تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تکرار تجربه تلخ مدیران غیرتخصصی در بیمه مرکزی / دانشگاه امام صادق بیمه مرکزی را هم تصرف خواهد کرد؟

این روزها که بازار شایعات داغ است، برخی نام‌های ناشناخته برای تصدی صندلی رئیس کل بیمه مرکزی هم مطرح می‌شود. آیا باز هم تجربه مدیران ناآشنا با صنعت بیمه تکرار می‌شود و چهره‌هایی همچون سلیمانی امیری یا کریمی که شناختی از این منصب نداشتند، بر مصدر کار می‌نشینند؟ شنیده‌های رویداد۲۴ حاکی است که فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق خود را برای ریاست بیمه مرکزی آماده کرده‌اند.

دانشگاه امام صادق در بیمه مرکزی

رویداد۲۴ با استقرار نسبی مدیران ارشد دولت سیزدهم، اکنون نوبت به تغییر مدیران میانی رسیده و رئیس کل بیمه مرکزی نیز یکی از کسانی است که نامش در فهرست تغییرات پیش رو دیده می‌شود. این، اما مهم نیست، مهم آن است که چه کسی قرار است سکاندار صنعت بیمه کشور شود. آیا قرار است تجربه تلخ حضور افراد ناآشنا به صنعت بیمه مانند سیدمحمد کریمی و غلامرضا سلیمانی امیری ماکو تکرار شود؟

نشستن بر صندلی ریاست کل بیمه مرکزی در شرایط کنونی، اهمیت فراوانی دارد، چراکه طی چند سال اخیر، بیمه‌گران تلاش کرده‌اند با صرف هزینه‌های میلیاردی از طریق تبلیغات مستقیم، حضور در مدارس، ساخت برنامه تلویزیونی و ... نگاه عموم مردم را نسبت به خود تغییر دهند، در حالی که به نظر می‌رسد این دستاورد‌ها با حضور افراد ناآشنا با صنعت در نهاد ناظر تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

تجربه تلخ مدیریت سیدمحمد کریمی در بیمه مرکزی

صنعت بیمه، بزرگترین لطمه را در دوره مدیریت کریمی متحمل شده است. شرکت بیمه توسعه در این دوره انبوهی از بدهی انباشته مواجه شد و ضربه‌ای سنگین بر پیکر صنعت بیمه وارد کرد. به تازگی پژوهشکده بیمه در گزارشی فاش کرده که نظارت ناکافی بیمه مرکزی در آن دوره، موجب بروز چنین شرایطی برای شرکت بیمه توسعه شد.

کریمی پیش از حضور در بیمه مرکزی، هیچ تجربه بیمه‌گری نداشت. او یک مدیر سیاسی بود که با حضور در برخی نهاد‌های شبه‌اقتصادی مانند اتاق تعاون یا صندوق مهر امام رضا، صندلی بیمه مرکزی را اشغال کرد.

بعد‌ها محمدابراهیم امین اعلام کرد که بیمه مرکزی در دوره مدیریت پیشین، نتوانسته از انحراف‌های شرکت بیمه توسعه جلوگیری کند. شرکت بیمه توسعه در دوره مدیریت کریمی، بدون پشتوانه مالی لازم و بدون رعایت اصول فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث را با نرخ‌های غیرفنی و بسیار نازل به فروش می‌رساند، به طوری که در میان‌مدت و با انباشته شدن خسارت‌های این بیمه‌نامه‌ها، نه تنها اعتبار صنعت بیمه زیر سوال رفت، بلکه اقدامات عجیبی مانند تجمع زیان‌دیدگان در مقابل بیمه مرکزی یا حمله به ساختمان بیمه توسعه نیز مشاهده شد.

کریمی، اما بدون پاسخ به این ابهامات، بیمه مرکزی را ترک کرد و هرگز حاضر نشد بخشی از قصور و تقصیر‌ها را به گردن بگیرد. او اکنون با گردنی فراز، در اتاق دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران نشسته است، در حالی بسیار از خسارت‌دیدگان بیمه توسعه به حق قانونی خود نرسیدند.


بیشتر بخوانید: وضعیت آشفته صنعت بیمه در سایه سوءمدیریت بیمه مرکزی/ وقتی همه خوابیم!


سلیمانی امیری نسخه دیگر مدیران غیر فنی

غلامرضا سلیمانی امیری که اکنون رئیس کل بیمه مرکزی است، دست کمی از سیدمحمد کریمی ندارد. او در دوره مدیریت خود، بدون توجه به آنچه پیرامونش می‌گذرد، انواع شو‌های تبلیغاتی را برای صنعت بیمه طراحی کرده است. در دوره حضور او شرکت تازه تاسیس بیمه سرمد با انبوهی از چالش‌ها مواجه شد که تا امروز نیز ادامه دارد. او شرکت بیمه میهن را با زیان انباشته قابل توجه، چندین سال با وجود شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، سرپا نگه داشته است، بدون این که توضیح بدهد این شرکت چگونه توانسته در چنین شرایطی توانگری سطح یک را کسب کند!

شرکت بیمه معلم با انبوهی از ابهامات مالی و اداری، در دوره سلیمانی امیری به فعالیت خود ادامه داده است. دریافت نکردن حق بیمه با وجود پرداخت خسارت در قرارداد بیمه درمان تکمیلی شرکت مخابرات، گزارش ندادن از عملکرد بیمه حوادث دانش‌آموزی یا فعالیت شعبه عراق این شرکت، باقی ماندن در سطح توانگری ۲ برای سال‌های متمادی که بر خلاف همه آیین‌نامه‌های موجود است، تنها بخشی از ایرادت مدیریتی محمدابراهیم تحسیری در این شرکت است که در سایه ریاست سلیمانی امیری در بیمه مرکزی رخ داده است.

سلیمانی امیری که پیشتر تجربه مدیریت تامین اجتماعی را داشته است، اکنون بر مسند صنعتی بزرگ نشسته که به دلیل چالش‌های فراوان، قادر به اشراف بر همه آن‌ها نیست، از این رو با اقداماتی نمادین مانند زنگ بیمه، ساختن سریال، برگزاری نمایشگاه و همایش‌های متعدد، قصد دارد ضعف‌های خود را بپوشاند. او تنها در یک مورد قصد داشت میلیارد‌های تومان پول بیمه‌گران را برای برپایی نمایشگاهی مجازی هزینه کند که با پیش‌دستی رسانه‌ها و انتشار نامه‌نگاری‌های مرتبط با آن، این اقدام ناکام ماند.

نام‌های ناشناخته و ریاست جدید بیمه مرکزی

این روزها که بازار شایعات داغ است، برخی نام‌های ناشناخته برای تصدی صندلی رئیس کل بیمه مرکزی هم مطرح می‌شود. مهدی صادقی شاهدانی یکی از آنهاست. رزومه این استاد دانشگاه امام صادق نشان می‌دهد که او تا کنون تجربه و دانشی در صنعت بیمه نداشته است. از سوی دیگر، وزیر اقتصاد بعد از اعتراضات گسترده مجلس و نخبگان به ناشایسته‌سالاری انتخاب مدیران از یک مرکز آموزشی ایدئولوژی محور به صراحت انتصاب دانش‌آموختگان این دانشگاه برای مناصب جدید را منع کرده است.

محمد هادی زاهدی‌وفا نیز از اسامی مطرح شده برای تصدی سمت رئیس کلی بیمه مرکزی است. او نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق و از افراد نزدیک به سعید جلیلی است و پیش‌تر نامش به عنوان وزیر اقتصاد مطرح شده بود. با این حال از او هیچ تجربه علمی و عملی در حوزه بیمه در دسترس نیست.

گرچه نام‌های دیگری مانند علی جعفری مدیرعامل کنونی بیمه سینا و ... نیز برای این مقام مطرح شده است، اما هر کدام بنا به دلایلی از گردونه این رقابت یا حذف یا انصراف داده‌اند.

اکنون صنعت بیمه فرصت آزمون و خطا ندارد. در این دولت، همان طور که ابراهیم رئیسی به تازگی نیز مطرح کرد، مدیران فسادستیز باید در راس کار باشند، نه کسانی که هنوز با الفبای کار آشنا نیستند. بیمه مرکزی به رئیس کلی کاربلد نیاز دارد که علاوه بر فسادستیزی، بتواند با نظارت دقیق بر شرکت‌های بیمه طرح‌های نو، ابتکاری و ای‌.تی‌محور را در این صنعت عملیاتی کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بیمه مرکزی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
United States of America
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
بابا مال خودشونه،فردا اسمشو عوض می‌کنند به بیمه حضرت عباس ، بعد هم ازت شکایت می‌کنند. بیخودی به ارث بابای اینها گیر نده که بدجوری.....درت را در می‌آورند.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
0
0
آقای دکتر صادقی سالهاست در طرحها و پژوهشهای بیمه ای در صنعت بیمه به عنوان مجری طرح فعالیت می نماید و عضو هیات تحریریه فصلنامه صنعت بیمه است و دارای تجربیات مدیریتی در حوزه انرژی نفت و گاز که یکی از کلیدی ترین حوزه های بیمه های بازرگانی می باشد هستند . و صنعت بیمه نیاز به تحول ساختاری و اجرایی دارد و با حضور چهره هایی چون دکتر صادقی شاهدانی دکتر عسکری و دکتر زاهدی وفا در این حوزه ها با توجه به جایگاه حاکمیتی می توان شاهد تحولاتی چشمگیری در این صنعت باشیم تا چهره هایی ضعیف که تحت تاثیر مدیران ضعیف تر از خود قرار گرفته و می گیرند .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان