تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با رویداد۲۴:

تولید اورانیوم بالای ۹۰ درصد در صورت صدور قطعنامه آژانس/ نیرو‌های مسلح آماده حمله آمریکا و اسرائیل باشند

هفته آینده قرار است قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار بگیرد. شواهد و اظهارنظر مقامات آژانس و ایران نشان می‌دهد تصویب این قطعنامه قطعی است. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با رویداد ۲۴ اقدامات احتمالی ایران در صورت صدور قطعنامه ضد ایرانی را برشمرده و گفته نهاد‌های نظامی در صورت خروج ایران از NPT باید آماده پاسخ مناسب باشند.

تولید اورانیوم بالای ۹۰ درصد برای زیردریایی اتمی در صورت صدور قطعنامه آژانس/ نیرو‌های مسلح آماده حمله آمریکا و اسرائیل باشند

رویداد۲۴ خبر پیش نویس قطعنامه علیه ایران برای طرح در شورای حکام آژانس هفته گذشته به دست رویتزر رسید. طی روز‌های بعد اظهارنظر مقامات آژانس و ایران نشان داد قطعا قطعنامه به تصویب خواهد رسید. رافائل گروسی مدیرکل آژانس اعلام کرده اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و ایران از ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه سایت مشکوک طی سه سال گذشته ناکام مانده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران آژانس را تهدید کرده و گفته در صورت صدور قطعنامه، ایران «واکنش متناسب، موثر و فوری» خواهد داد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هم گفته پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم.

رویداد۲۴ درباره پاسخ‌های احتمالی ایران به صدور قطعنامه با فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران در دولت محمود احمدی نژاد گفتگو کرده است. عباسی تجربه صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران اعم از قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل را دارد و به خوبی از نتیجه صدور یک قطعنامه توسط آژانس آگاه است.

استناد آژانس به اسناد مطالعات امکان سنجی ساخت بمب اتم قبل از سال ۲۰۰۳

فریدون عباسی درباره اسنادی که احتمالا آژانس برای صدور قطعنامه به آن ارجاع خواهد داد به رویداد۲۴ گفته: ایران و آژانس مناقشه‌ای داشتند که به قبل از ۲۰۰۳ برمی‌گشت. این مناقشه حل شد و زمینه‌ای شد برای امضای برجام. آژانس در گزارشی که سال ۲۰۱۵ منتشر کرد تصریح کرده که ایران در حد امکان‌سنجی و مطالعات علمی در مورد سیستم انفجار هسته‌ای کار‌هایی انجام داده‌است. همین گزارش هم زیربنای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شد. بدون این گزارش تصمیمی برای برجام گرفته نمی‌شد.

عباسی درباره جزییات مطالعات امکان‌سنجی ساخت بمب اتم می‌گوید: مطالعات ایران در واقع برای پدافند بود؛ وقتی جرج بوش و ریگان دائما ما را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای می‌کردند ما نباید مطالعات پدافندی می‌کردیم که بخواهیم ضدش را عمل کنیم؟ این حق هر کشوری است که برای پدافند خودش اقداماتی انجام دهد.

او تاکید کرده این پرونده همان موقع بسته شده، اما این‌ها هر دفعه می‌روند پرونده را باز می‌کنند. گروسی میگوید ما هیچ پرونده‌ای را نمیبندیم، اما دروغ می‌گوید؛ اگر نمیبندند چرا بقیه کشور‌ها را بازرسی نمی‌کند؟ الان بیشترین هزینه آژانس برای بازرسی‌های ایران صرف می‌شود. این‌ها دنبال چه می‌گردند؟


بیشتر بخوانید: آیا ایران واقعا به دنبال بمب اتم است؟


غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد و حرکت به سمت ساخت زیردریایی اتمی

عباسی در باره پاسخ‌های احتمالی ایران تاکید کرده پاسخ‌ها بر مبنای مصوبات مجلس خواهد بود و یکی از این مصوبات در واقع قانون اجرای برجام است. او گفته در یک بند قانون اجرای برجام پاراگرافی وجود دارد که با استناد به آن ایران می‌تواند در این شرایط اقداماتی در زمینه راکتور و غنی سازی بالا انجام دهد.

عباسی در توضیح افزود: در آن پاراگراف مجوز‌های مختلفی به ایران داده شده است. دولت روحاتی اهل اجرای این قانون نبود، اما انتظار میرود دولت رئیسی از ظرفیت‌های مصوبه برجام استفاده کند.

او به دیگر ظرفیت‌های قانونی ایران اشاره کرده و گفته یکی دیگر از این قوانین، قانون اقدام راهبردی دولت است که مجلس در سال ۹۹ تصویب کرد و دست دولت را باز گذاشت که برای پیشران هسته‌ای یا کار‌های دیگر از غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد استفاده کند.

فریدون عباسی درباره کاربرد اورانیوم با غنای بالا گفت: برای موتور‌های زیردریایی اتمی به اورانیوم بالای ۹۰ درصد نیاز است، چون موتورهسته‌ای که برای فضای زیر دریایی استفاده می‌شود کوچک است. علاوه بر این اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ساخت راکتور‌های کوچک هم کاربرد دارد. راکتور اصفهان یک راکتور مینیاتوری است که ۱ کیلوگرم اورنیوم ۹۰ درصد در آن قرار می‌گیرد. این راکتور تحقیقاتی است و وظیفه آنالیز مواد و اندازه گیری آلایندگی را برعهده دارد.

او با تاکید بر اینکه راکتور اصفهان جزو اطلاعات آشکار ایران است که سال‌ها پیش خریداری شده گفت: همین الان این راکتور در حال کار تحت نظر آژانس است. آژانس میگوید غنای آن را باید به ۱۲.۵ درصد برسانید، اما کاهش غنای راکتور اصفهان هنوز انجام نشده و ایران گفته علاقه‌مند نیست این کار را بکند.

عباسی گفته یک کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا به درد کاری هم نمیخورد و از طرفی بالا سر این راکتور دوربین آژانس هم وجود دارد.

همه احزاب رای به خروج از NPT بدهند

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دیگر اقدام ایران در صورت صدور قطعنامه در آژانس اشاره کرده و گفته: ما بالاخره باید تصمیم بگیرید آیا میخواهیم در معاهده ان پی تی بمانیم یا نه؟ مسئولان کشور در دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و حتی احزاب سیاسی عمده باید در این باره تصمیم گیری کنند. این یک مساله ملی است و باید اقناع عمومی صورت بگیرد.

عباسی افزود: ۲۰ سال جناح‌های مختلف کشور اعم از دولت خاتمی، احمدی نژاد، رفسنجانی، روحانی و رییسی در این پرونده درگیر بوده اند. این یک موضوع ملی است و باید تصمیم ملی هم در مورد آن گرفت.

او تاکید کرده ایران باید تصمیم بگیرید از ان پی تی خارج شود، چون آژانس انرژی اتمی در ۴۰ سال گذشته هیچ کمکی در جهت تقویت علم و فناوری هسته‌ای به کشور نکرده و اگر از این معاهد خارج شویم، «آزادانه‌تر می‌توانیم کار کنیم».


بیشتر بخوانید: خداحافظی با دوربین‌ها و بازرسان آژانس/ خروج از پروتکل الحاقی چه تبعاتی دارد؟


نیروهای مسلح آماده تهاجم آمریکا و اسرائیل بعد از خروج از NPT باشند

این نماینده مجلس درباره تبعات خروج از پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای میگوید: موقع خروج از ان پی تی، آمریکا و اسرائیل ممکن است بخواهند ضربه نظامی بزنند؛ نیرو‌های مسلح ایران باید آماده باشند که هر تهاجمی را پاسخ بدهند.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی میگوید: ما باید از حقوق مان بهره‌مند شویم. هر تکلیفی که می‌پذیریم باید متناسب با آن از حقوق هسته‌ای بهره‌مند شویم. نمیشود فقط محدودیت بگذارند و طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند. تا وقتی ما در موضع قدرت نباشیم در بر همین پاشنه است.

آیا ایران در صورت صدور قطعنامه آژانس فیلم دروبین‌ اماکن هسته‌ای را پاک می‌کند؟

عباسی احتمال پاک کردن فیلم دوربین‌های آژانس در صورت تصویب قطعنامه را رد کرده و می‌گوید: فیلم دوربین‌ها ارتباطی به قطعنامه ندارد و تا زمانی که آژانس به تعهداتش عمل نکند این فیلم‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

او تاکید کرده این قطعنامه خیلی ارزشی ندارد، چون در شورای حکام است و لازم الاجرا نیست. این قطعنامه در واقع هشداری به کشور است که اگر مذاکرات ادامه پیدا نکند، آژانس به سازمان ملل اعلام خواهد کرد که نمی‌تواند موضوع را دنبال کند و موضوع باید امنیتی شود.


بیشتر بخوانید: موضع روسیه درباره سانتریفیوژ‌ها مطابق برجام است/ الان بهترین فرصت برای خروج از توافق هسته‌ای است/ اگر توافق شود، برجام دولت روحانی اجرا می‌شود


ایران روی وتوی چین و روسیه حساب کرده است

این نماینده عضو کمیسیون انرژی در مورد تجربه خود در تبدیل قطعنامه‌های شورای حکام به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته: ما منافع مشترکی با برخی کشور‌ها داریم که میتواند به وتو کردن قطعنامه‌ها در شورای امنیت کمک کند. باید روی این منافع کار کنیم.

عباسی به این ابهام که تا امروز هیچ گاه روسیه و چین قطعنامه‌های ضد ایرانی را در شورای امنیت وتو نکرده اند و چطور در شرایطی که روسیه خودش تحت تحریم‌های آمریکاست و منافعش در جهان به خطر افتاده انتظار اقدامی در جهت منافع ایران دارد پاسخ داده است.

او معتقد است روسیه و چین بر مبنای منافع خودشان حرکت میکنند، اما الان منافع آن‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است. عباسی میگوید: چین و روسیه الان خودشان در تحریم و خطرند. تازه دارند از الگو‌های ضد تحریمی ما استفاده میکنند که حاصل تجربه ۲۵ ساله کشور ما در تحریم است. این‌ها فهمیدند فکر ایرانی چطور بر تحریم غلبه کرده. از طرفی روسیه برای صادرات نفت و گاز به ما نیاز دارد.

عباسی در پاسخ به این سوال که روسیه بازار تحریمی نفت ایران را از چنگ ما در آورده، میگوید: روسیه الان در حالت جنگی است و شتابزده عمل کرده است. باید در این زمینه با روس‌ها مذاکره کرد. منافع روسیه بهم خورده؛ برنامه ریزی این کشورروی صادرات به اروپا و آمریکا بود، اما الان تحت فشار قرار گرفته و مجبور به این اقدام شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
.211
|
Luxembourg
|
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
15
همه احزاب رای به خروج از NPT بدهند.؟؟؟؟ تا امروزه که با آژانس همکاری میکردید هزار تا حرف و حدیث پیش میامد.اگر تصمیم به خروج از nptبگیرید یعنی بهانه خوبی بهشون دادید برای اقدامات بعدی آنها و توجیهه بیشتری پیدا میکنن.
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
خطر
خطر
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
1
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
مردم دم دار
دم جهل و دم تکبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
7
تحلیل های آب‌دوغ خیاری کشور را در یک قدمی جنگ برده. حالا با چنین تحلیل و تفکری از این هم می خواهند فراتر بروند. بس کنید هسته ای را. ملت نان می خواهند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
5
تحریم و آشفته بازار واقعآ نعمتی است برای آقایان!
وای بحال مردم عادی که سفره شان خالیه
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
3
جناب عباسی از جناب کی حرف می زنن همین آقای عباسی نبود که می گفت قطعنامه صادر نمی شود و اثری روی ما ندارد چی شده به یک باره 360 چرخیدی جناب عباسی خدایش اینا اصلا می دونن در مملکت چی می گدره فقط می رن مجلس بیت امال خرج می کنن چقدر ایران بدبخته یه نماینده داره برای معروف شدن و مطرح شدن مسیر تعیین می کنه بیچاره مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
2
مثل اینکه دستورات جدیدی از تلاویو رسیده است
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
1
7
اسرائیل هر که را ترور کرده زنده نمانده است. چراآقای عباسی از عملیات ترور اسرائیل جان سالم به درد برد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
6
چقدر بامزه که شرایط روسیه رو هم درک می کنه ، میگه مجبور بوده!
بعد از فکر ایرانی میگه که چطور با تحریم برخورد کرده!
آخه مسلمان! برادر!! بی دین!!!
شما الان نمی بینی مردم با همین تفکر ایرانی به چه وضعی رسیدن؟
شما اصلاً تصوری از درد مردم داری؟
خودتو کشتی تا دوتا کاربرد غیرنظامی برای اورانیوم بالای ۹۰ درصد پیدا کنی؟!!!
الان شما چندتا زیردریایی هسته ای در حال ساخت داری؟!
حالا گیریم که ملت رو فریب دادی!
نتیجه چی میشه؟
آژانس هم نباشه!
منظور از دستمون باز میشه چیه؟
برای چه کاری الان دستات بسته اس؟
وزارت اطلاعات میگه ما هشدار داده بودیم که قراره فلانی ترور بشه! بعد طرف همچنان به تفریح هفتگی به سفر به ویلا ادامه میده!
اونجوری زدنش که هنوز تو کف موندین!
دیگه تعداد ترور و خرابکاری های اسرائیل به ماهیانه و حتی هفتگی رسیده
ولی شما فقط شعار بدین!
عزت کشور به نداشتن فقیره!
داشتن بالای ۳۰ میلیون فقیر مطلق در هیچ قاموسی عزت محسوب نمیشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
5
کارشناستون این بود؟ ... مکانیسم ماشه نیازی به رای چین و روسیه ندارد
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
5
این بنده خدا هم خنگ میزنه هم مشکوک که البته درصد مشکوک بودنش خیلی بیشتره!من گفتم بعد نگید نگفتی
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
4
0
تصویب قطعنامه ضد ایرانی توسط کشورهای اروپایی جنایتکار و غیره به سرکردگی آمریکا جنایتکار در شورای حکام 100 درصد غیر قانونی است.
و این در حالی است که شورای حکام آژانس خیانتکار خودش هم از سال 1394 تاکنون در مورد توافق هسته ای و برجام مقصر و هم متهم است چون به خاطر که در مورد اهانت ها و خیانت های آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار هیچ کاری و اقدامی و اعتراضی نکرده است و هنوز هم نمی کند و سکوت اختیار کرده است چرا؟
کشورهایی غربی جنایتکار خودشان از سال 1394 تاکنون نقض توافق هسته ای و برجام بودن و هنوز هم هستند نمی توانند ایران را محکوم و متهم کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
7
بابااین دیوانه رنچیره ایی عباسی نسخه چنگ باامریکاراپیشنهادمی دهد که بایدخارچ بشویم ازان پی تی وبعدامریکا واسراییل حمله می کنند ومااماده بایدباشیم همچنین افرادمتوهم درمچلس وجاهای دیگرتصمیم سازی کشورقراردارند وملت بدبخت باتورم وحشتناک دلارهرروزه تعیرقیمت مردم نمی دانند بااین دیوانه هایی که مصدرقدرت هستند چکارکنند
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
0
هواپیمای نظامی هسته‌ای آمریکا سقوط کرد/ شورای حکام قطعنامه ضد ایرانی آمریکا را تصویب کرد/ کنسولگری آمریکا هدف حمله پهبادی قرار گرفت/ یونان تسلیم ایران شد
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
0
همان کسانی که تاکنون با آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار همه جانبه مذاکره و همکاری می کردند و در مورد قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام خفه خون گرفتند، و سکوت اختیار کرده اند و هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
توهم بهتره دهن مفت خورتو ببندی خفه خون بگیری
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
0
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خیانتکار بازیچه دست رژیم صهیونیستی جنایتکار و آمریکا جنایتکار و اروپا جنایتکار است.
شورای حکام آژانس نیاز یک چوپان دارد و نه مدیرکل
اسرائیل جنایتکار تاکنون بیش از 999 هزار بار در فلسطین، نوارغزه، لبنان و سوریه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است ولی متاسفانه در شورای حکام آژانس، ایران را در توافق هسته ای، برجام و مذاکرات محکوم و متهم می کند شرم آور است و این در حالی است که اسرائیل جنایتکار خودش انواع سلاح های ممنوعه، بمب های، بمب اتمی و شیمیایی در اختیار دارد شرم آور و تاسف بار است.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
2
0
روسیه، حمله رژیم اسرائیل به فرودگاه دمشق را شدیدا محکوم کرد
حمله رژیم اسرائیل جنایتکار به فرودگاه دمشق به خاطر ناتوانی، کوتاهی، اهانت، خیانت و سکوت سازمان بین المللی خیانتکار سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار بوده است.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
0
و این در حالی است برای همه مردم دنیا ثابت شده که دولت آمریکا جنایتکار خودش تروریسم بین المللی است.
دوستان آمریکا حامی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان هستند.
مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی وغیر در مورد صلح آمیز هسته ای از ابتدا غلط و اشتباه بوده است و هم به خاطر اهانت ها و خیانت های، سیاست های نادرست غلط و اشتباه دولت حسن روحانی خیانتکار بوده است.
اعتماد به آمریکا و متحدانش، حمایت از این جنایتکاران بوده است.

مذاکره ایران با اروپا از ابتدا غلط بود
اروپا هم به همراه آمریکا و اسرائیل دشمن تاریخی مردم ایران بوده است.
اروپا تاکنون ثابت کرد که بدون اجازه آمریکا و اسرائیل هیچ کاری در توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین نمی تواند بکند تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان