تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

سخنگوی قوه قضائیه: ۱۴ نفر در حادثه متروپل بازداشت هستند

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود جزئیات اقدامات قضایی صورت گرفته از روز اول حادثه متروپل را تشریح کرد.

سخنگوی قوه قضائیه: ۱۴ نفر در حادثه متروپل بازداشت هستند

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دهه کرامت را که مصادف است با ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت فرخنده هشتمین سپهر آسمان ولایت است به ملت بزرگ ایران و محضر مقام معظم رهبری تبریک می‌گویم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: سالروز چهاردهم و پانزدهم خرداد تسلیت عرض می‌کنیم و جا دارد این ایام‌الله را گرامی بداریم. متاسفانه باخبر شدیم یکی از صاحبان قلم و اندیشه حضرت حجت‌الاسلام سید محمود دعایی دار فانی را وداع گفتند، با خانواده این عزیز و همکاران‌شان که منشا خدمات ارزشمندی در رسانه بودند، همدردی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری محور‌هایی را در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی اشاره داشتند، افزود: انشاالله از این بیانات بهره کافی ببریم، ایشان فرمودند نسل جوان آینده کشور را اداره می‌کند که احتیاج به یک نرم‌افزار کمک‌کننده و شتاب‌دهنده دارد که حتی در مواقعی متحول‌کننده باشد که در درس‌های امام خمینی می‌توان این موضوع یافت.

ستایشی بیان کرد: آنچه که ما در خصوصیات حضرت امام درک کردیم، همانا پرهیزگار بودن و اهل زهد بودن ایشان است. امام اهل شجاعت، حکمت و عقلانیت بودند و ان‌شاالله با تمسک به این مؤلفه‌های ارزشی بتوانیم راه حضرت امام را عملی کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی شرایط اخیر است که با آن مواجه هستیم و آن حوزه رسانه است، توصیه این است از ظرفیت بالای رسانه باید برای بالا بردن جهاد تبیین استفاده کرد و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری نکات ایشان را در حوزه جنگ ترکیبی و جنگ روانی به احسن وجه عمل کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت‌شدگان حادثه متروپل آبادان گفت: در حوزه حادثه متروپل نیاز بود ما نکاتی را از منظر قانون‌گذار در قوانین موضوعه بررسی کنیم. ریاست محترم قوه قضاییه در جلسات شورای عالی قضایی به این بحث مهم پرداختند. به ما در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ساعت ۱۲:۴۵ اطلاع دادند در شهر آبادان ساختمان یازده طبقه ریزش کرد و در یک وضعیت ناایمنی باقی ماند. ناایمن بودن ساختمان نباید از دید رسانه پنهان بماند.

وی با اشاره به اینکه تبین ابعاد و زوایای روشنگری چقدر مهم است، بیان کرد: بر اساس پیگیری‌ها رئیس کل دادگستری خوزستان به اتفاق دادستان محترم حوزه خوزستان یعنی اهواز پیوستند به قضات محترم شهر آبادان و در منطقه مورد بحث استقرار یافتند و بر صدور دستورات قضایی دوستان استان نظارت عالیه داشتند.

ستایشی گفت: حاصل این اقدامات میدانی این بود که بلا درنگ مبادرت کردند به تشکیل کارگروه قضایی و حقوقی که ابعاد حقوقی و قضایی حادثه را با دقت و ریزبینی مورد بررسی قرار دادند که از آرا و اظهارنظر ناپایدار جلوگیری شود. تحقیقات مقدماتی و معاینه توسط قضات محترم صورت گرفت. با استفاده از ظرفیت‌های خوب منطقه‌ای بررسی‌ها صورت گرفت و در رشته‌های تخصصی از افراد متخصص استفاده شد تا کسانی که تقصیر داشتند را مشخص کنند.

وی ادامه داد: شما خاطره‌ای از پلاسکو دارید که علاوه بر ریزش حریق هم داشتیم و برای جلوگیری از غارت اموال بیت المال اقداماتی صورت گرفت که حقوق افراد تضییع نشود.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در این موارد ممکن است فرد متوفی لطماتی ببیند که باید مراقبت شود علاوه بر این ممکن است فرد قابل شناسایی نباشد که پزشک قانونی در محل حاضر شد و اقدامات لازم صورت پذیرفت.

وی افزود: در ادامه پیگیری‌ها با دستگیری کسانی که ممکن است قصور داشته باشند دستگاه قضایی با همکاری وزارت دادگستری اقداماتی را با رعایت قوانین و حقوقی قضایی انجام داد و در حال حاضر بر اساس قانون ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شده مقصر هستند، بازداشت شدند.

ستایشی گفت: ۴ نفر از شهرداران اسبق و فعلی و افرادی از نظام مهندسی و سایر افراد مرتبط از جمله رئیس نظام مهندسی آبادان، شهردار منطقه یک و معاون امور زیربنایی و فنی عمرانی بازداشت شدند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آبادان ، قوه قضائیه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان