت مجددی را که ایران برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی در اختیار این سازمان قرار داد، تحت تاثیر مخالفان روابط ایران و اژانس از دست داد و باردیگر به رویکرد غیر سازنده و مخرب متوسل شد.

رافائل گروسی دیروز (دوشنبه) با انتشار دو گزارش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اعضای شورای حکام ادعاهایی را مطرح کرد که حاوی مفروضات از پیش تعیین شده و ساختگی رژیم صهیونیستی است و جمع‌بندی یکطرفه‌ای را ارائه می‌دهد.

این گزارش‌های ادعایی برخلاف تعهد آژانس در خصوص حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورها بلافاصله در رسانه‌های غربی بازتاب یافت و باب گمانه‌زنی ها و بحث‌های داغ ضد ایرانی را در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کرد.

موضوعی که ایران بارها درباره آن هشدار داده و تاکید دارد که آژانس باید سازوکار توزیع اسناد را مورد بازنگری قرار دهد. مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تصریح کرده‌اند که مسئولیت آژانس صرفا به بروزرسانی تحولات محدود نمی شود بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین نماید.

اما فارغ از این حواشی، مدیرکل‌ آژانس برای چندمین بار فرصت حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی با ایران را از دست داد. او از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران می‌نامد، مطرح کرده است. این ادعاها نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ ) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.

همچنین ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سووالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌کند.

طبق بیانیه یادشده قرار شد که گروسی نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش کند.

توافق اسفند ماه میان ایران و آژانس فرصت استثنایی بود تا گروسی بی‌طرفی و استقلال سازمان تحت امرش را اثبات کند.


بیشتربخوانید: آیا ایران واقعا به دنبال بمب اتم است؟


طبق خبری که رویترز روز گذشته به نقل از گزارش آژانس منتشر کرد، مدیرکل آژانس در این گزارش ادعا کرده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده، ناکام بوده است. گروسی بر همین اساس نتیجه گیری کرده است که مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

این درحالیست که تحرکات رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور جدید نشست شورای حکام دوباره افزایش یافته و آن‌ها تلاش می‌کنند تا با تحریک اعضای برجام و شورا مسیر حل و فصل این پرونده را منحرف و تحت تاثیر قرار دهند.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها ، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته ، توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.

وی دیروز به خبرنگاران گفت: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد.

غائبی تصریح کرد: این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه نموده و بر این اساس جمع بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد.

در واقع گروسی که در قامت رئیس دیده‌بان سازمان ملل در امور هسته‌ای، حتی از محکومیت ماجرای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط عوامل رژیم صهیونیستی دریغ کرد، با انتشار گزارش اخیر خود به فرصت برای اعتمادسازی همکاری‌های فی‌مابین پشت کرد.

ایران همواره تاکید داشته که تعهدهای کشورهای عضو آژانس در حوزه پادمان نامحدود نیست و قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کنند. از این منظر توافق اسفندماه گذشته میان ایران و آژانس فرصت استثنایی بود تا گروسی از این طریق بی‌طرفی و استقلال سازمان تحت امرش را از هرگونه فشار یا دخالت عوامل خارجی در فعالیت‌های آژانس اثبات کند.

جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس، رویکرد مدیرکل آژانس را غیر سازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک فی‌مابین ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک سویه ای که می‌تواند بهانه لازم را به دست مخالفین روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام بدهد باشد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان