تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
نماینده شیراز در گفتگو با رویداد۲۴:

هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده/ اقتصاد کشور دست فارغ التحصیلان یک دانشگاه خاص افتاده است

کلیشه‌ای در افکار عمومی ایران وجود دارد که می‌گوید امورات کشور با «مجلس و دولت همسو با حاکمیت» بهتر پیش می‌رود. یک سال اخیر شاهد تحقق این وضعیت بوده ایم، اما به زعم نماینده مجلس یازدهم هژمونی فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق در دولت، عدم توجه دولت به مصوبات مجلس و تلف شدن وقت نمایندگان بر سر قوانینی مانند صیانت از کاربران فضای مجازی مانع پیشبرد امور شده است. علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان کرده که هیچ پرونده تحقیق و تفحصی در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده است.

هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده/ اقتصاد کشور دست فارغ التحصیلان یک دانشگاه خاص افتاده است

رویداد۲۴ محمد آیتی: مجلس یازدهم، دومین سال کاری خود را سپری کرده  و از طرفی، دولت سیزدهم هم کمتر از دو ماه دیگر، یک‌سالگی خود را پشت سر خواهد گذاشت؛ اکنون فرصت خوبی است تا عملکرد قوای مقننه و مجریه مورد بررسی قرار گیرد.

در بررسی عملکرد دولت و مجلس نتیجه تحقیق و تفحص‌های مجلس به عنوان یک شاخص می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای قانون را نیز به عهده داشته و طبق اصل ۷۶ قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. بخش مهمی از تحلیل عملکرد دولت از طریق میزان تابعیت دولت‌ها از قوانین مصوب مجلس امکان‌پذیر است. علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم معترف است که همه پرونده‌های تحقیق و تفحص مجلس یازدهم بی‌نتیجه مانده است.  

علیرضا پاک فطرت نماینده استان فارس و عضو کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: من به شخصه عملکرد مجلس را متوسط ارزیابی می‌کنم؛ به عبارتی نه خوب بود و نه ضعیف. نمایندگان قوانین خوبی را در این دو سال تصویب کرده‌اند که به باور من، جا داشت روند بهتری را هم دنبال می‌کردیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه می‌گوید بعضا وقت مجلس را بدون نتیجه گذراندیم. مثلاً  در مورد پرونده‌های تحقیق و تفحص که روز‌های سه‌شنبه بعضا دو یا حتی مورد مطرح می‌شود، تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است. در این دو سال، حدود ۳۰۰ پرونده تحقیق و تفحص وارد مجلس شده  که از این تعداد، ۱۸ تای آن‌ها به تصویب رسیده، اما کدام یک از این‌ها، نتیجه‌اش بیرون آمده است؟

وی اظهار داشت: من معتقدم تحقیق و تفحص حق مجلس هست، اما یادمان باشد دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارند که نیروهایشان باهوش‌تر از قبل شده اند. برای همین به نظرم وقت مجلس خیلی ارزشمندتر است و باید روی مسائل دیگر متمرکز شود.


بیشتر بخوانید:همه چیز درباره دانشگاه امام صادق/ چه کسی هزینه کادرسازی نظام جمهوری اسلامی را تامین می‌کند؟



این نماینده مجلس معتقد است هر گاه تقاضای تحقیق و تفحص در مجلس تصویب می‌شود و بدون خروجی به دست فراموشی سپرده می‌شود، مردم فکر می‌کنند یا نمایندگان امتیازی گرفتند، یا قرار است امتیاز بگیرند، یا توانایی به نتیجه رساندن پرونده را نداشتند. این‌دست قضاوت‌ها فارغ از درست یا نادرست بودن، برای شأن مجلس و نمایندگان خوب نیست.

پاک فطرت در تحلیل عملکرد مجلس با اشاره به تمرکز مجلس یازدهم بر برخی قوانین پرحاشیه، می‌گوید: تمرکز مجلس روی طرح‌هایی مثل صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا طرح حراج اشیاء تاریخی ایران بود که من آن را به صلاح نمی‌دانم در حالی که مجلس باید تکلیف را روشن کند که می‌خواهد با اقتصاد، معیشت مردم، و قیمت ارز چه کند.

نماینده شیراز به بی توجهی دولت به اجرای برخی قوانین اشاره کرده و می‌گوید: یک روز ارز ترجیحی را حذف می‌کنند و بعد از آن، به گوش ما می‌رسد که عده‌ای در حال گرفتن ارز نیمایی برای واردات هستند. وقتی ارز نیمایی با قیمت ارز آزاد اختلاف زیادی دارد، پس باز داریم در مسیر گذشته قدم برمی‌داریم و این یعنی «روز از نو، روزی از نو». در این روند، هم انتقادش به دولت وارد است و هم مجلس. دولت باید شفاف اعلام کند که در این بخش چه می‌گذرد و مجلس هم باید هوشیار باشد که چنین رویه‌هایی باب نشود.

پاک فطرت با این فرضیه‌ها عملکرد دولت سیزدهم را متوسط ارزیابی کرده و می‌گوید: جا داشت دولت توجه بیشتری به اقتصاد مملکت و معیشت مردم می‌کرد. جراحی اقتصادی خوب است، اما این کار باید مدیریت شده صورت بگیرد، وگرنه حال بیمار به جای خوب شدن، وخیم‌تر می‌شود.

او تاکید کرده دولت پیش از جراحی اقتصادی باید کمک می‌کرد تا همه اقتصاددانان در میزگرد‌های مختلف جمع می‌شدند و نظر می‌دادند. اینکه یک عده به صدا و سیما دعوت شوند از برنامه دولت حمایت کنند درست نیست. شاید حرف منتقدان، درست‌تر باشد و به رنگین‌تر شدن سفره‌های مردم بیشتر کمک کند.  

این نماینده مجلس بدون اشاره به نام دانشگاه امام صادق می‌گوید: نباید اقتصاد کشور در دست فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه خاص یا تفکر خاص باشد. نباید مسیری دنبال شود که سه سال بعد متوجه شویم، راه را اشتباه رفتیم.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
0
1
آفرین به این نماینده.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
1
4
آن جای خاص دانشگاه نیست
به هر تویله ای که دانشگاه نمیتوان گفت
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
5
اگر امریکا به ایران حمله کند
رئیسی تا بیاد واکنش نشان دهد امریکا جنگ را تمام کرده با پیروزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
0
اقتصاد دولتی همین است هرکس می آید فقط می خواهد بار خودش را ببندد.
نظرات شما
پیشخوان